کد خبر 4979
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶

تجهیزات تولید فولاد در کرمان بومی سازی شده است

تجهیزات تولید فولاد در کرمان بومی سازی شده است

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان با بیان اینکه بسیاری از قطعات و تجهیزات تولید فولاد در این استان بومی سازی شده است گفت: امروزه می توانیم این دانش را صادر کنیم.

به گزارش آهن نیوز؛ امیر حسن‌زاده روز چهارشنبه در نخستین جشنواره روایتگران پیشرفت در سیرجان افزود: کرمان بهشت معادن ایران است و امروزه با استفاده از دانش بومی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: شرکت گل گهر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره آهن دارد و این کانسار ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون سال پیش تشکل شده که توانستیم با دانش بومی از آن استفاده ببریم.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: ۱۷.۵ میلیون تن گندله، ۲۶ میلیون تن کنستانتره و یک میلیون تن شمش در گل گهر تولید شده است.

وی یادآور شد: شرکت‌های مستاجر ایمیدرو در ۶ محدوده دارای پروانه بهره برداری توسط فعالیت می‌کنند و ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم در گل گهر مشغول کار هستند.

حسن زاده افزود: دهه‌های قبل کار زیادی روی مواد خام انجام نمی‌گرفت اما از ابتدای انقلاب تاکنون تمامی دولت‌ها در این حوزه فعالیت کردند تا به تولید میلگرد در منطقه برسیم و این مهم نشان از مسیر رو به رشد جمهوری اسلامی دارد.

وی عنوان کرد: منطقه گل گهر رتبه نخست کشور را در تولید کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی دارد و در شمش نیز سوم است.

حسن زاده ادامه داد: حلقه مفقوده توسعه معادن اکتشاف و دولت رفع این مشکل را آغاز کرده است.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: اکنون هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخیره فولاد در شمال استان کرمان و ۳۰۰ میلیون تن در جنوب داریم که فاصله شمال و جنوب استان به علت اکتشافات است و موضوع جدی دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: صنایع پایین دستی را با نگاه دانش بنیان برنامه ریزی می‌کنیم و اقتصاد معدنی به دستور مقام معظم رهبری در استان کرمان اجرا می‌شود.

حسن زاده تصریح کرد: معدن توانست برای رفاه مردم و پرسنل اقداماتی را بدون استفاده از اعتبارات دولتی انجام دهد؛ از جمله فاضلاب شهر سیرجان با اعتبار یکهزار و ۲۴۰ میلیارد تومان توسط گل گهر اجرا شد.

وی یادآور شد: امروزه آب خلیج فارس را در منطقه می‌بینیم و این خط با ظرفیت ۶۵۰ میلیون مترمکعب طراحی و ۱۳۰ میلیون مترمکعب را وارد شرکت‌ها معدنی می‌کند.

حسن زاده ابراز داشت: امروز هشت خط کنستانتره، ۲ خط تولید گندله، خطوط تولید آهن اسفنجی و شمش در گل گهر داریم.

وی با بیان اینکه فولاد یک صنعت پیشران در کشور است زیرا پس از آن صنایع دیگر را داریم گفت: در این دولت توسعه خوبی در این حوزه اتفاق افتاده اما اقتصاد معدنی هنوز در کشور جای کار دارد.

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار کرمان اضافه کرد: ۲ معدن مناسب مس در سیرجان داریم که سرچشمه روی ذخیره بین المللی قرار گرفته و در تولیدات مس سرچشمه نیز به دانش بومی رسیدیم.

ایران جزو ۱۰ کشور معدن خیز دنیا

سخنگوی وزارت صمت نیز با بیان اینکه از دل خاک ایران سنگ خارج می‌شود و مراحل مختلف تولید از جمله کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش هرکدام روشی پیچیده دارد گفت: هدف اینست که روایت خوبی از پیشرفت برای مردم داشته باشیم.

امید قالیباف افزود: ایران جزو ۱۰ کشور معدن خیز و مطرح دنیاست و فقط مس می‌تواند ۳۰ میلیارد دلار در سال برای ما درآمدزایی داشته باشد.

در قالب همایش روایتگران پیشرفت همچنین نمایندگان ۷۰ رسانه داخلی و خارجی امروز از بخش های معدن، واحد تولید کنستانتره گل گهر و گهر پارک سیرجان بازدید کردند.

منبع: ایرنا

کد خبر 4979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =