کد خبر 5007
۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

یک اقتصاددان:

برنامه هفتم توسعه یک رونویسی برای رفع تکلیف بود!

برنامه هفتم توسعه یک رونویسی برای رفع تکلیف بود!

یک تحلیلگر اقتصادی با انتقاد از محتوای برنامه هفتم توسعه گفت: این برنامه صرفا تکرار همان برنامه‌های قبلی است و دولت مصوباتی را می‌خواهد که ربطی به برنامه توسعه هفتم ندارد.

به گزارش آهن نیوز؛ مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به رشد هشت درصدی پیش بینی شده در برنامه توسعه هفتم بیان کرد: دستیابی به این نرخ رشد اقتصادی با وضعیت فعلی قابل تحقق نیست. در سال گذشته رشد اقتصادی حدود صفر داشتیم و یا اندکی بالاتر از صفر بود. با این وضعیت اگر بخواهیم ادامه دهیم قطعاً رشد ۸ درصدی قابل تحقق نیست بویژه در ده سال اخیر با وضعیت تحریم‌ها رشد اقتصادی به معنای واقعی نداشتیم.

وی تاکید کرد: هدف کاملاً غیرمنطقی است. با وضعیت موجود و با چهارچوب های کلی که در کشور حاکم است این رشد قابل تحقق نیست مگر اینکه این چهارچوب‌ها و سیاست‌های کلی را تغییر دهیم که در برنامه تدوین شده، در نظر گرفته نشده است.

عزتی تاکید کرد: چنین برنامه‌ای با چنین ساختار و فضایی که در اقتصاد کشور وجود دارد به هیچ وجه رشد ۸ درصدی را نمی‌تواند تحقق دهیم.

این استاد دانشگاه درباره بخش دیگری از برنامه توسعه هفتم اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری اعلام شده در برنامه هم با وضعیت موجود قابل تحقق نیست. به تبع آن اشتغال هم قابل تحقق نیست. مگر اینکه تحول و تغییری انجام دهیم که این در برنامه دیده نمی‌شود.

وی در همین زمینه افزود: باید مشکلاتی که با دنیا داریم را حل کنیم و مشخصاً سراغ سرمایه گذاری خارجی‌ برویم که ها چنین اولویت هایی در لایحه دیده نمی شود.

این اقتصاددان ادامه داد: در این برنامه مثل برنامه های گذشته بخش اساسی دیده نمی شود و به نظر می‌رسد تکرار همان برنامه های قبلی است. لذا یکسری بندهای مقرراتی در برنامه دیده می شود که دولت برای کشور می‌خواهد تصویب کند و ربطی به برنامه توسعه هفتم ندارد. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروزه در دنیا به این شکل برنامه ریزی نمی‌شود. اینطوری قانون و لایحه نمی‌نویسند. اقتصاد در دنیا بر اساس هدف‌های کلی، سیاست‌گذاری می‌شود و آن سیاست‌ها یک استراتژی کلی هستند. ما باید هدف و استراتژی کلی که تحقق آن هدف اصلی است، را داشته باشیم که ظاهرا نه دوست داریم هدف اصلی برای برنامه‌ها قرار دهیم و نه دوست داریم استراتژی اقتصادی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هیچگاه برنامه‌های ما در ۲۰ سال گذشته استراتژی اقتصادی نداشته است و نمی‌دانستیم چه مسیر اصلی را برای اقتصاد ترسیم کنیم.

عزتی بیان کرد: همواره قوانین و مقررات جسته و گریخته را تصویب کنیم که هر یک ممکن است اندکی تحقق یابد. همچنین یکسری تمایلات شخصی مبتنی بر دانسته‌های علمی که کنار هم گذاشتیم و به نام برنامه تدوین می کنیم ارائه دهیم. معمولاً دنیا یک مسیر دیگری می‌رود. ما علاقه نداریم مسیر دنیا را برویم و دوست داریم بیراهه برویم. آنهایی که برنامه می نویسند ظاهراً می‌دانند فقط خواستند بنویسند و رفع تکلیف شده باشد!

منبع: اطلاعات آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر 5007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =