کد خبر 505
۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

ادامه روند رکود در بازار فلزات جهانی و داخلی

ادامه روند رکود در بازار فلزات جهانی و داخلی

بازارآهن همچنان زیر سایه سنگین تقاضا در حال افت است و بسیاری از قیمت‌ها طی یک ماه گذشته تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار‎‌های جهانی، با افت ارزش یورو در اقتصادی جهانی و اروپای وابسته به واردات انرژی که برخی معتقدند بازنده جنگ اوکراین هستند کار به آنجا رسید که رئیس اتحادیه فدرال توسعه اقتصادی و بازرگانی خارجی آلمان گفت: امروز با توجه به پیشرفت‌هایی که در ایران صورت گرفته است، قطع ارتباط تجاری بیش از آنکه به ضرر ایران باشد، به ضرر تجار آلمانی تمام شده و ما نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در ایران بهره بریم.

در حالی که قیمت‌های نفت به‌دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا و در نتیجه بالا رفتن نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه افزایش یافته در بازارهای دیگر مانند فولاد نیز قیمت سنگ‌آهن ۶۲ درصد با ۳.۶۵ دلار افزایش ۱۰۰.۴ دلار معامله شد و سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد نیز با ۳.۶۵ دلار افزایش ۱۱۵.۵۰ دلار معامله شد، همچنین شمش فولاد درچین با ۰.۴۹ دلار کاهش ۵۳۴.۲۷ دلار معامله شد.

بازار ایران در سایه سنگین تقاضا

از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمریکا بیان کرد، ایران در حال ساختن آخرین نسل سانتریفوژهاست که برای غنی‌سازی مواد لازم است. باید تأکید کنم که ما اطلاعاتی مبنی بر این که آن‌ها سلاح اتمی می‌سازند، در اختیار نداریم.

در مقابل کنعان سخنگوی وزارت خارجه ایران از وابستگی تصمیم و اراده آمریکا برای رسیدن به توافق می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران در برجام بوده و هست. طرفی‌ که برای بازگشت باید حسن‌نیت و التزام خود را ثابت کند، آمریکاست.

به نظر نمی‌رسد که افزایش فشار به کشورهای اتحادیه اروپا با وجود جنگ اوکراین و افت ارزش یورو در اقتصاد جهانی نتواند به پیش روی مذاکرات با آمریکا کمک کند. چون بازهم مثل جنگ جهانی آمریکا از این پیکار بیشترین سود غیرمستقیم را می‌برد؛ البته باید توجه داشت که تنها عامل ترقیب آمریکا برای ادامه روند مذاکرات نزدیک شدن آرام این به نقطه گریز هسته‌ای است.

با در نظر گرفتن تمامی این شرایط بازارآهن همچنان زیر سایه سنگین تقاضا در حال افت است و بسیاری از قیمت‌ها طی یک ماه گذشته تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

بازار فلزات شانگهای در سقوط

بررسی آخرین به‌روزرسانی معاملات بورس فلزات بندر شانگهای نشان می‌دهد اکثر مقاطع فولادی با کاهش قیمت روبرو هستند. قیمت این مقاطع در حالی کاهش یافت که ورق گرم با افزایش قیمت مواجه شد.

طبق داده‌ها، قیمت متوسط میلگرد در این بازار با  کاهش ۲ یوآن نسبت به روز قبل، بر روی قیمت سه هزار و ۷۶۸ یوآن ایستاد.

این در حالی است، متوسط قیمت فولاد ضدزنگ در بازار بندر شانگ‌های با افت قیمت قابل توجه روبه رو شد، به طوریکه قیمت این محصول با کاهش ۶۷ یوآنی نسبت به آخرین قیمت، با نرخ ۱۴ هزار و ۹۸۵ یوآنی به فروش رفت.

علاوه بر این، متوسط قیمت ورق گرم در بازار بندر شانگ‌های ۱۱ یوآن افزایش داشت و همچنان رقم  سه هزار و ۸۰۰ یوآن را نشان می‌دهد. همچنین قیمت میلگرد کلاف در این بازار امروز روند نزولی به خود گرفت و با کاهش ۱۳۶ یوآنی نسبت به روز گذشته، با نرخ ۴ هزار و ۲۴۹ یوآن معامله شد.

نوسانات در بازار فلزات لندن

براساس اطلاعات معاملات بورس فلزات لندن، قیمت قراردادهای آتی تحویل یک ماهه میلگرد در روز دوشنبه بدون تغییر نسبت به آخرین روز معاملاتی، بر روی رقم ۶۸۲ دلار و ۵۰ سنت قرار گرفت. همچنین قیمت میلگرد تحویل روز با کاهش اندک یک دلاری به رقم ۶۵۴ دلار رسید.

در همین حال، ورق گرم آمریکا در بازار بورس لندن در روز دوشنبه با کاهش یک دلاری نسبت به روز معاملاتی گذشته، با قیمت ۸۸۷ دلار و ۵۰ سنت فروخته شد.

بررسی معاملات روز دوشنبه محصولات فولادی در مهم‌ترین بورس فلزات اروپا نشان می‌دهد قیمت قراضه تحویل روز با افزایش ۹ دلاری نسبت به آخرین روز معاملاتی، بر روی نرخ ۳۶۴ دلار قرار گرفت و قراردادهای آتی تحویل یک ماهه قراضه با افت یک دلاری، با قیمت ۳۹۱ دلار به فروش رسید.

علاوه بر این، قیمت ورق گرم چین در این بازار در روز دوشنبه نسبت به روز معاملاتی قبل، بدون تغییر (۵۹۵ دلار و ۵۰ سنت) باقی ماند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =