کد خبر 5061
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

واکاوی یک اتفاق مهم؛ چه شد که پرسپولیس مجوز گرفت اما استقلال نتوانست؟

واکاوی یک اتفاق مهم؛ چه شد که پرسپولیس مجوز گرفت اما استقلال نتوانست؟

پرسپولیس به همراه پنج باشگاه دیگر مجوز حرفه‌ای را دریافت کردند اما نام استقلال در بین این باشگاه‌ها نبود.

به گزارش آهن نیوز؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا ساعاتی قبل نام ۶ باشگاه ایرانی که موفق شدند مجوز حرفه‌ای کسب کنند را اعلام کرد اما این تاییدیه قطعی برای حضور نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیست و آن‌ها در حال حاضر تایید اولیه را اخذ کرده‌اند و باید در ادامه به صورت دقیق‌تر توسط AFC  بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

با این وجود در غیاب استقلال که مطابق انتظار موفق به کسب مجوز نشد ، ۶ تیم پرسپولیس، سپاهان، نساجی، گل‌گهر، فولاد و تراکتور توانستند از خان اول عبور کنند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و تخلفی از سوی کمیته صدور مجوز حرفه‌ای صورت گرفته نباشد، چهار تیم پرسپولیس، سپاهان، نساجی و تراکتور نمایندگان ایران در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

بدهی، مهم‌ترین تفاوت سرخابی‌ها

اما سوالی که به وجود می‌آید این است که چرا پرسپولیس و باشگاه‌های دیگر، خلافِ استقلال موفق شدند مجوز اولیه را به دست بیاورند؟ مهم‌ترین مشکلی که استقلالی‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند بدهی‌هایی بود که باید در زمان مقرر تسویه می‌کردند اما این اتفاق در زمان مدیریت علی فتح‌الله زاده رخ نداد و آبی‌پوشان شانس حضور در لیگ قهرمانان را از دست دادند. این اتفاق در حالی رخ داد که باشگاه پرسپولیس مشکلی از بابت بدهی نداشت.

ماجرای مالکیت مشترک

دیگر مساله بسیار مهم مالکیت مشترک این ۲ باشگاه تهرانی بود که باعث شد تا نگرانی هواداران پرسپولیس را هم در بر داشته باشد اما چندی قبل دولت، سرخابی‌های پایتخت را به دو وزارت‌خانه مختلف واگذار کرد تا بتواند ماجرای مالکیت خصوصی را با این تیم تصمیم برطرف کند و کاری کند تا ۲ مجمع مجزا وضعیت این ۲ باشگاه را زیر نظر داشته باشند.

شرط کمیته بدوی طبق آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای که از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا ابلاغ و به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال ایران رسید، این بود که باشگاه‌ها نباید تحت مالکیت یا قدرت تصمیم‌گیری مشترک قرار داشته باشند و با این تصمیم این مشکل حل شده بود.

کاظم اولیایی، کارشناس صدور مجوز حرفه‌ای دراین‌باره گفت: «چون مالک مشترک این باشگاه دولت بوده پس با تصویب دولت مبنی بر تفکیک مالکیت این دو باشگاه و داشتن مجامع مستقل، فرضیه مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس منتفی می‌شود.

شرط این بود که دولت مالکیت ۲ تیم را تقسیم کند و اگر مدارکی که به ما نشان دادند، مبنا باشد، این ۲ باشگاه مالکیت مشترک ندارند. این موضوع را وزارت ورزش و وزارت اقتصاد نمی‌توانند بگوید بلکه باید دولت بگوید. این کار هم انجام شد و دولت مصوب کرد که ۲ باشگاه به این دو وزارتخانه واگذار شده و مجمع جداگانه دارند، به همین جهت مجوز حرفه‌ای صادر شد.»

بازهم در پایان باید گفت که سهمیه کسب شده توسط چهار نماینده کنونی فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا مشروط است و نام آن‌ها در لیست اعلام شده از سوی AFC در بخش باشگاه‌هایی که دارای مجوز قطعی هستند نیامده است و مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا باید بررسی‌های نهایی را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 5061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهرخ9 IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    0 0
    چند سال هست دولت به فوتبال مردم هم رحم نمیکنه...همه میبینن و می‌دونن دولت از کجاها منبع درآمد داره...حتی به کارگر کارخانه هم رحم نمیکنه مالیات میگیره...دست گذاشته رو تنها دلخوشی مردم...کجای دنیا...فقیرترین کشور و غنی ترین کشور فوتبالش دست دولت هست...ما فقط اسلامی نیستیم...کشورهای عربی از ما مسلمانان تر و با ایمان تر هستن...پس چرا اونا فوتبال شون بدست دولت اداره یا بهتر بگم دزدی نمیشه