کد خبر 5083
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

واگذاری معدن نطنز، معطل میان چراغ سبز میراث فرهنگی و چراغ قرمز شورای شهر

واگذاری معدن نطنز، معطل میان چراغ سبز میراث فرهنگی و چراغ قرمز شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر نطنز گفت: از واگذاری هرگونه معدن در شهرستان نطنز چه معدن فلز و چه معدن سنگ برای حفظ محیط‌زیست این شهرستان مخالف هستیم.

به گزارش آهن نیوز؛ کوه چرخه و دارهند یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان نطنز است، این منطقه منحصربه‌فرد که مبنای مطالعات دیرینه‌شناسی، زمین‌شناسی و ژئوتکنیک در دانشکده‌های جغرافیای طبیعی و زمین‌شناسی قرارگرفته است، یکی از نادرترین سازه‌های طبیعی است و قدمت آن به میلیون‌ها سال پیش (الیگوسن و میوسن) می‌رسد.

وجود فسیل‌های ارزشمند گیاهی و جانوری در کوه چرخه نطنز

ارزش وجودی این کوه به دلیل چشم‌انداز، شکل خاص و چین‌خوردگی طبیعی این منطقه است، این کوه از معدود مناطقی به شمار می‌رود که دوره‌های مختلف زمین‌شناسی در آن به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

جنس لایه‌های موجود قسمت‌های زیرین از آذرین و لایه‌های فوقانی رسوبی است. تنوع سیستم فرسایش چون مارن‌ها و آهک‌ها نشان‌دهنده پیشروی و پس‌روی دری‌ها در دوره‌های الیگوسن و میوسن در این نقطه است.

از دلایل ارزشمندی کوه چرخه می‌توان به وجود فسیل‌ها اشاره کرد. فسیل‌های گیاهی و جانوری، نشانه‌هایی بی‌همتا، بسیار حساس و شکننده از شرایط جغرافیایی و زمین‌شناسی گذشته هستند.

مکان‌های دارای فسیل، به دلیل فرسایش عادی و فعالیت‌های انسانی مانند ساخت‌وساز، معدن‌کاری و جاده‌سازی در معرض نابودی قرار دارد، در صورت تخریب یا نابودی، قابل احیا نخواهند بود این موارد تهدیدی جدی برای این محوطه ارزشمند محسوب می‌شود.

پراکنش فسیل‌ها در غالب این محدوده وجود دارد به همین دلیل انباشت و تراکم فسیل‌ها در این منطقه غالباً در جنوب چرخه و شمال غرب دارهند است، فسیل‌های قابل‌مشاهده در بررسی‌های سطحی غالباً از نوع بقایای حقیقی بوده و تاکنون نمونه فسیل‌های اثری دیده نشده است.

اعتراض شدید شورای شهر نطنز به واگذاری معدن مس در کوه چرخه نطنز

در روزهای اخیر نامه‌ای از سوی شورای اسلامی شهر نطنز در شبکه‌های اجتماعی با عنوان واگذاری معدن اطراف کوه چرخه با چراغ سبز اداره کل میراث فرهنگی اصفهان منتشر شد.!!!!

هادی مرادی رئیس شورای اسلامی شهر نطنز در این نامه اعلام کرد متأسفانه مطلع شدیم اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با واگذاری معدن در محدوده کوه چرخه به یک سرمایه‌گذار موافقت کرده است.

وی تأکید کرد: مسؤولین میراث فرهنگی و صمت شهرستان و استان می‌بایست پاسخگوی مطالبات به‌حق ساکنین شهرستان نطنز در خصوص واگذاری معدن که باعث نابودی محیط‌زیست و زندگی‌شان می‌شود باشند.

بعد از انتشار این نامه به سراغ رئیس شورای شهر نطنز رفتیم، هادی مرادی رئیس شورای اسلامی شهر نطنز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در چند سال قبل در محدوده کوه چرخه یک معدن سنگ واگذار شد که به دلایل نداشتن کیفیت و عدم تمایل سرمایه‌گذار برای ادامه کار، معدن فوق رها شد.

 وی افزود: سال گذشته باخبر شدیم که مجدداً در حال انجام واگذاری معدن در محدوده کوه چرخه و دارهند هستند و با حضور گسترده مردم و همراهی مسؤولین برنامه حمایت از این کوه در دستور کار مردم و مسؤولین قرار گرفت و با درخواست از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، این کوه در فهرست ملی آثار طبیعی ثبت شد.

مرادی گفت: اخیراً متوجه شدیم که در محدوده همان کوه چرخه که واقعاً یک منطقه بسیار حیاتی و جز آثار طبیعی بکر کشور محسوب می‌شود یک معدن مس واگذارشده است که پس از اطلاع از این موضوع با مکاتبه با اداره میراث فرهنگی مراتب اعتراض خود را به این کار اعلام کردیم.

شورای شهر نطنز مخالف واگذاری هرگونه معدن در نطنز

 رئیس شورای شهر نطنز با اشاره به اینکه کلاً با واگذاری هرگونه معدن فلز و سنگ در شهرستان نطنز برای به مخاطره افتادن محیط‌زیست مخالف هستیم، خاطرنشان کرد: آلودگی معادن فلز بیشتر از سایر معادن هست و با توجه به اینکه مجموعه شهرستان نطنز یک مجموعه گردشگری و کشاورزی است قطعاً در آینده با استخراج این معادن علاوه بر از بین رفتن آثار طبیعی ارزشمند، آلودگی‌های بسیار زیادی برای منطقه خواهد شد و کشاورزی منطقه را از بین برده و صنعت گردشگری نطنز را به خطر می‌اندازد.

واکنش اداره میراث فرهنگی نطنز به نامه شورای 

این نامه واکنش اداره میراث فرهنگی نطنز را به دنبال داشت، حسین یزدانمهر سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نطنز با اشاره به‌عنوان واگذاری معدن اطراف کوه چرخه با چراغ سبز اداره کل میراث فرهنگی به نقل از رئیس محترم شورای اسلامی شهر تاریخی نطنز، اظهار کرد: طبیعتی که امروز در اختیار ماست بجا مانده از دوران‌های مختلف زمین‌شناسی و تحول اکولوژیکی در مناطق رویشی و اقلیمی متنوع ایران است، بدون تردید، روند تخریب منابع طبیعی با گسترش تکنولوژی به‌شدت بالاگرفته، ازآنجاکه کشور ایران جزء مناطق خشک کره زمین محسوب می‌شود و بلایای طبیعی و فرسایش‌های آبی- بادی و عوامل انسانی ازجمله خطراتی هستند که آثار طبیعی ما را همواره تهدید می‌کنند؛ حفظ چرخه زیستی، حفاظت از منابع طبیعی، تعدیل و احیای آثار طبیعی از ضروریاتی است که همگان به‌ویژه نهادها وادارات ذی‌ربط می‌بایست اهتمام جدی در راستای وظایف خود به عمل‌آورند.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به‌عنوان متولی ثبت آثار طبیعی حرکتی پیوسته را از طریق اداره کل ثبت آثار در حوزه معاونت میراث فرهنگی در دستور کار خود قرار داده و تاکنون تعداد زیادی از آثار طبیعی ازجمله در شهرستان نطنز در فهرست آثار میراث طبیعی و ملی کشور به ثبت رسانده است که می‌توان به منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند اشاره کرد که علیرغم تمامی ناملایمات و صرفاً بر اساس وظیفه ذاتی میراث فرهنگی این اثر گران‌سنگ در فهرست آثار ملی و به شماره ۱۱۱۷ ثبت شد.

یزدانمهر تأکید کرد: قاعدتاً ثبت این محوطه اولین اقدام در راستای صیانت و حفاظت آن بوده و حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده از اهم وظایف اداره میراث فرهنگی و تمامی طبیعت‌دوستان در شهرستان نطنز و حتی در کشور است چراکه از زمان ثبت، دیگر این محوطه یک اثر شهرستانی نبوده بلکه اثری فرا منطقه‌ای و ملی است.

 سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نطنز گفت: تأیید مجوز مذکور توسط میراث فرهنگی مربوط به معدنی در خارج از محدوده مصوب شده شورای ثبت آثار طبیعی تحت عنوان منظر طبیعی و محوطه فسیلی کوه چرخه و دارهند است چراکه قانوناً میراث فرهنگی در محدوده‌هایی که در فهرست آثار ملی ثبت‌شده و یا واجد ارزش‌های تاریخی و طبیعی در سطح ملی می‌باشند می‌بایست از صدور مجوز ممانعت به عمل آورد که این امر از اهم وظایف میراث فرهنگی به شمار می‌آید.

ورود دستگاه قضا به معادن شمال اصفهان

به تازگی حجت‌الاسلام اسدالله جعفری رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان بر اهمیت رسیدگی به موضوع انفال به‌ویژه مسائل مربوط به بهره‌برداری از معادن شمال استان اصفهان تأکید و بیان کرد: با توجه به اهمیت معادن شمال استان به‌ویژه در شهرستان نطنز و مسائل و مشکلاتی که در صدور مجوزها و روند بهره‌برداری از این معادن وجود دارد، دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در حال انجام مکاتبات و جمع‌آوری مستندات لازم برای رسیدگی به این موضوع در شورای حفظ حقوق بیت‌المال است.

پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری فارس از اداره صمت نطنز برای روشن شدن چگونگی واگذاری معدن حاکی از آن است که اداره صمت شهرستان هیچ مجوزی برای واگذاری معدن صادر نکرده است و کلیه مجوزها توسط استان صادر می‌شود، حال باید دید که این درخواست مردمی مبنی بر مخالفت با واگذاری معدن مس در محدوده کوه ارزشمند چرخه به کجا خواهد رسید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 5083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =