کد خبر 5084
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴

مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف معدن کریزان زیرکوه

 مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف معدن کریزان زیرکوه

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زیرکوه گفت: بعد از واگذاری معدن روستای کریزان به بهره‌بردار جدید حدود ۶ ماه از تعطیلی آن می‌گذرد و از ۲۳ خرداد ماه جاری فرصت یک ماه برای احیا یا تعیین تکلیف به بهره‌بردار ابلاغ شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ محمدرضا صادقی افزود: پروانه بهره‌برداری معدن خاک سرخ روستای کریزان در سال ۱۳۹۴ صادر شد اما از آبان سال گذشته بهره‌بردار این معدن تغییر کرد و به فرد جدید واگذار شده است.

وی تصریح کرد: از زمان واگذاری معدن به بهره‌بردار جدید، هیچ فعالیتی در این معدن صورت نگرفته و تعطیل شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زیرکوه گفت: از ۲۳ خرداد ماه جاری توسط اداره کل صمت استان برای بهره‌بردار جدید اخطاریه صادر شده که طی یک ماه فرصت دارد وضعیت این معدن را تعیین تکلیف کند.

وی ادامه داد: بهره‌بردار باید معدن را احیا کند و اگر بهره‌برداری از آن برایش مقرون به صرفه نیست، وضعیت آن را مشخص کند که براساس این اخطاریه اگر بهره‌بردار در زمان قانونی، فعالیتی در زمینه احیای مجدد نداشته باشد، اداره کل صمت استان نسبت به تعیین تکلیف و در نهایت واگذاری این معدن اقدام خواهد کرد.

صادقی با بیان اینکه در این روستا فقط یک معدن وجود دارد گفت: ابتدا ماده مورد بهره‌برداری از این معدن خاک سرخ بوده که صرفه اقتصادی نداشته، ماده ثانویه مورد بهره‌برداری نیز گچ است که عیار این ماده هم پایین‌تر از نرم قانونی بوده است.

وی تعداد اشتغال ثابت ثبت شده در آغاز فعالیت معدن کریزان را چهار نفر ذکر کرد و افزود: این تعداد در زمان برداشت و فعالیت ماشین‌آلات معدنی برای ذخیره‌سازی و ارسال به کارخانه به ۴۰ نفر هم می‌رسد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان زیرکوه تاکید کرد: احیا و تعیین تکلیف این معدن تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود.

وی گفت: اکنون ۹ معدن از جمله آهن، فلدسپات، منیزیت، سنگ گچ، خاک سرخ، لاشه و مرمریت با ذخیره قطعی ۶ میلیون تن مواد معدنی در شهرستان زیرکوه وجود دارد.

صادقی تولید سالانه این معادن را ۱۵۰ هزار تن مواد معدنی اعلام کرد که زمینه اشتغال ۶۰ نفر را فراهم کرده است.

وی همچنین نبود بازار فروش، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از جمله مشکلات معدنکاران شهرستان زیرکوه در ۱۶۰ کیلومتری بیرجند ذکر کرد.

۷۵۷ واحد معدنی در خراسان جنوبی وجود دارد که دارای ۶.۸ میلیارد تن ذخیره معدنی با اشتغال ۱۲ هزار نفر است و این موضوع سبب شده از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد شود.

با این وجود به گفته مسوولان استان حدود ۲۵۰ معدن غیر فعال در خراسان جنوبی وجود دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 5084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =