کد خبر 5093
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفتگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

عقبگرد خریداران سرمایه‌ای آهن و فولاد با سیگنال‌های سیاسی

عقبگرد خریداران سرمایه‌ای آهن و فولاد با سیگنال‌های سیاسی

قطعی‌های برق، جو منفی در مذاکرات مثبت سیاسی، بحث عقب‌نشینی، کرنش و ثبات دلار همه به نظر بازارساز برمی‌گردد. این به این معناست که بازارهای ما کاملاً دستوری و در حاشیه است. اینها حاشیه‌هایی است که بازارساز از جو روانی منفی و مثبت حاکم بر جامعه می‌تواند استفاده کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ سال گذشته طرح‌های ابلاغی از سوی دولت برای جلوگیری از خاموشی‌های صنایع در تابستان سبب شد تا بازارآهن تاحدودی کنترل شود و این خاموشی‌ها خیلی بر بازار آهن تأثیرگذار نبود اما 2 سال پیش به دلیل اینکه این وضعیت تجربه نشده بود، خاموشی‌ها هیجان بدی به بازارآهن وارد کرد  و افزایش قیمت‌ها بازار را به هم ریخت. امسال اما نمی‌توان گفت که این خاموشی‌ها و سهمیه‌بندی‌ها باعث افزایش قیمت آهن در بازار می‌شود.

محمود اصفهانی رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفتگو با آهن‌نیوز درباره علت خاموشی‌های صنایع در تابستان و تأثیر آن بر بازار آهن اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که بعضی از رسانه‌ها بخواهند در بازار التهاب ایجاد کنند. به هر حال این التهاب به نفع صنف عرضه و به ضرر عادی‌سازی و آرامش بازار تمام می‌شود و یک رابطه برد و باخت است. با این وجود با توجه به گرمای هوا در این سهمیه‌بندی‌ها محدودیت‌هایی خواهیم داشت. شاید مسئولان مربوطه امسال بهتر از پارسال برنامه‌ریزی کرده‌اند. به عنوان مثال به شهرک‌های صنعتی تولیدی هفته‌ای یک بار خاموشی داده‌اند. در نتیجه این برنامه‌ریزی‌های سازمان‌یافته خیلی موثر خواهد بود.

رئیس اتحادیه آهن‌آلات استان قزوین مهمترین عاملی که بازارهای ایران را رهبری می‌کند، جو روانی حاکم برآن دانست و تصریح کرد: این جو روانی از سیاست‌ها و مذاکرات سیاسی نشأت می‌گیرد و تأثیر روی قیمت دلار و بازار آهن می‌گذارد. چند هفته‌ای است که اخبار مذاکرات سیاسی مثبت است و همین باعث شده، تمام خریداران سرمایه‌ای، یک قدم عقب بایستند و منتظر نتیجه این سیاست‌گذاری‌ها باشند. مدرکی که بخواهیم ارائه بدهیم تقاضایی بود که برای میلگرد وجود داشت و هفته گذشته وارد بورس شد و فقط 25 درصد آن خریدار داشت.

اصفهانی اضافه کرد: اگر در بازار تابستان فضای مثبت سیاسی ادامه پیدا کند و تقاضای سرمایه‌ای نداشته باشیم ممکن است وضعیت التهاب در بازار آهن با آرامش سپری شود. دلیل آن این است که جو روانی سیاسی بر جو محدودیت‌های برق حاکم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اما امروز یک اتفاق مهم افتاد و آن این است که بازارساز تغییر موضع داده و تصمیم گرفته از عرضه‌کننده‌ها حمایت کند. آنها نمی‌خواهند قیمت‌ها به طور هیجانی بالا و پایین رود و باید از هر دو سمت مراقبت کنند. همچنین افزایش عرضه اعتباری به معنای افزایش قیمت است و اگر حجم عرضه‌های اعتباری زیاد شود قطعاً قیمت آهن بالاتر معامله می‌شود و رویه بازار رو به بالا خواهد بود و به معنای حمایت بازارساز از بازار در این جو منفی است.

رئیس اتحادیه آهن آلات استان قزوین تاکید کرد: متاسفانه بحث قطعی‌های برق هم می‌تواند بهانه خوبی شود که با این افزایش عرضه‌های اعتباری همسو شود. بازارساز از هر تحلیل‌گری قوی‌تر و متفکرتر است. یعنی می‌داند چگونه بازار را حمایت کند و چطور پایین بکشد. متاسفانه هیچ تحلیلی در بازار، کارساز نیست و همه چیز به دست و قلم بازارساز برمی‌گردد. بازارساز هم اختیار حجم عرضه‌های اعتباری را دارد هم اختیار این را دارد که قیمت پایه عرضه‌ها را پایین بکشد.

به گفته اصفهانی، قطعی‌های برق، جو منفی در مذاکرات مثبت سیاسی، بحث عقب‌نشینی، کرنش و ثبات دلار همه به نظر بازارساز برمی‌گردد. این به این معناست که بازارهای ما کاملاً دستوری و در حاشیه است. اینها حاشیه‌هایی است که بازارساز از جو روانی منفی و مثبت حاکم بر جامعه می‌تواند استفاده کند. جوحاکم بر بازار هم جو سیاسی است که بازارساز از آن استفاده می‌کند. این واقعیت محض بازار ما حداقل در حوزه فولاد است.

وی در پایان عنوان کرد: موقعی می‌توانیم بازارآهن را تحلیل کنیم که فرمول‌های ما دستکاری نشوند و خود جو و مولفه‌ها، بازار را پایین و بالا کنند. وقتی فرمول‌ها دستکاری می‌شوند و حجم اعتباری یک روز مجوز دارد، یک روز مجوز ندارد و قیمت پایه، یک روز براساس فرمول است و یک روز نیست نمی‌شود بازار را تحلیل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 5093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =