کد خبر 5122
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۷

رینگ فولاد هم سیاسی شد

رینگ فولاد هم سیاسی شد

انتشار اخبار پی‌درپی در خصوص احتمال توافق موقت هسته‌ای میان ایران و آمریکا، خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان، زمینه کاهش تمایل به خرید در رینگ فولاد را رقم زد.

به گزارش آهن نیوز؛ بازار شمش و محصولات فولادی در میانه سیگنال متناقض احتمال کاهش نرخ ارز و محدودیت تامین برق صنایع در تابستان سرگردان شد. در حالی که احتمال وضع محدودیت بر برق صنایع و کاهش تولید، با برهم‌زدن توازن عرضه و تقاضا در زنجیره آهن و فولاد سیگنالی مثبت برای معاملات این حوزه به همراه داشت، انتشار اخبار سیاسی مبنی بر توافق موقت برجامی، احتمال آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و آزادی زندانیان باعث شد تا انتظارات تورمی در میان اهالی بازار، تعدیل شود و رینگ شمش و محصولات فولادی در بازار فیزیکی بورس‌کالا و بازار آزاد با سیگنال کاهشی موثری مواجه شوند.

به این ترتیب، به‌رغم قرار گرفتن در فصل تابستان و زمان سنتی رونق رینگ شمش و محصولات فولادی، حجم معاملات شمش فولاد در هفته پایانی خردادماه کاهش یافت و بازار فولاد با رکود غیرقابل پیش‌بینی مواجه شد.

روز گذشته، فولادسازان بالغ بر ۱۶۰‌هزار تن شمش فولاد را در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. در حالی که انتظار می‌رفت خبر محدودیت برق فولادی‌ها ظرف روزهای گرم سال و پیش‌بینی کاهش تولید فولاد در هفته‌های پیش‌رو باعث شود تا صنایع تکمیلی از این عرضه استقبال زیادی کنند، انتشار اخبار پی‌درپی در خصوص احتمال توافق موقت هسته‌ای میان ایران و آمریکا، خبر آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران و تبادل زندانیان، زمینه کاهش تمایل به خرید در رینگ فولاد را رقم زد.

به این ترتیب در این روز برای ۱۶۰‌ هزار تن شمش فولاد عرضه‌شده، تقاضایی به‌میزان ۱۴۹‌هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۱۰۰‌هزار تن شمش فولاد از این بازار با میانگین نرخ ۲۰‌هزار و ۴۸۰ تومان انجامید.

به این ترتیب ظرف هفته پایانی خردادماه، تنها ۶۳‌درصد از عرضه شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران معامله شد؛ این در حالی است که تابستان به شکل سنتی زمان اوج‌گیری فعالیت ساخت مسکن در کشور است و به شکل معمول ظرف هفته‌های پایانی خردادماه، واهمه از کمبود عرضه و رشد تقاضا، نوردکاران را به رقابت قیمتی قابل‌ملاحظه برای کسب سهم از رینگ فولاد ترغیب می‌کند.

اما امسال با مطرح‌شدن احتمال کاهش نرخ ارز با انتشار اخبار سیاسی امیدبخش نسبت به احیای توافق هسته‌ای برجام، صنایع تکمیلی با امید به کاهش قیمت، حاضر به رقابت قیمتی هیجانی برای کسب سهم از بازار نیستند. 

روز دوشنبه ۲۹خرداد، غلبه سیگنال‌های کاهشی در رینگ فولاد به میزانی جدی بود که میانگین نرخ فروش شمش از این بازار به کمترین قیمت ظرف ۶هفته اخیر یعنی پس از هفته سوم اردیبهشت‌ماه رسید.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران روز گذشته برابر ۲۰‌هزار و ۴۸۰تومان بود که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، بهای تمام‌شده این شمش به ۲۲‌هزار و ۳۸۴تومان می‌رسد.

با احتساب هزینه حمل‌ هزار تومانی برای انتقال هر کیلوگرم شمش فولاد از کارخانه ذوب به واحد نورد و همچنین هزینه تبدیلی در حدود ۱/ ۱‌درصد نرخ شمش برای تولید هر کیلوگرم میلگرد، قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از این شمش برابر ۲۵‌هزار و ۶۰۰تومان خواهد بود. این رقم بیانگر کف نرخ منطقی برای فروش هر کیلوگرم میلگرد است.

فرار متقاضیان سرمایه‌ای از بازار مقاطع

انتظارات تورمی مثبت و کاهش مستمر ارزش ریال باعث شده است تا افراد با هر میزان سرمایه در سطح خرد و کلان درصدد تبدیل نقدینگی خود به دارایی مالی یا کالایی برآیند. در این میان محدودیت در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران را به بازارهای کالایی نظیر بازار مقاطع طویل فولادی سوق داده است.

به این ترتیب ظرف ماه‌های گذشته، بازار مقاطع طویل فولادی با هجمه خریدهای سرمایه‌ای روبه‌رو بوده است. این در حالی است که تقاضای مصرفی در این بازار با توجه به رکود سنگین در بخش ساخت مسکن ظرف دوسال اخیر در کمترین میزان نسبت به میانگین متوسط بلندمدت قرار دارد و فعلا نیز امید قابل‌ملاحظه‌ای برای رفع این رکود مصرفی به چشم نمی‌خورد. 

در حالی که عمده خریداران مقاطع طویل فولادی ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته، با هدف سرمایه‌گذاری و جلوگیری از کاهش ارزش نقدینگی خود در میانه افت ارزش ریال وارد این بازار شده‌اند، افت نرخ دلار و احتمال استمرار این رویه با سیگنال منفی بر سایر بازارهای مالی و کالایی باعث شده است تا بسیاری از دارندگان مقاطع طویل فولادی درصدد فروش محصول و خروج از این بازار برآیند.

به این ترتیب، به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع از هم‌اکنون زیرقیمت‌فروشی در معاملات میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد آغاز شده است. متقاضیان سرمایه‌ای که تجربه حضور در بازار فولاد را نداشته‌اند و تنها با هدف تبدیل نقدینگی به کالا ظرف ماه‌های گذشته وارد این بازار شده‌اند، با واهمه از کاهش بیشتر قیمت در هفته‌های بعدی با انتشار اخبار سیاسی مثبت و افت نرخ ارز درصدد خروج از بازار برآمده‌اند.

به این ترتیب ظرف روز گذشته هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در بازار آزاد تهران با نرخی در محدوده ۲۵‌هزار و ۴۰۰تومان معامله شد که این رقم کمتر از کف نرخ فروش آن براساس قیمت فروش شمش فولاد در این روز بود.  ارزانی شمش و مقاطع طویل فولادی، خبر خوشایندی است؛ اما همزمانی ارزانی و رکود اتفاق ناگواری است که در وهله اول به زیان صنایع منجر می‌شود و در ادامه با تضعیف تولید و کاهش تولید ناخالص داخلی به زیان اقتصاد کشور می‌انجامد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =