کد خبر 5125
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

وابستگی 75 درصدی ترکیه به فولاد ضدزنگ

وابستگی 75 درصدی ترکیه به فولاد ضدزنگ

تقاضای سالانه ترکیه برای فولاد ضدزنگ به بیش از 700 هزار تن می‌رسد که ۷۵ درصد آن به واردات بستگی دارد. بنابراین کارخانه‌های چین از زنجیره تأمین کامل و قیمت‌های مقرون به صرفه بهره برده‌اند و حجم صادرات به بازار ترکیه افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ در تاریخ ۶ فوریه ترکیه دو زمین لرزه به بزرگی ۷.۸ ریشتر را تجربه کرد. ترکیه یک مرکز تجاری مهم است که آسیا، اروپا و جهان را به هم متصل می‌کند. این زلزله تأثیر نامطلوبی بر تجارت و حمل و نقل بین‌المللی داشت. از نظر فولاد ضد زنگ، ترکیه عمدتاً یک کشور وارداتی است. بر اساس آمار، حجم خالص واردات آن در سال ۲۰۲۲، ۶۱۹ هزار و ۵۰۰ تن بوده است. از همین روی، از سال ۲۰۲۱ صادرات فولاد ضد زنگ چین به ترکیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در سال ۲۰۲۲، کل صادرات فولاد ضد زنگ چین به ترکیه 500 هزار  تن بود که ۱۰.۹۸ درصد از کل صادرات ۴.۵۵ میلیون تنی را به خود اختصاص داد. زلزله تأثیر بسیار محدودی بر صنعت فولاد ضد زنگ چین داشت، اما با تولید شرکت‌های ذوب فلزات داخلی در ترکیه اندکی تداخل خواهد داشت. در عین حال، تقاضای ترکیه برای بازسازی احتمالا باعث افزایش واردات فولاد ضد زنگ از چین شود که تقاضا برای فولاد ضد زنگ چین را افزایش می‌دهد.

تقاضای سالانه ترکیه برای فولاد ضد زنگ به بیش از ۷۰۰۰۰۰ تن می‌رسد که ۷۵ درصد آن به واردات بستگی دارد. بنابراین کارخانه‌های چین از زنجیره تامین کامل و قیمت‌های مقرون به صرفه بهره برده‌اند و حجم صادرات به بازار ترکیه افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این، انرژی ترکیه بیشتر به منابع وارداتی وابسته است. هزینه‌های تولید کارخانه‌های فولاد ضد زنگ داخلی افزایش یافته است و رقابت با قیمت‌های وارداتی را دشوار می‌کند.

اخیرا، انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه (TCUD) بار دیگر تاکید کرد که دولت باید اقدامات مختلفی را برای بهبود رقابت در صنعت فولاد داخلی اتخاذ کند. این انجمن اعلام کرد که اولویت باید محدود کردن واردات مواد در محدوده پردازش و همچنین محصولات خاص با ظرفیت داخلی کافی باشد.

از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳، حجم واردات فولاد ترکیه با ۱۱.۹ درصد افزایش به ۵.۹ میلیون تن رسید، به ویژه حجم واردات در آوریل با ۳۰.۴ درصد افزایش به ۱.۷ میلیارد تن رسید. حمایت اتحادیه اروپا از صنایع انرژی بر، نوسانات نرخ بهره، تداوم اقدامات حفاظتی و کاهش تقاضا در بازار جهانی همگی باعث کاهش صادرات فولاد ترکیه شدند.

ورود اتی باکیر به فولادسازی

 روز گذشته نیز «اتی باکیر»، یک شرکت تولید کننده مس در ترکیه، در حال آماده شدن برای ورود به صنعت آهن و فولاد است. این شرکت قصد دارد ۲۵۰ میلیون دلار برای ساخت تاسیسات تولید میلگرد با ظرفیت اولیه ۲۰۰ هزار تن در سال سرمایه گذاری کند پیش‌بینی می‌شود که این پروژه طی ۲۴ تا ۳۶ ماه تکمیل شده و برای ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر 5125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =