کد خبر 5143
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۱

عرضه اولیه قدیمی ترین معدن ایران در راه بورس

عرضه اولیه قدیمی ترین معدن ایران در راه بورس

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با بیان اینکه طبق موافقت سهامداران بیش از ۱۵ درصد سهام قدیمی ترین معدن ایران عرضه اولیه می شود، گفت: سال گذشته شرکت ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش و حدود ۵ هزار میلیارد تومان سود داشته است.

به گزارش آهن نیوز؛ مجتبی حمیدیان با اشاره به اینکه اگر موانع عرضه اولیه سنگ آهن مرکزی بافق برطرف شود طبق موافقت سهامداران بیش از ۲۰ درصد سهام عرضه اولیه می شود، گفت: در حال حاضر زمان عرضه اولیه هنوز مشخص نیست و طبق سیاست سازمان بورس واگذاری سهام در عرضه اولیه بر مبنای مقررات تعیین شده خواهد بود که در مرحله نخست بین ۷ تا ۱۰ درصد و در مرحله دوم تا ۲۰ درصد سهام عرضه خواهد شد.

مجتبی حمیدیان با تاکید بر اینکه سنگ آهن مرکزی بافق ظرفیت بالایی دارد و ورود نقدینگی جدید به شرکت از طریق عرضه اولیه می تواند اجرای پروژه های شرکت را تسریع کند، افزود: این شرکت براساس تخمین ها حدود ۲ میلیارد دلار ارزش دارد و اگر حدود یک میلیارد دلار دیگر روی آن سرمایه گذاری شود ارزشی بیش از ۱۲ میلیارد دلار پیدا خواهد کرد و این مسئله نشان می دهد شرکت پتانسیل بسیار بالایی دارد.

دلایل استقبال از عرضه اولیه

او با بیان اینکه عرضه اولیه سنگ آهن مرکزی بافق در بورس با استقبال روبرو خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه سرمایه گذاری جدید به رشد سودآوری شرکت کمک می کند قطعا سهامداری این شرکت بسیار مفید خواهد بود به همین دلیل استقبال از عرضه اولیه شرکت قطعی خواهد بود.

حمیدیان با تاکید بر اینکه سال گذشته شرکت حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش و حدود ۵ هزار میلیارد تومان سود داشته است، گفت: به دلیل اینکه بخشی از ظرفیت های معدنی شرکت سنگ آهن مرکزی بافق به فعلیت نرسیده بود و از طرف دیگر قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی هم افت داشته سود شرکت کمتر شده بود اما با بهره برداری از پروژه های شرکت، سودآوری شرکت ۴ تا ۵ برابر خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه این شرکت از سال های خیلی دور افزایش سرمایه انجام نداده به همین دلیل قبل از عرضه اولیه یک مرحله افزایش سرمایه خواهیم داشت، تصریح کرد: همچنین بعد از عرضه اولیه هم شرکت یک مرحله افزایش سرمایه اجرایی خواهد کرد.

حمیدیان درباره انتشار اوراق توسط شرکت، گفت: با توجه به اعتباری که شرکت سنگ آهن مرکزی بافق دارد مذاکره برای انتشار اوراق در حال انجام است که با اجرای این روش های تامین نقدینگی اجرای پروژه ها تسریع خواهند شد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق با اشاره به اینکه معدن بافق قدیمی ترین و پر پتانسیل ترین منطقه معدن کشور است، گفت: از دهه ۵۰ که معدن سنگ آهن مرکزی پابرجا شده با تکیه بر ظرفیت بالای این منطقه است که هنوز به مرحله بروز و ظهور نرسیده است.

حمیدیان با بیان اینکه در همه جا بحث گرانی حمل و نقل و نبود مواد اولیه مطرح است، افزود: اما در منطقه بافق علاوه بر ذخیره معدنی مناسب فاصله مناسبی با شرکت های فولادی هم دارد. از طرف دیگر زیرساخت ها مناسب برای توسعه را داریم و تنها خلا سرمایه گذاری در این منطقه احساس می شود.

به دنبال اکتشاف ذخیره جدید معدنی

او با تاکید بر اینکه بر اینکه در معدن دی ۱۹ تجربه همزمان اکتشاف و استخراج را داشتیم، گفت: ذخیره این معدن حدود ۱۰۰ میلیون تن است و این ذخیره افزایش خواهد یافت. در معادن قدیمی علاوه بر استحصال سرباره ها به دنبال اکتشاف ذخیره جدید هستیم.

مدیر عامل شرکت سنگ آهن مرکزی با بیان اینکه ما باید خود را آماده استخراج زیر زمینی مواد معدنی کنیم، اظهار کرد: هرچند معتقد هستیم در کنار بهره برداری از معادن بزرگ و عمقی نباید از معادن کوچک هم غافل شویم، بر همین مبنا پروژه هایی را با ایمیدرو آغاز کرده ایم.

او با بیان اینکه پروژه های تصفیه فاضلاب بافق و یزد را در دست اجرا داریم، اظهار کرد: هدف ما این است که از آب های سطحی کمتری استفاده کنیم و بیشتر به سمت استفاده از آب تسویه شده برویم.

حمیدیان با اشاره به اینکه ظرفیت جذب ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سنگ آهن مرکزی وجود دارد، اظهار کرد: امسال در مجمع عمومی مسأله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و ... را دنبال می کند.

او افزود: مجموع سرمایه گذاری در دی ۱۹ حدود ۸ هزار میلیارد تومان است که هر یک از طرفین مشارکت ۴ هزار میلیارد تومان مشارکت خواهند داشت. همچنین در معدن دی ۸ سرمایه گذاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز است. در بخش پایین دستی راه اندازی واحد کنسانتره و آهن اسفنجی در حال اجراست. در بخش زیرساخت های تصفیه آب و انتقال آب هم قابلیت جذب سرمایه وجود دارد.

در چند سال اخیر دولت برای افزایش عمق بازار تلاش کرده شرکت های بیشتری را به بورس فرا بخواند اما همه این شرکت ها با استقبال یکسانی روبرو نبوده اند و این مسأله وابسته به بنیاد شرکت ها بستگی دارد. در مقطع کنونی شرکت سنگ آهن مرکزی با در دست داشتن چندین پروژه در بخش آهن اسفنجی، گندله، ساخت نیروگاه و... چشم انداز سودسازی را برای خود ترسیم کرده است، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند عرضه اولیه سهام این شرکت می تواند با استقبال بسیار خوبی همراه شود.

منبع: بازار

انتهای پیام/

کد خبر 5143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =