کد خبر 5157
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

ریزش قیمت خودرو با عرضه در بورس آغاز شد

ریزش قیمت خودرو با عرضه در بورس آغاز شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی که روند کاهش قیمت خودروها در بازار با عرضه در بورس آغاز شد این عمل را مصداق گران‌فروشی دانست.

به گزارش آهن نیوز؛ خدائیان در نشست خبری دیروز با تاکید بر افزایش قیمت خودروها در سازوکار عرضه آنها در بورس کالا گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی شورای رقابت تنها مرجع رسمی است. تصمیمات این شورا برای همه مراجع لازم‌الاجرا است. شورای رقابت اعلام کرد تولید و عرضه خودرو در کشور انحصاری است. دستورالعمل قیمت‌گذاری آن کالا را باید تهیه کند. سال گذشته برخی خودروسازها با هدف افزایش قیمت خودرو اقدام به عرضه خودرو در بورس کردند که منجر به افزایش قیمت خودرو شد(!) با پیگیری سازمان بازرسی علی‌رغم مخالفت برخی از مسئولان، این رویه پس از چندین‌بار عرضه در بورس به اتمام رسید.

وی ادامه داد: با اقدامات دولت قیمت خودرو کاهش پیدا کرد. برخی تولیدکنندگان خودرو به‌دنبال عرضه خودرو در بورس هستند که با ما مخالفت کردند اگر اقدام به این امر کنند اگر خودرو با قیمت بیشتر در بورس عرضه شود این امر گران‌فروشی است سازمان تعزیرات برخورد خواهد کرد.

اظهارات رئیس سازمان بازرسی در حالی است که به گزارش ایرنا، تالار خودروی بورس کالای ایران روز یکشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ میزبان عرضه هشت هزار خودروی شاهین، تارا و پژو ۲۰۷ بود. در جریان معاملات آن روز، دو هزار دستگاه تارا دستی سفید با قیمت میانگین هر دستگاه ۳۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. تارا دستی در عرضه قبلی (۲۳ آذر) با قیمت میانگین ۴۰۵ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان فروخته شده بود که در معامله آن روز افت ۵۴ میلیون تومانی (۱۵ درصد) قیمت داشت.

نکته جالب در عرضه خودروی تارا این بود که در بازار آزاد قیمت این خودرو حدود ۶۰۰ میلیون تومان بود و خریداران و مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا توانستند این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار خریداری کنند.

براساس این گزارش همچنین در جریان معاملات ۱۸ دی ۱۴۰۱ بورس کالا، تعداد چهار هزار دستگاه پژو ۲۰۷ سفید در حالی با میانگین قیمتی ۳۷۵ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان به فروش رسید که قیمت آن در بازار آزاد بین ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان در نوسان بود. همچنین چهار هزار دستگاه شاهین با همان قیمت پایه (قیمت درب کارخانه) ۳۰۴ میلیون تومان به فروش رسید. شاهین در عرضه قبلی (۳۰ آذر) با قیمت میانگین ۳۴۶ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان تومان فروخته شده بود. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد بیش از ۵۰۰ میلیون تومان بود.

نقش بورس کالا در ساماندهی بازارها

گفتنی است، بورس کالا نه‌تنها باعث ساماندهی بازار خودرو شد بلکه در برچیدن بساط هرج‌ومرج قیمتی در مصالح ساختمانی همچون سیمان بسیار موثر بود. به‌عنوان مثال، در پی عرضه پرحجم ٥٢ شرکت سیمانی در بورس کالای ایران طی روز شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت هر کیلوگرم سیمان تیپ دو که هفته گذشته ۷۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم بود این هفته به ۵۴۲ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. بدین ترتیب یک کیسه سیمان تیپ ۲ که هفته قبل ۳۷ هزار تومان بود این هفته با ۱۰ هزار تومان کاهش ۲۷ هزار تومان شده است. این کاهش به سیمان تیپ ۲ ختم نشد و در عرضه‌های روز یکشنبه نیز سیمان تیپ ۵ از ۲۹ هزار و ۵۰ تومان به ۲۵ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. این در حالی است که قیمت هر پاکت سیمان بازار آزاد در مردادماه پارسال به ۵۲ هزار و در تیرماه ۸۰ هزار تومان رسیده بود.

البته همواره مقاومت‌هایی از سوی ذی‌نفعان اندک اما بسیار پرنفوذ برای عرضه کالاها در بورس وجود داشته که یک نمونه آن محصولات فولادی بود اما با همکاری موثر قوای سه‌گانه، مجبور به عرضه در بورس کالا شدند و بازار آن کالاها به سامان رسید.

لازم به یادآوری است با تصویب واردات نو و کارکرده بازار خودرو از حالت انحصار خارج می‌شود و دیگر به قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته به‌منظور تنظیم بازار خودرو با واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال به کشور موافقت کردند. همچنین واردات خودروی نو آغاز شده که روند آن باید سرعت بگیرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران اظهار کرد: پس از تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در مجلس شورای اسلامی قیمت خودرو کاهشی شده است. به‌عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای دنده‌ای پانوراما که در ابتدای هفته جاری ۷۵۰ میلیون تومان بوده، در روز یکشنبه با ۵۰ میلیون تومان کاهش به ۷۰۰ میلیون تومان رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 5157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =