کد خبر 5212
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

احتمال افزایش قیمت سنگ‌آهن قوت گرفت

احتمال افزایش قیمت سنگ‌آهن قوت گرفت

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ، پیش‌بینی خود برای قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۰ به ۱۰۵ دلار در هر تن افزایش داد. البته برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۶، به ترتیب با ۸۵، ۷۵ و ۷۰ دلار در هر تن بدون تغییر باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ، پیش‌بینی خود برای قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۰ به ۱۰۵ دلار در هر تن افزایش داد. البته برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۶، به ترتیب با ۸۵، ۷۵ و ۷۰ دلار در هر تن بدون تغییر باقی ماندند.

پیش‌بینی سال ۲۰۲۳ مطابق با پویایی قیمت فعلی و تقاضای بالای مواد خام از سوی صنعت فولاد چین در ابتدای سال جاری بازنگری شده است. به ویژه، این تقاضا با رونق بخش ساخت و ساز چین پشتیبانی می‌شود. البته صادرات مواد خام از شمال برزیل ضعیف بوده و انتظار می‌رود تقاضی اروپا همچنان در حالت رکود باشد.

فیچ انتظار دارد قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال کاهش یابد، زیرا پیش‌بینی می‌شود تولید فولاد چین مطابق با سیاست‌های دولت کاهش و عرضه مواد خام بهبود یابد. همچنین، پیش‌بینی‌ها برای قیمت زغال سنگ کک‌سازی برای سال جاری و سه سال آینده بدون تغییر باقی ماند و قیمت آن برای سالهای ۲۰۲۳، ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ دبه ترتیب ۲۲۰، ۱۵۰، ۱۵۰و ۱۴۰ دلار در هر تن برآورد شده است.

در حال حاضر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان حدود ۱۱۰.۹ دلار در هر تن است. بازار انتظار حمایت از اقتصاد چین را دارد، زیرا بخش ساختمان و سایر صنایع در ماه می نتایج ناامیدکننده‌ای را نشان دادند.

 طبق پیش بینی‌های قبلی، قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ دلار در تن کاهش و تنش در بازار مواد خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. دلیل اصلی کاهش قیمت، رشد ذخایر مواد خام به دلیل بازیابی توان عرضه از برزیل، هند و احتمالاً فدراسیون روسیه و اوکراین خواهد بود. ضمن اینکه مصرف سنگ آهن در سطح پایین‌تری نسبت به عرضه خواهد بود.

در سال ۲۰۲۲ ذخایر دریایی سنگ آهن ۵۰ میلیون تن کاهش یافت. اما در سال جاری به دلیل بازیابی، حجم آن برزیل، هند و احتمالا فدراسیون روسیه و اوکراین، ۶۰ میلیون تن افزایش یابد.

در مقابل، رشد مصرف سنگ آهن در سال جاری می‌تواند به دلیل افزایش استفاده از قراضه در چین و بهبود فعال‌تر تولید جهانی در کوره‌های قوس الکتریکی در مقایسه با کوره بلند با مشکل مواجه شود. این روندها باید به کاهش قیمت مواد خام تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 5212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =