کد خبر 5310
۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تاثیر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بر بخش فولاد روسیه

تاثیر تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا بر بخش فولاد روسیه

کمیسیون اروپا سرانجام جزییات یازدهمین بسته تحریمی خود علیه مسکو، به دلیل حمله روسیه به اوکراین، را در روز ۲۳ ژوئن اعلام کرد. از جمله موارد این بسته تحریمی، طراحی ابزارهای جدید برای مقابله با دور زدن تحریم‌ها از سوی مسکو است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ کمیسیون اروپا سرانجام جزییات یازدهمین بسته تحریمی خود علیه مسکو، به دلیل حمله روسیه به اوکراین، را در روز ۲۳ ژوئن اعلام کرد. البته انتظار می‌رفت بسته جدید در ماه می اعمال شود، اما به دلیل اختلاف نظر بین کشورهای عضو، با مخالفت قابل توجه مجارستان و یونان، این بسته به تعویق افتاد.

از جمله موارد این بسته تحریمی، طراحی ابزارهای جدید برای مقابله با دور زدن تحریم‌ها از سوی مسکو است. در همین راستا، اتحادیه اروپا اجازه دارد «فروش، عرضه، انتقال یا صادرات کالاها و فناوری‌های تحریم شده مشخص را به کشورهای ثالث خاص» محدود کند.

این تصمیم تاثیر جدی بر بخش واردات آهن و محصولات فولادی فرآوری شده در کشور ثالث با منشأ روسیه، خواهد گذاشت. بر اساس اسناد منتشر شده در مجله رسمی اتحادیه اروپا، «هنگام واردات، واردکنندگان باید مدارک اثبات کشور مبدا آهن و فولاد مورد استفاده برای فرآوری محصول در کشور ثالث را ارائه دهند.

به باور کارشناسان، تحریم جدید بر صادرات محصولات نیمه تمام فولاد از روسیه تأثیر می‌گذارد. البته واردات محصولات نیمه تمام روسیه قبلاً و در هشتمین بسته تحریمی در اکتبر ۲۰۲۲، به طور خاص هدف قرار گرفته بود. با این وجود اقدامات سختگیرانه مانند تصمیم اخیر در آن معرفی نشده بود.

 بین ۷ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، ۳.۷۵ میلیون تن از محصولات فولادی نیمه تمام، بدون محدودیتی اجازه ورود به بازار اتحادیه اروپا را دارند. همچنین به همان میزان، تقریباً ۳.۷۵ میلیون تن، تخته فولادی بین ۱ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ مجاز به ورود به اتحادیه اروپا هستند.

 همچنین، برای محصولات تحت کد CN ۷۲۰۷ ۱۱ (شمش فولادی)، ۴۸۷۲۰۲ تن مجوز ورود به بازار اتحادیه اروپا بین ۷ اکتبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ را دریافت کرده‌اند.

باوجود تحریم‌ها، برای محدود کردن تجارت، سهمیه‌های اعطا شده توسط مقامات اتحادیه اروپا در راستای واردات اسلب از روسیه است، باید توجه داشت که این محصولات با تخفیف جزئی در مقایسه با اسلب آسیایی عرضه می‌شود.

صادرات اسلب روسیه به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۳.۳۷ میلیون تن رسید که این میزان در سال ۲۰۲۱ تقریبا ۳.۹۸ میلیون تن بود. در طول سال ۲۰۲۳ نیز، کارخانه‌های روسی به فروش اسلب به این اتحادیه ادامه داده‌اند و حجم آن در ژانویه تا فوریه ۲۰۲۳ حدود ۵۳۶۰۰ تن بوده است. اما مقررات جدید، از نظر تئوری، صادرات کویل فولاد نورد گرم ترکیه به اروپا را محدود می‌کند، زیرا ترکیه به خرید اسلب روسی ادامه می‌دهد.

بسته تحریمی جدید شامل اقدامات حمل و نقل نیز می‌شود. به ویژه، ممنوعیت کامیون‌های دارای تریلر و نیمه تریلر روسی از حمل کالا به اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =