کد خبر 5314
۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰

آهن‌نیوز از بازار جهانی گزارش می‌دهد:

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

در ترکیه فاصله بین قیمت میلگرد صادراتی و قراضه وارداتی به ۱۸۰ تا ۱۸۵ دلار کاهش یافته است که اخرین بار در مارچ ۲۰۲۲ در این سطوح قرار داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته گذشته به دلیل تعطیلات سه روزه در چین بازارها چندان فعال نبودند. دولت چین اعلام کرد که معافیت مالیاتی خرید ماشین‌های برقی را تا پایان ۲۰۲۷ تمدید می‌کند.

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

با این حال فعالان بازار فولاد معتقدند این موضوع اثر قابل توجهی بر بازار فولاد نخواهد داشت. به علاوه افزایش خرید خودروهای الکتریکی موجب کاهش تقاضا برای خودروهای بنزینی می‌شود. به طور متوسط هر خودروی سواری بنزینی حدود ۱.۲۳ تن فولاد مصرف می‌کند در حالی که خودروهای الکتریکی ۰.۸۹ تن فولاد مصرف می‌کنند و این به معنای کاهش تقاضای فولاد است. فروش خودروهای الکتریکی در پنج ماهه ابتدایی ۲۰۲۳ به ۲.۹۴ میلیون دستگاه رسیده است که ۲۸ درصد از کل فروش خودرو در این کشور است.

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

در نمودار زیر روند تاریخی شکاف بین قیمت اسلب و ورق گرم CIS از ابتدای ۲۰۲۲ ارائه شده است. خط چین نشان‌گر فاصله قیمتی بین این دو محصول بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر گزارش شده است. متوسط فاصله بین ورق گرم و اسلب در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۰ دلار بر تن بوده است.

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

در  ترکیه فاصله بین قیمت میلگرد صادراتی و قراضه وارداتی به ۱۸۰ تا ۱۸۵ دلار کاهش یافته است که اخرین بار در مارچ ۲۰۲۲ در این سطوح قرار داشت. کارخانه‌های ترکیه‌ای باید در بازار میلگرد با رقبای نیجریه‌ای، مصری و اماراتی رقابت کنند که قیمت‌های پایین‌تری ارائه می‌دهند. اما در سمت هزینه، قیمت قراضه به واسطه نرخ پایین جمع‌آوری در مناطق کلیدی حمایت می‌شود. به علاوه تضعیف لیر باعث می‌شود تا شرایط دشوارتر شده و کارخانه‌ها تحت فشار باشند.

قراضه و شمش CIS

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ در نظر گرفته شده و برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده کردیم.

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

کاهش قراضه ترکیه در فشار رقبا

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =