کد خبر 5396
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

آهن‌نیوز از بازار جهانی گزارش می‌دهد:

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

بازار فولاد روسیه هفته گذشته علی‌رغم بحران نظامی پیش آمده در سایه کودتای گروه واگنر، فعال و بازار داخلی با ثبات بود اما بازارهای صادراتی، در ترکیه و سایر بخش‌های خاورمیانه به دلیل تعطیلات مذهبی عید قربان در رکود بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار چین انتظارات بر کاهش تقاضا برای سنگ آهن و فولاد است چرا که اگر شرایط آب و هوایی با موج گرمای سال گذشته مطابقت داشته باشد یا از آن فراتر رود، کارخانه‌ها احتمالاً تولیدات خود را تعدیل کنند.

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

در فصل تابستان با افزایش دما و به دنبال آن باران شدید منجر به کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز در فضای باز و کاهش مصرف محصولات فولادی نهایی، از جمله میلگرد می‌شود. پیش‌بینی‌ها بر این است که امسال گرمای شدید زودتر از سنوات گذشته شروع شود.

طبق داده‌های سه سال گذشته از سوی اداره ملی آمار چین (NBS)، یک افزایش فصلی در بخش ساخت‌وساز در ماه ژوئن، قبل از شروع فصل تابستان اتفاق می‌افتد، که منجر به کاهش سطح زمین در ماه‌های جولای و آگوست می‌شود. اما در حال حاضر در سال ۲۰۲۳، تقاضا برای فولاد، عمدتا میلگرد، از پروژه‌های ساخت و ساز در بخش املاک و زیرساخت‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است.

داده‌های NBS نشان می‌دهد ساخت و سازهای جدید در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۳۹۷.۲۳ میلیون مترمربع کاهش یافته است که ۲۲.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

این به این دلیل است که سازنده‌ها برای تکمیل پروژه‌های مسکن پیش فروش شده به حمایت دولت جهت تامین مالی تمرکز کرده‌اند و پول نقد محدودی برای پروژه‌های مسکن جدید در دسترس دارند. از طرفی حجم فروش خانه در سال جاری تاکنون چندان دلگرم‌کننده نبوده است. از طرفی موسسه تحقیقات املاک و مستغلات محلی چین، E-house China، اعلام کرده انتظار می‌رود فروش خانه‌های جدید در ۵۰ شهر بزرگ در سراسر چین در ماه ژوئن سالانه ۲۰ درصد کاهش یابد.

حاشیه سود تولید فولاد در چین

در جدول و نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

همچنین قیمت ورق گرم داخلی چین در روز پنجشنبه ۲۹ ژوئن کاهش یافت. ارزیابی قیمت‌ها برای ورق گرم داخلی، چین شرقی (شانگهای) ۳۸۵۰-۳۸۷۰ یوان (۵۳۱-۵۳۳ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه بود که از ۳۸۶۰-۳۸۸۰ یوان در هر تن در ۲۸ ژوئن کاهش یافت. علیرغم انتظارات برای حمایت بیشتر از سوی دولت چین، موجودی انبارهای بالاتری توسط بازرگانان و کارخانجات داخلی به ثبت رسیده است، که به کاهش رشد تقاضا در بحبوحه رکود فصلی ادامه می‌دهد. به عبارت دیگر معاملات نقطه‌ای HRC در شرق چین در روز پنجشنبه به دلیل تداوم سکون فصلی و پس از اینکه قیمت‌ها افزایش یافت، ضعیف باقی ماند.

بازار فولاد روسیه هفته گذشته علی‌رغم بحران نظامی پیش آمده در سایه کودتای گروه واگنر، فعال بوده و بازار داخلی با ثبات بوده است. ولی بازارهای صادراتی، در ترکیه و سایر بخش‌های خاورمیانه به دلیل تعطیلات مذهبی عید قربان در رکود بوده است. لازم به ذکر است به دلیل ادامه تحریم‌های تجاری بین‌المللی پس از حمله این کشور به اوکراین، محصولات فولادی روسیه مانند اسلب با تخفیف در بازارهای صادراتی به فروش می‌رسد.

قراضه و شمش CIS

در نمودار زیر روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است.

ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ در نظر گرفته شده و برای محاسبه شکاف قیمت از این ضریب استفاده شده است.

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

بازار فعال فولادِ روسیه در بحبوحه درگیری با واگنرها

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ف

کد خبر 5396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =