کد خبر 5397
۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

نقش اصفهان در صعود ایران به جایگاه هفتم فولادسازان جهان

نقش اصفهان در صعود ایران به جایگاه هفتم فولادسازان جهان

انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در ماه "مِه" امسال با رشد ۸.۸ درصدی به سه میلیون و سیصد هزار تُن رسید و بعد از کره جنوبی در رتبه هفتم رده‌بندی تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت.این موفقیت در شرایطی شکل گرفت که شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پررنگی در کسب این موفقیت داشتند.

به گزارش آهن نیوز؛ انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه "مِه" ۲۰۲۳ میلادی (۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۶۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن رسید که ۵.۱ درصد نسبت به ماه "مِه" سال پیش کاهش داشت.

این سند، که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید بیشتر فولادسازان عمده جهانی میزان تولید فولاد در کشورهای ایران،روسیه، هند و آلمان افزایش داشته است.

بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور ایران و روسیه است که رشد ۸.۸ درصدی را در ماه "مِه" امسال تجربه کردند و در رتبه های بعدی هند با ۴.۱ درصد و آلمان با ۰.۲ درصد افزایش تولید قرار دارند.

از نظر درصد تغییرات میزان تولید در ماه‌های ژانویه تا "مِه" سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن، کشورمان با رشد ۲.۲ درصدی در پنج ماه نخست سال میلادی جاری ، بعد از هند رکورددار افزایش نسبی تولید فولاد خام در جهان است.

برخی کارشناسانان صنعت فولاد علت کاهش تولید این محصول استراتژیک در ماه "مِه" امسال را کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند، بطوریکه قیمت شمش فولادی و اِسلب صادراتی ایران در بازارهای جهانی در ۲ ماه اول سال ۱۴۰۲، حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد.

ابتدای سال جاری، همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی قیمت محصولات فولادی نیز در ایران نیز به شدت ریزش کرد ولی با آغاز خردادماه بازار قیمت محصولات فولادی ایران رو به ثبات رفت و در محدوده قیمتی کوچکی نوسان کرد.

فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار دادند و این باعث شد قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای خردادماه در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی برسد.

تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین،هند و ژاپن هستند و چین ماه "مِه" امسال ۹۰.۱ میلیون تُن فولاد خام تولید کرد که ۷.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

ماه "مِه" امسال هند با تولید ۱۱.۲ میلیون تُن فولاد خام، رُشد ۴.۱ درصدی را تجربه کرد و ژاپن با تولید ۷.۶ میلیون تن فولاد خام کاهش ۵.۲ درصدی در این بازه زمانی را ثبت کرد.

بر اساس این گزارش،تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه "مِه" امسال، ۶.۹ میلیون تُن تخمین زده می‌شود که ۲.۳ درصد کاهش نسبت به ماه "مِه" سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه "مِه" ۲۰۲۳، روسیه ۶.۸ میلیون تُن فولاد خام تولید کرد، که ۸.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان را مستحکم‌تر کرد.

طبق این گزارش، ماه "مِه" امسال، کره جنوبی با تولید ۵.۸ میلیون تُن تولید فولاد خام و با ۰.۱ درصد کاهش در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور به این انجمن، ایران ماه "مِه" امسال با تولید ۳.۳ میلیون تُن فولاد خام رشد ۸.۸ درصدی را تجربه کرد و برای نخستین بار در جایگاه هفتم در بین فولادسازان جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان با تولید ۳.۲ میلیون تُن و رشد ۰.۲ درصدی،ترکیه با تولید ۲.۹ میلیون تُنی و کاهش ۱۰.۴ درصدی و برزیل با تولید ۲.۸ میلیون تُنی و کاهش ۵.۵ درصدی به ترتیب رتبه های هشتم تا دهم تولید کنندگان فولاد را به خود اختصاص دادند.

میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان / ۷۵ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه "مِه" امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع ۱.۳ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۸.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش داشته است.

در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند در مجموع ۱۱۹.۵ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۶.۰ درصد نسبت به ماه "مِه" سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است.

براساس این گزارش،کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه "مِه" امسال تنها موفق به تولید ۱۱.۶ میلیون تُن فولاد خام شدند که ۱۱.۲ درصد کاهش نسبت به ماه "مِه" سال پیش را نشان می‌دهد.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع ۳.۷ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۷.۷ درصد کاهش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند،ماه "مِه" امسال در مجموع ۴.۴ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۴.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد و ۷۵ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹.۶ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۷ درصد از تولد سال قبل آن ها در ماه "مِه" کاهش داشته است.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع ۷.۹ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۱۱.۵ درصد افزایش داشته است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.

آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع ۳.۶ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۵.۲ درصد کاهش داشت.

نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در این پیوند گفت: گزارش انجمن جهانی فولاد از تولید ماه "مِه" ۲۰۲۳ میلادی حاکی از آن است که با وجود کاهش ۵.۱ درصدی تولید جهانی فولاد، کشورمان رُشد ۸.۸ درصدی تولید فولاد خام را تجربه کرد و فولادسازان اُستان سهم بسزایی در این موفقیت داشتند.

غلامرضا سلیمی ادامه داد:در پنج‌ماه نخست سال جاری میلادی (از اواسط دی‌ماه ۱۴۰۱ تا اواسط خردادماه ۱۴۰۲)، ایران درمجموع ۱۳ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۲.۲ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: اصفهان نقش پُررنگی در قرار گرفتن کشورمان در جایگاه هفتم فولادسازان جهان دارد و تنها گروه فولاد مبارکه در این پنج ماه،۴ میلیون و ۳۱۲ هزار تن فولاد تولید کرده است که این میزان تولید ۳۳.۲ درصد کل تولید فولاد کشور در این بازه زمانی را شامل می‌شود.

وی یاد آور شد: تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه در ماه "مِه" ۲۰۲۳ با رشد ۱.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیون و ۵۶ هزار تُن افزایش یافت و همین امر با تلاش سایر فولادسازان کشور شرایطی را فراهم کرد که ایران در ماهِ "مِه"، بعد از کره جنوبی به رتبه هفتم رتبه‌بندی تولیدکنندگان جهانی فولاد صعود کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با تلاش فولادسازان کشور ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه‌، شاهد هستیم که کشورمان، ایران درمجموع پنج‌ماهه همچنان جایگاه خود را در رده دهم حفظ کرده است.

نقش صنعت فولاد در توسعه صادرات استان اصفهان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص نقش صنعت فولاد در توسعه صادرات استان اصفهان گفت: چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات استان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارند.

رسول کوهستانی پزوه ادامه داد:ارزش میزان صادرات کالا از این گمرک در سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد افزایش یافت که رشد صادرات چُدن، آهن و فولاد استان و همچنین محصولات تولیدی از آهن و چُدن نقش چشمگیری در افزایش صادرات استان داشت.

وی تاکید کرد:میزان صادرات از طریق گمرکات استان اصفهان بهار امسال ۵۲۴ هزار تُن و به ارزش ۴۴۷ میلیون و ۸۶۶ هزار دلاربود که چُدن،آهن و فولاد به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار با سهم حدود ۵۰ درصد، عمده محصول صادراتی اصفهان را تشکیل می دادند.

وی یادآور شد: صادرات چُدن، آهن و فولاد استان، در بهار امسال ۷۹ درصد افزایش داشت و بعد از آن محصولات پتروشیمی به ارزش ۶۶ میلیون دلار با سهم ۱۵ درصد از اصفهان به کشورهای خارجی صادر شد.

وی اظهار داشت: محصولات تولیدی از آهن و چُدن به ارزش ۳۱ میلیون دلار با سهم هفت درصد و ۶۳ درصد رُشد، سومین قلم صادراتی اُستان اصفهان بود.

وی با اشاره به پنج مبادی گمرکی صادراتی استان اصفهان بیان کرد: از مجموع حدود ۴۴۸ میلیون دلار صادرات گمرکات استان اصفهان؛ از گمرک اصفهان ۲۵۹ میلیون دلار، گمرک اختصاصی ذوب آهن ۸۰ میلیون دلار، گمرک کاشان ۷۷ میلیون دلار، گمرک اختصاصی مجتمع فولاد مبارکه ۲۹ میلیون دلار و گمرک تجاری فرودگاه شهید بهشتی بالغ بر ۲ میلیون دلار صادرات انجام شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 5397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =