کد خبر 5431
۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

۲۳ معدن در مناطق حفاظت شده زنجان فعال است

۲۳ معدن در مناطق حفاظت شده زنجان فعال است

معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان گفت: در زمان حاضر بیش از ۳۰ معدن در مناطق حفاظت شده استان وجود دارد که از این تعداد ۲۳ مورد فعال است.

به گزارش آهن نیوز؛ علی اسدی افزود: پایش های لازم به صورت مستمر از معادن فعال در مناطق حفاظت شده استان انجام می شود.

وی با بیان اینکه معادن فعال در مناطق حفاظت شده مطابق قانون می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اظهار داشت: برخی معادن بدون مجوز محیط زیست فعالیت می کنند که پرونده های قضایی برای آنها تشکیل شده و در حال پیگیری است.

معاون محیط‌ زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خاطرنشان کرد: در زمان حاضر سه پرونده مربوط به فعالیت غیرمجاز معادن در مناطق تحت پوشش محیط زیست استان برای ارسال به مراجع قضایی در دست اقدام است.

وی در خصوص مشکلات فعالیت معادن در مناطق حفاظت شده، اظهار داشت: ذخایر معادن فلزی و غیر فلزی است و در این میان معادن فلزی به دلیل داشتن عناصر فلزی به ویژه عناصر سنگین علاوه بر مشکلات تخریب خاک و پوشش گیاهی، آلوگی منظر، ریخت و پاش باطله ها در مسیل ها و تخریب جاده ها می توانند باعث انتشار فلزات سنگین در هوا، خاک و آب شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: به عنوان مثال باطله های معدنی و زهاب معدن سرب و روی انگوران حاوی فلزات سنگین است و مدیریت زیست محیطی فلزات سنگین در اینگونه معادن ضرورت دارد و در حال پیگیری است.

وی گفت: سایر معادن غیر فلزی هم مشکلاتی به لحاظ تخریب خاک و پوشش گیاهی، آلوگی منظر، مدیریت باطله ها و تخریب جاده ها دارند.

اسدی همچنین مشکل معادن را ایجاد گرد و غبار در حین تردد خودروها عنوان کرد و افزود: همکاری های بین بخشی در خصوص رفع حل مشکلات معادن آنگونه که باید و شاید مطلوب نیست.

وی اظهار داشت: جلسات مشترکی با سازمان صمت و نظام مهندسی کشاورزی در جهت تعامل هرچه بیشتر برگزار شده است که در این خصوص خواستار همکاری برای پایش و خود اظهاری آلاینده ها از سوی معادن هستیم.

این مسوول با بیان اینکه در قانون به صراحت اعلام شده است که معادن باید ضوابط و استانداردهای محیط زیستی را رعایت کنند، ادامه داد: رعایت این مسائل اثرات نامطلوب فعالیت های معدنی را به حداقل می رساند.

وی خاطرنشان کرد: برخی معادن در کنار فعالیت های متعدد، عملیات فرآوری نیز انجام می دهند که ممکن است آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل، بهره برداران این گونه معادن موظف هستند معدن مربوط را با نصب سیستم تصفیه و انجام اقدامات لازم در حد استانداردهای محیط زیستی نگه دارند.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: متاسفانه تاکنون مطالعه ای در خصوص میزان آلودگی معادن بر مناطق حفاظت شده انجام نشده است ولی در محل فعالیت معدن، حیات وحش همانند پستانداران احساس نا امنی و خطر می کنند و از طرفی بحث آلایندگی و ایجاد بیماری های ناشی از فعالیت آنها نیز مهم است.

این مسوول با بیان اینکه سال گذشته لیست معادن تحت پوشش تهیه و سپس به شهرستان های استان با هدف پایش ارسال شد، اضافه کرد: در صورت بروز تخلف از سوی معادن در ۲ مرحله اخطار صادر می شود و در صورت بی توجهی موضوع از طریق مراجع قضایی مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین لیست معادنی را که به اخطارها توجه نکنند و آلاینده باشند به عنوان واحدهای آلاینده به اداره کل امور اقتصاد و دارایی برای اخذ مالیات بر عوارض آلایندگی (عوارض سبز) ارسال می کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 5431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =