کد خبر 5481
۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴

عقب‌ماندگی استان مرکزی در اجرای سند تحول بخش معدن

عقب‌ماندگی استان مرکزی در اجرای سند تحول بخش معدن

استاندار مرکزی با بیان اینکه این استان در اجرای سند تحول بخش معدن و صنایع معدنی عقب است و اصلاح این شرایط باید هر چه زودتر کلید بخورد، گفت: اجرای برنامه‌های تدوین شده در بخش معدن باید شتاب بیشتری بگیرد و در توسعه اقتصادی کشور نقش مؤثر داشته باشد.

به گزارش آهن نیوز؛ فرزاد مخلص‌الائمه در بیست و یکمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن کشور که در اراک برگزار شد، افزود: مرکز پایش سند تحول دولت، در برنامه اقدام اجرایی، ۱۳۲۳ برنامه دارد که بخشی از آن به حوزه معدن مربوط است.

وی به برنامه‌هایی که برای حوزه معدن در نظر گرفته شده است اشاره کرده و ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها، توسعه زیرساخت تسهیلگری و ایجاد نهادهای توسعه‌گر برای حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که باید سازوکار قانونی و مقرراتی آن فراهم شود.

استاندار مرکزی اظهار داشت: شکاف فناوری و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی از مسائل جدی معدنکاران است. در این راستا اگر بخواهیم سهم معدن در اقتصاد غیرنفتی فراهم شود باید در حوزه فناوری این شکاف جبران شود.

مخلص‌الائمه با تأکید بر اینکه بخش زیادی از ملزومات ماشین‌آلات معدنی در داخل کشور قابل تأمین است، تصریح کرد: باید تا جایی که امکان دارد از ظرفیت داخلی در تولید ماشین‌آلات معدنی استفاده شود. باید توجه داشت که غفلت از این ظرفیت داخلی قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه معدنکاران استان در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی همراهی خوبی دارند، بیان داشت: در صورتی که در سطح کشور برخی در این بخش بی‌تفاوت هستند و از نواقص ظرفیت قانونی استفاده می‌کنند و نسبت به پیرامون کم توجه هستند.

استاندار مرکزی تأکید کرد: در حمایت از شرکت هپکو اراک بخش خصوصی حوزه معدن به مراتب از بخش دولتی این حوزه موفق‌تر عمل کرده است. جای تأسف دارد که در این حوزه نگاه بخش دولتی به مذاکرات خارجی است.

مخلص‌الائمه ابراز داشت: در حال حاضر ۶۳۲ فقره معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۲۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تن و ذخیره قطعی ۲ میلیون و ۷۴۸ هزار تن با میزان سرمایه‌گذاری ۸۶۲۴ میلیارد ریال در استان مرکزی فعال است و حدود ۵۰۰۰ نفر نیز در این بخش اشتغال دارند. 

انتهای پیام/

کد خبر 5481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =