کد خبر 5487
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

کشف بزرگترین ذخایر لیتیوم آسیا در همدان

کشف بزرگترین ذخایر لیتیوم آسیا در همدان

رئیس اتاق بازرگانی و نماینده معدن داران همدان گفت: بزرگترین ذخایر لیتیوم آسیا در استان همدان و در منطقه بخش قهاوند به تازگی کشف شده است که تحولی بزرگ را در این استان رقم خواهد زد.

به گزارش آهن نیوز؛  رحیم مرتضایی شامگاه چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن گفت: کشور ایران به لحاظ حجم ذخایر معدنی رتبه پنجم دنیا را دارد در حالی که معدن ۰.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است.

رحیم مرتضایی با اشاره به اینکه استان همدان در بخش معدن ذخایر بسیار ارزشمندی دارد، افزود: نزدیک به پنج درصد از ذخایر معدنی کشور در همدان قرار گرفته است که توجه ویژه به این بخش را می‌طلبد.

وی اظهار داشت: استان همدان با داشتن ذخایر معدنی ۱۹ سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در دسته پنج استان مستعد سرمایه‌گذاری معدنی قرار دارد.

مرتضایی تاکید کرد: بزرگترین ذخایر لیتیوم آسیا در استان همدان و در منطقه بخش قهاوند به تازگی کشف شده است که تحولی بزرگ را در این استان رقم خواهد زد.

وی گفت: همدان در دسته هشت استان دارای ذخایر طلا قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد باید به بخش معدن توجه ویژه‌ای شود.

رییس اتاق بازرگانی استان همدان ادامه داد: ماشین آلات فرسوده، تضاد قوانین، نبود سرمایه و برخی دیگر از موارد، چالش‌هایی را برای بخش معدن استان ایجاد کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم در این آیین افزود: فضایی که در عرصه تجارت و تولید استان ایجاد شده بسیار مطلوب و در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه فعالان عرصه اقتصادی استان همدان در طول ۲ سال گذشته خوش درخشیدند، اظهارداشت: صنایع، معادن و بازار استان همدان فضای مطلوبی دارد و در حوزه بازرگانی نظم خاصی در استان حاکم شده است و بازار همدان نیز فعال و پویا به کار خود ادامه می‌دهد.

شانیان تصریح کرد: با صدور بیش از ۲۰۰ پروانه صنعتی و بهره‌برداری در استان همدان، تعداد همه پروانه صنعتی و بهره‌برداری استان به بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در حوزه صنعت و معدن استان طی ۱۸ ماه گذشته و در دولت سیزدهم احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: بیش از ۳۰۰ طرح راه‌اندازی واحدهای صنعتی استان حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد و با همت صنعتگران تا یک یا ۲ سال آینده افتتاح خواهد شد.

وی عنوان کرد: ۹۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ۴۰۰ مصوبه در استان برگزار شده که گره های کوری که چند سال بود بازگشایی شد.

شانیان افزود: دغدغه فعالان معدن برطرف شده است و در صادرات محصولات معدنی در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر رشد داشتیم.

وی با اشاره به اینکه فضای استان برای سرمایه‌گذاری بسیار مطلوب است، اظهار داشت: یک فرصت بسیار خوب برای استان فراهم شده تا به قله هدف که شایسته مردم استان همدان است دست پیدا کنیم.

نماینده صنعتگران استان همدان نیز گفت: ستاد رفع موانع تولید استان همدان زمینه‌های رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان را به خوبی فراهم کرده است.

علی شفیعی افزود: دولت سیزدهم و نماینده عالی آن در استان همدان گره‌های کور صنعت استان را باز و راه برای توسعه صنعتی و اقتصادی را هموار کرده است.
 

کد خبر 5487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =