کد خبر 5488
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

استقبال پیمانکاران میانکاله از خبرنگاران با کارت هدیه ۲ میلیونی / کارگران هنوز مشغول کارند

استقبال پیمانکاران میانکاله از خبرنگاران با کارت هدیه ۲ میلیونی / کارگران هنوز مشغول کارند

با وجود بیانیه صریح سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر عدم اعطای مجوز برای ساخت پتروشیمی میانکاله، همچنان کارگران در زمین مجاور مشغول کار هستند.

به گزارش آهن نیوز؛ نشست خبری مدیران اجرائی پتروشیمی میانکاله نیز چهارشنبه در مراتع حسین‌آباد برگزار شد و در حاشیه این نشست، حر منصوری، فعال محیط زیست و از منتقدان پتروشیمی دستگیر شد که خوشبختانه در لحظه نگارش این گزارش، خانواده حر منصوری خبر از آزادی او با قید وثیقه دادند.

بر اساس تجربیات علمی، ارزیابی زیست‌محیطی نقش بسزایی در مکان و محل احداث مجتمع پتروشیمی ایفا می‌کند.

در مناطقی مانند مازندران با شرایط حساس کشاورزی از نظر اکولوژیکی، راه‌اندازی چنین طرح‌هایی در سطح کارخانه‌های صنعتی شیمیایی می‌تواند پیامدهای زیادی برای محیط زیست ایجاد کند.

نبود سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب نفتی و محصولات جانبی منحصربه‌فرد صنعتی، آن را بسیار خطرناک می‌کند.

پروژه برنامه‌ریزی‌شده در میانکاله اساسا با حداقل الزامات زیست‌محیطی و توسعه پایدار ناسازگار است.

کسانی که چنین تأسیسات خطرناک و آلوده‌کننده‌ای را می‌سازند، توسط استانداردهای کشورهایی که مقررات واقعی زیست‌محیطی در آنها اجرا می‌شود، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

در نشست خبری چه گذشت؟

روز چهارشنبه برای اولین بار مدیران پتروشیمی میانکاله نشست خبری خود را درباره ساخت‌وساز در کنار یکی از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های طبیعی ایران برگزار کردند.

نماینده شرکت صنایع پتروشیمی مازندران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که در صورت نهایی‌ماندن مخالفت سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اجرای پروژه، آیا شرکت سرمایه‌گذار از این نظر تمکین خواهد کرد؟ گفت: در این مورد ما تابع قانون هستیم و هرچه نظر قانون باشد، اجرا می‌کنیم.

قاسم خلیل‌خلیلی با اعلام اینکه منطقه حسین‌آباد بهشهر، محل استقرار شرکت صنایع پتروشیمی مازندران، ۴.۵ کیلومتر با میانکاله فاصله دارد، گفت: کم‌لطفی رسانه‌ها موجب شد تا پتروشیمی «حسین‌آباد» به نام میانکاله تمام شود.

مسئله اینجاست که سازمان حفاظت از محیط زیست، مخالفت خود را با صراحت درباره ساخت پتروشیمی میانکاله اعلام کرده است، اما در این نشست خبری، خلیلی بیان کرد: «ما مجوز داریم و مستندات آن در فلشی به خبرنگاران ارائه شده‌ است».

حنیف‌رضا گلزار، کارشناس ارشد خاک و آب، در گفت‌وگو با «شرق» درباره حواشی نشست مدیران پتروشیمی بیان کرد: «مهم‌ترین ابزار ما برای رساندن صدای اعتراض‌مان در یک سال و نیم گذشته رسانه‌ها بوده‌اند.

طرف مقابل هم خواست اقدام مشابهی انجام بدهد و روز چهارشنبه تعدادی رسانه گزینشی را به نشست خبری خود دعوت کرد و ضیافتی را در اراضی مراتع حسین‌آباد برپا کرد، پذیرایی کرد و توضیحاتی داد که بخش عمده‌ای از توضیحات گزینشی و نادرست بوده و پافشاری بر حرف‌های کلیشه‌ای بوده و در نهایت کارت هدیه دو میلیون تومانی به خبرنگاران اهدا شد».

او همچنین درباره بازداشت حر منصوری در حاشیه این نشست خبری گفت: «بر اساس اطلاعات ما، از حر منصوری از طرف مشاور محیط‌زیستی پتروشیمی دعوت شده بود تا در این نشست خبری حضور داشته باشد، اما بعد از آمدن آقای منصوری به نشست، عده‌ای از ورود ایشان به جلسه ممانعت کردند که همین باعث درگیری لفظی شد.

در نهایت دو خودرو چند نفر از معترضان را سوار کردند و بردند. از میان بازداشت‌شدگان، حر منصوری 24 ساعت را در بازداشت گذرانده است».

بازداشت حر منصوری، اعتراضات فعالان محیط‌زیستی را نیز در پی داشت.

همچنین کمیته مشورتی میانکاله با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی او شد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: «در روزهای اخیر، ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت محترم حقوق عامه قوه قضائیه به صراحت بر غیرقانونی‌بودن پروژه پتروشیمی میانکاله تأکید کرده‌اند و مستندات موجود حاکی از عدم رعایت ضوابط در واگذاری زمین به سرمایه‌گذاری است که در سیستم بانکی کشور به‌عنوان یک ابربدهکار شناخته شده است. با این وجود، عملیات آماده‌سازی محوطه از سوی مجریان پروژه کماکان و بدون ممانعت قضائی و انتظامی در مراتع ملی در جنوب تالاب بین‌المللی میانکاله در حال انجام است.

ناباورانه اینکه در روز ۱۳ تیرماه شاهد برگزاری نشست مفصل خبری همراه با حاتم‌بخشی سرمایه‌گذار پروژه بودیم و از آن ناباورانه‌تر اینکه در جریان برگزاری این نشست، حر منصوری، فعال خوشنام محیط زیست کشور و مؤسس کمیته مشورتی میانکاله که نزدیک به دو دهه است صدای میانکاله بوده، بازداشت شده است».

در میانکاله چه خبر است؟

حنیف گلزار، با تشریح وضعیت فعلی میانکاله تصریح کرد:‌ «وضعیت میانکاله در یک جمله تبیین می‌شود؛ بر مبنای خودسری عده‌ای خاص و بدون توجه به احکام صادرشده و افکار عمومی و مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست، مجری طرح پتروشیمی میانکاله با حمایت استاندار و نماینده مردم شرق استان در مجلس و مجمع نمایندگان استان، با خودسری کامل و دهن‌کجی در حال اجرای ساخت‌وساز است.

در اطراف میانکاله فنس‌کشی به اتمام رسیده و در بخش‌هایی بتن‌ریزی در حال انجام است تا کار اصلی هرچه زودتر شروع شود».

او در پاسخ به این پرسش که اقدامات فعالان محیط زیست را تاکنون مؤثر ارزیابی کرده نیز گفت: «فعالان محیط‌زیستی هر کاری را که امکانش بود در طول یک سال و نیم انجام دادند.

مهم‌ترین کار بحث روشنگری و اطلاع‌رسانی و تحت فشار قراردادن سازمان محیط زیست است که موفقیت‌آمیز بود. سازمان مردم‌نهاد و کنشگرهای محیط زیست و منابع طبیعی همچنان پای کار هستند و همچنان امیدواریم بتوانیم این پروژه را متوقف کنیم».

این فعال محیط زیست در ادامه گفت: «درخصوص احداث پتروشیمی میانکاله مافیایی شکل گرفته که متشکل از کارفرما و مجری طرح و دستگاهی است که از پشت صحنه آن را حمایت می‌کنند و می‌خواهند بدون توجه به موانع قانونی کار را پیش ببرند».‌

گلزار در پایان خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که اگر قرار باشد مسائل را بر مدار قانون پیگیری کنیم، قانون‌گذار صراحتا اعلام کرده است ساخت‌وساز در ابعاد پتروشیمی نیازمند مجوز توسط حفاظت از محیط زیست است و سازمان هم به صراحت و تکرار و بدون حاشیه اعلام کرده هیچ‌گونه مجوزی برای پتروشیمی صادر نکرده است؛ پس اقدام سازنده غیرقانونی، ساختارشکنانه و بر مبنای گردن‌کلفتی پیش‌می‌رود.

انتظار می‌رود این قضیه باب نشود که که اگر بشود، اصلا ساختار همه چیز به هم خواهد ریخت. نمی‌شود بر مبنای رانت و آورده مالی، صد هکتار زمین را تصرف کرد و در آن بدون توجه به میراث طبیعی، پروژه اجرا کرد».‌

منبع: شرق

انتهای پیام/

کد خبر 5488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =