کد خبر 5490
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۲۴ درصدی واردات اسلب ترکیه/ صادرات بیلت آذربایجان به آنکارا ۲ برابر شد

افزایش ۲۴ درصدی واردات اسلب ترکیه/ صادرات بیلت آذربایجان به آنکارا ۲ برابر شد

براساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه، این کشور در می ۲۰۲۳ واردات اسلب را نسبت به مدت مشابه شال گذشته ۲۳.۹ درصد افزایش داد و به ۴۸۰.۶۶ هزار تن رساند. روسیه با سهم ۵۷.۵ درصدی تامین‌کننده اصلی اسلب ترکیه است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه، این کشور در می ۲۰۲۳ واردات اسلب را نسبت به مدت مشابه شال گذشته ۲۳.۹ درصد افزایش داد و به ۴۸۰.۶۶ هزار تن رساند. روسیه با سهم ۵۷.۵ درصدی تامین‌کننده اصلی اسلب ترکیه است. بقیه کشورهایی که اسلب را به ترکیه عرضه کردند عمدتاً از منطقه آسیایی به ویژه اندونزی، مالزی، چین و کره جنوبی هستند.

 روسیه و ایران، تولیدکنندگان قابل توجه اسلب هستند که به دلیل تحریم‌های مختلف، خرید آن را دشوار کرده است. پس از تشدید محدودیت‌های واردات در بسته یازدهم تحریم‌ها، صادرات اسلب روسیه به موضوعی مهم تبدیل شد. قوانین جدید، واردکنندگان اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند که شواهدی ارائه کنند که مبنی براینکه محصولات از مواد منشا روسی ساخته نشده‌اند.

 براساس همین داده‌ها، در بازه زمانی ژانویه تا می ۲۰۲۳، ترکیه ۱۹.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال اسلب وارد کرد که واردات از فدراسیون روسیه ۱۵ درصد کاهش و سهم آن در کل واردات به ۶۰.۶ درصد رسید. اگر حجم تحویل از ازبکستان و امارات، که معمولا اسلب روسیه را می‌فروشند و خود اسلب تولید نمی‌کنند، سهم روسیه به ۷۰ درصد می‌رسد.

در سال ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه واردات اسلب را ۵۰.۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داده و به ۲.۲۹ میلیون تن رساندند. همچنین شرکت‌های فولادی ترکیه در ماه می ۲۰۲۳، تولید خود را در مقایسه با آوریل ۲۰۲۳ ، ۷.۵ درصد افزایش دادند.

افزایش ۳۳ درصدی واردات بیلت

 همچنین براساس همین داده‌ها، ترکیه در ماه می ۲۰۲۳ واردات بیلت فولادی (HS کد ۷۲۰۷۱۱) را ۳۳ درصد نسبت مدت گذشته افزایش داد و به ۳۱۱.۸۹ هزار تن رساند. از جمله تامین کنندگان اصلی واردات محصولات نیمه‌تمام مصرف کنندگان ترکیه می‌توان به روسیه (۱۶۶.۹۷ هزار تن)، الجزایر (۵۴.۶۶ هزار تن) و کویت (۳۰.۴۷ هزار تن) اشاره کرد.

هرچند صادرکنندگان روسی، عرضه محصولات خود به ترکیه را کاهش داده‌اند، صادرات چین به ۱۲.۶ هزار تن بیلت در یک ماه رسید که یک رکورد از سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. همچنین صادرات بیلت آذربایجان به ترکیه با افزایش دوبرابری به ۲۰.۴ هزار تن رسید.

متوسط ​​قیمت واردات بیلت در ماه می ۶۲۰ دلار در تن است. در حالیکه این نرخ، در مدت مشابه سال گذشته ۷۷۵ دلار و ۶۰۷ دلار در هر تن در ماه آوریل بود.

در بازه زمانی از ژانویه تا می ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه ۱.۶۴ میلیون تن بیلت فولادی با کد HS ۷۲۰۷۱۱ وارد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲، ۵۱ درصد افزایش داشته است.

خاطرنشان می‌شود؛ در سال ۲۰۲۲ ترکیه واردات بیلت فولادی را ۱۱.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داد. روسیه با ۱.۵ میلیون تن ( سهم ۴.۳ درصدی) تامین کننده اصلی بیلت ترکیه در سال گذشته بود.

انتهای پیام/

کد خبر 5490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =