کد خبر 5500
۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

کشف یک معدن عظیم که برای ۱۰۰ سالِ جهان کافی است!

کشف یک معدن عظیم که برای ۱۰۰ سالِ جهان کافی است!

ذخایر عظیم سنگ فسفات کشف‌شده در نروژ حاوی مواد معدنی کافی برای پاسخگویی به تقاضای جهانی برای باتری‌ها و پنل‌های خورشیدی برای ۱۰۰ سال آینده است.

به گزارش آهن نیوز؛ شرکت معدنکاری نورگه ماینینگ گفت که ۷۰ میلیارد تن از منابع تجدیدناپذیر ممکن است در جنوب غربی نروژ در کنار ذخایر دیگر مواد معدنی استراتژیک مانند تیتانیوم و وانادیوم کشف شده باشد. سنگ فسفات حاوی کنسانتره بالایی از فسفر است که یک جزء کلیدی برای ساختن فن‌آوری‌های سبز محسوب می‌شود، اما در حال حاضر با مشکلات تامین قابل توجهی مواجه است.

فسفر اولین بار در سال ۱۶۶۹ توسط دانشمند آلمانی هنیگ براند که در جستجوی سنگ فلسفه بود، کشف شد. در حالی که ثابت شد کشف او در تبدیل فلزات معمولی به طلا ناکارآمد است، اما امروزه به یک جزء ضروری در باتری‌های لیتیوم-آهن فسفات در خودروهای الکتریکی، و همچنین برای پنل‌های خورشیدی و تراشه‌های کامپیوتری تبدیل شده است.

روسیه قبلا بزرگترین ذخایر سنگ فسفات فوق خالص جهان را تحت کنترل داشت. طبق گزارش مرکز مطالعات استراتژیک لاهه، اتحادیه اروپا در حال حاضر تقریبا به طور کامل به واردات سنگ فسفات از سایر نقاط جهان وابسته است و چین، عراق و سوریه نیز دارای ذخایر بزرگ هستند. این گزارش که قبل از کشف ذخایر عظیم نروژی منتشر شد، هشدار داد که اتحادیه اروپا باید نگران کمبود سنگ فسفات باشد.

سال گذشته مقاله‌ای در مجله علمی نیچر در مورد اختلالات قریب‌الوقوع عرضه فسفر هشدار داد و از حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اقتصادی متعاقب آن به عنوان علت بالقوه نوسانات بازار نام برد.

اقتصاد جهانی هر سال حدود ۵۰ میلیون تن فسفر مصرف می‌کند و دانشمندان در اوایل سال جاری هشدار دادند که در صورت ادامه روند عرضه، سیاره زمین ممکن است با «فسفوگدون» مواجه شود.

وزیر تجارت و صنعت نروژ، یان کریستین وستر، ماه گذشته گفت که دولت در حال بررسی ردیابی سریع یک معدن عظیم است. در صورت تایید، اولین معدن بزرگ می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ شروع به کار کند. این سیاستمدار گفت که وظیفه نروژ توسعه پایدارترین صنعت معدنی جهان، پس از کشف این مواد معدنی است.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر 5500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =