کد خبر 5503
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲

اهمیت عضویت در شانگهای برای تجارت ایران

اهمیت عضویت در شانگهای برای تجارت ایران

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که عضویت ایران در شانگهای می‌تواند در حوزه‌های مختلف برای تجارت ایران تسهیل کننده باشد.

به گزارش آهن نیوز؛ حسام الدین حلاج اظهار کرد: عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای به‌عنوان نقطه عطفی برای بهبود جایگاه سیاسی و اقتصادی کشور در منطقه، کمک بزرگی به استحکام اعتماد متقابل و وحدت بین دولت‌های عضو و صیانت از امنیت و ثبات در منطقه خواهد کرد. با تغییر نظم جهانی که از جمله عوامل اساسی تسهیل عضویت ایران در این سازمان تلقی می‌شود، کشورهای عضو از نهایت تمایل خود برای تحکیم همکاری‌ها با ایران در چارچوب این پیمان سخن گفته‌اند؛ تمهیداتی که موجب تسهیل دسترسی به بازار بزرگ کشورهای عضو، رونق بیشتر مبادلات تجاری، تقویت امنیت منطقه‌ای و ارتقای سطح تعاملات سیاسی خواهد شد.

او با بیان اینکه عضویت در شانگهای برای ایران مزیت‌های قابل قبولی خواهد داشت، تاکید کرد: از منظر سیاسی، عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای سبب افزایش نفوذ منطقه‌ای و تقویت روابط با سایر کشورهای عضو می‌شود. با حضور کشورهایی نظیر چین، روسیه و برخی کشورهای آسیای مرکزی در این سازمان، بستر مناسبی برای مشارکت ایران در گفت‌وگوهای سیاسی موثر و فرآیندهای تصمیم‌گیری فراهم خواهد شد. مزیت‌های مشارکت در گفتمان‌ امنیت منطقه‌ای برای تثبیت صلح و امنیت، از جمله مواردی است که تداوم آثار مثبت بر محیط کسب‌وکار را به همراه خواهد داشت. از منظر فرهنگی و در قالب برنامه تبادل فرهنگی این پیمان، اقدامات متنوعی با هدف افزایش تفاهم و ارتقای سطح تبادلات در این حوزه از قبیل برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، تبادل دانشجو، همکاری‌های گردشگری و جشنواره‌های فیلم و موسیقی قابل تعریف است.

ایران دارای میراث فرهنگی غنی و انواع جذابیت‌‎های گردشگری است و از این منظر همواره به عنوان یک مقصد گردشگری بالقوه جذاب شناخته شده است. بنابراین ظرفیت‌های ارزشمندی برای گسترش برنامه‌های تبادل و توسعه زیرساخت‌های گردشگری از طریق همکاری مشترک با کشورهای عضو این سازمان فراهم آمده است.

معاون امور بین الملل اتاق تهران درباره مزیت‌های اقتصادی این عضویت نیز گفت: از منظر اقتصادی، عضویت ایران در این پیمان، مزیت‌های متنوعی را از قبیل افزایش فرصت‌های همکاری تجاری و چشم‌انداز مثبت سرمایه‌گذاری در ایران در دسترس قرار داده است. ایران به دلیل موقعیت استراتژیک خود در گذرگاه آسیا، اروپا و خاورمیانه، از تسهیل یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای توسط سازمان همکاری‌های شانگهای سود خواهد برد.

این سازمان، توسعه تجارت و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای را از طریق نهادهای زیرمجموعه خود مانند شورای تجاری که هدف آن آسان‌سازی تعاملات تجاری است، ترویج می‌کند.

حلاج ادامه داد: همچنین، کنسرسیوم بین ‌بانکی این سازمان (IBC) شامل هشت بانک اصلی و سه بانک ناظر که برای تقویت همکاری‌های مالی، تسهیل عملیات بانکی و تامین مالی پروژه‌های توسعه‌ای در کشورهای عضو تشکیل شده است، در تعامل با سایر بانک‌ها و موسسات مالی نظیر بانک توسعه چین، پلتفرم مناسبی برای پیاده‌سازی پروژه‌های متنوع سرمایه‌گذاری مشترک مانند انواع پروژه‌های ابتکار یک پهنه-یک راه (BRI) برای انتفاع همه کشورها خواهد بود.

افزایش همکاری در زمینه‌هایی مانند ترتیبات سوآپ ارز، سیستم‌های پرداخت فرامرزی و تامین مالی زیرساخت‌ها نیز با ارتقا سطح تعامل اقتصادی، جریان تجارت و سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند.

به‌علاوه، تاکید سازمان همکاری‌های شانگهای بر توسعه زیرساخت‌ها و پروژه‌های ارتباطی به بهبود حمل‌ونقل و تسهیل تجارت از مسیر کشف فرصت‌های نهفته صادراتی منجر شده و چشم‌انداز اقتصادی ایران را تقویت خواهد کرد. ایران می‌تواند در همکاری با سایر اعضای این سازمان برای توسعه پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل مانند ساخت و بهبود بزرگراه‌ها، خطوط راه‌آهن و بنادر اقدام کند.

انتهای پیام/

کد خبر 5503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =