کد خبر 5507
۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹

دولت رئیسی در بخش معدن پیشرفتی نداشته است

دولت رئیسی در بخش معدن پیشرفتی نداشته است

صادقی گفت: حساب معادن بزرگی که پردرآمد هستند و معمولا در اختیار بخش خصوصی نیستند، جدا است. در طول عمر دولت سیزدهم در حوزه معدن پیشرفت محسوس و تحول خاصی که روند را متمایز کرده باشد، مشاهده نمی‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ همزمان با روز ملی معدن رئیسی با حضور در جمع فعالان این حوزه بر حمایت از صنعت معدن از طریق به خوبی شنیدن مشکلات صنعتگران تأکید و گفت دولت باید احساس حل مشکلات را داشته باشد. البته رئیسی در  پایان این اظهارات خود از تصمیم جدی دولت برای رفع موانع داد.

تأکید بر حل مشکلات از طرف رئیسی آن هم در شرایطی که دولت سیزدهم به نیمه عمر خود رسیده، منجر به شکل‌گیری این پرسش می‌شود که دولت سیزدهم در این دو سال چه اقدامی برای رفع مشکلات صنعت و به‌ویژه معادن انجام داده است؟

تحولی در حوزه معدن صورت نگرفت

در پاسخ به این پرسش یدالله صادقی، رئیس اسبق سازمان صنایع و معادن استان تهران در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: از زمان شروع به کار دولت سیزدهم تغییر و تحول چندانی در حوزه معادن صورت نگرفته، معمولاً آمال‌ها بنابر مناسبت‌های مختلف اعم از روی کار آمدن دولت‌ها، تغییر می‌کنند اما تحول اساسی در زمینه گشایش کسب و کار و به ویژه در بخش معدن مشاهده نکردیم.

او افزود: البته یکسری تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات معادن و وعده ارائه وام به معدنکاران داده شده ولی تحول خاصی صورت نگرفته است. هر چند حساب معادن بزرگی که پردرآمد هستند و معمولا در اختیار بخش خصوصی نیستند، جدا است. در مجموع در طول عمر دولت سیزدهم در حوزه معدن پیشرفت محسوس و تحول خاصی که روند را متمایز کرده باشد، مشاهده نمی‌شود.

کارگران معدنی هر سال از تورم جا می‌مانند

صادقی با اشاره به شرایط کارگرهای معادن تصریح کرد: کارگرهای معادن در رده اقشاری قرار دارند که فشار زیادی به آنها وارد می‌شود. در حقیقت کار در معادن و معدن کاری فعالیتی سخت و طاقت‌فرسا است، با این وجود آنها هم گرفتار تورم، مزایا و حقوق هستند. نکته دیگر این است که حقوق و مزایای کارگران معادن متناسب با سایر کارگران افزایش پیدا می‌کند و حقوق و دستمزدها تناسبی با نرخ تورم و هزینه‌های زندگی آنها ندارد. از این‌رو کارگران معدنی هر سال از تورم جا می‌مانند و ناچار هستند که از رفاه خود کم کنند. این مورد در انگیزه کارگران و کارکرد آنها تاثیر می‌گذارد. در نهایت کارگران معادن مانند کارگرهای واحدهای تولیدی و حتی شدیدتر تحت تاثیر مشکلات اقتصادی قرار دارند.

این چهره حوزه معدن در مورد تاثیر تحریم‌ها بر صادرات محصولات معدنی اظهار کرد: در حال حاضر امکان صادر محصولات فرآوری شده نظیر فولاد است و یا امکان صادرات برخی صنایع معدنی وجود دارد. البته ایران از گذشته بازارهای خوبی داشته و در حال حاضر هم همان بازارها کم و بیش وجود دارند اما پیشرفتی در این حوزه هم صورت نگرفته است.

در حوزه صادرات محصولات معدنی هیچ تغییری صورت نگرفته

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در زمینه سختی‌های صادرات از جمله زیرساخت‌‎هایی که باید داشته باشیم و تعاملات مالی با طرف‌های مقابل، هیچ تغییر مثبت و پیشرفتی صورت نگرفته و کماکان برای انتقال کالا، برگشت پول و آسان شدن صادرات از همان شیوه‌های سابق استفاده می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم با حضور دولت سیزدهم شرایط صادرات محصولات معدنی آسان شده است. لذا از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تغییر ماهوی برای حل مشکلات اساسی معدن صورت نگرفته که بتوانیم بگوییم یکی از مشکلات اساسی بخض معدن حل شده و یا در مسیر حل شدن قرار گرفته است.

رئیس اسبق سازمان صنایع و معادن استان تهران در پایان یادآور شد: ممکن است این تصور وجود داشته باشد که نوک اصلی پیکان انتقادات در حوزه معدن به وزارت صمت وارد است اما واقعیت امر این که دست متولیان آنقدر که باید باز نیست چرا که مواردی نظیر تحریم‌ها، سخت شدن مبادلات، تامین ارز برای پشتیانی از نیازمندی‌های معدن از جمله موانعی هستند که پیش روی وزارت صمت قرار دارند.

منبع: گسترش نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 5507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =