کد خبر 5533
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۰

بهبود زیر ساخت های ریلی؛ کاهش هزینه های حمل و افزایش صادرات

بهبود زیر ساخت های ریلی؛ کاهش هزینه های حمل و افزایش صادرات

مدیر حمل و نقل و انبارهای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با بیان اینکه یکی از زیرساخت های اصلی صنعت فولاد، سیستم حمل‌ونقل و لجستیک است، گفت: برخورداری از سیستم حمل‌ونقل با ظرفیت مناسب حمل بار ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش آهن نیوز؛ علی چنگیزی افزود: به عنوان مثال در زنجیره فولاد منطقه گل گهر، با توجه به اینکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی فرآیندی با حجم بسیار بالاست، حمل‌ونقل و لجستیک از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تأکید به اینکه در میان سیستم‌های مختلف حمل‌ونقلی، جابه‌جایی از طریق خطوط ریلی در صنایع فلزی و معدنی با توجه به قیمت مناسب تر اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: در پایان سال ۱۴۰۰ طول کل خطوط اصلی راه آهن کشور ۱۴۲۶۸ کیلومتر است.

چنگیزی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که برای حمل‌ونقل ریلی در صنعت فولاد با ظرفیت ۹۵ میلیون تن مواد خام و محصول برای افق ۱۴۰۴، بایستی مجموعاً حدود ۲۰۲۲ کیلومتر به صورت خط جدید و ۱۲۵۵ کیلومتر به‌صورت خط دوم در شبکه ریلی احداث شود. با این حال با توجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حمل‌ونقل ریلی کشور، سرعت سیر فعلی بسیار پایین است.

وی در ادامه گفت: این موضوع برای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز که بخشی از محصول خود را صادر می کند، حائز اهمیت است.

از آنجاییکه ظرفیت حمل جاده ای محدود بوده و زیر ساختهای جاده ای جوابگوی این حجم از حمل بار را ندارد، همواره شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در بعضی از بازه های زمانی در سال با چالش ارسال و حمل بار به بندرعباس جهت صادرات محصول مواجه می شود.

به گفته مدیر حمل و نقل و انبارهای شرکت توسعه، چاره اصلی برون‌رفت از چالش‌های کنونی بخش حمل‌ونقل، پوشش دادن و تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است.

وی افزود: با توجه به تعدد طرح های توسعه در منطقه گل گهر و در رأس آن کارخانه فولادسازی و تولید ورق شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر که بخشی زیادی از این تولید صادر خواهد شد، ایجاد خط ریلی جدید و یا حتی انحصاری برای گل گهر از سیرجان به بندرعباس ضروری به نظر می رسد.

انتهای پیام/

کد خبر 5533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =