کد خبر 5539
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

مشاهده طلا، آهن، باریوم، آرسنیک و نقره در گل‌تپه قروه کردستان

مشاهده طلا، آهن، باریوم، آرسنیک و نقره در گل‌تپه قروه کردستان

مسئول پروژه ژئوشیمی در طرح استانی تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان گفت: در این منطقه بر اساس داده‌های ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی ناهنجاری‌هایی از جمله طلا، آهن، باریوم، آرسنیک و نقره مشاهده شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ اعضای کمیته مشترک توافقنامه سه‌جانبه بخش معدن متشکل از نمایندگان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت از روند اجرای عملیات پیمایش و داده‌نگاری بلوک تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان از منطقه وینسار از توابع قروه بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، مرتضی یوسفی کارشناس زمین‌شناسی مرکز کردستان و مسئول تهیه نقشه زمین‌شناسی یک پنجاه‌هزارم گل‌تپه به ارائه توضیحاتی درباره واحدهای سنگی این منطقه و روند کانی‌زایی طلا در نهشته‌های آذرآوری میوسن پسین پرداخت.

همچنین بهزاد محمدی مدیرکل دفتر اکتشافات فلزی وغیرفلزی و کانی‌های صنعتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، بهنام پاشازاده مسئول بخش نقشه‌های زمین‌شناسی و سیدمحمدامین طباطبایی مسئول بخش ژئوشیمی پروژه طرح تحول استان کردستان درباره برگه یک‌پنجاه‌هزارم گل‌تپه واقع در منطقه وینسار از توابع شهرستان قروه استان کردستان توضیحاتی ارائه کردند.

در همین زمینه مسئول پروژه ژئوشیمی در طرح استانی تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان گفت: در این منطقه بر اساس داده‌های ژئوشیمی و زمین‌شناسی اقتصادی ناهنجاری‌هایی از جمله طلا، آهن، باریوم، آرسنیک و نقره مشاهده شده است.

طباطبائی خاطرنشان کرد: این منطقه تحت عنوان برگه یک پنجاه‌هزارم گل‌تپه (کوهین ۳) یاد می‌شود که نقشه ژئوشیمی توسط آیدا محبی و زمین‌شناسی اقتصادی توسط علی فولادی تهیه شده است.

همچنین کارشناس زمین‌شناسی اقتصادی مرکز اهواز نیز با بیان اینکه در این منطقه بر اساس مطالعات انجام شده آثاری از زرنیخ و آنتیموان مشاهده شده است، تصریح کرد: این کانی‌ها با طلا همراه بوده که نمونه آن در گذشته در منطقه ساریگونی و معدن داشکسن این شهرستان مشاهده شده است.

علی فولادی گفت: نمونه‌های مورد نیاز برداشت شد و برای مطالعه به بخش ICP MAS  ارسال شد و وجود حدود ۲ ppm عنصر طلا محرز شد و حدود ۱۰۰۰ppm نیز برای عنصر آنتیموان به دست آمد که در آینده مطالعه و نمونه‌برداری بیشتر و حفر ترانشه انجام خواهد شد و محدوده کوچکتر و وارد فاز اکتشافات‌ عمومی خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 5539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =