کد خبر 5542
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

دست واسطه‏‏‌ها در جیب تولیدکنندگان فولادی

دست واسطه‏‏‌ها در جیب تولیدکنندگان فولادی

این روزها محدودیت‏‏‌های برق نقل محافل صنعت شده و همه متفق‏‏‌القول غفلت از سرمایه‏‏‌گذاری در صنعت برق را عامل اصلی کاهش محسوس تولید و درآمد واحدهای صنعتی در فصل تابستان می‏‏‌دانند. اگرچه این چالش گریبان تمامی ‏‏‌صنایع را گرفته اما صنایع انرژی‌بر و به طور خاص صنعت فولاد از این حیث شرایط به مراتب سخت‌تری را تجربه می‏‏‌کند.

به گزارش آهن نیوز؛ با وجود این‌، فولادی‏‏‌ها اعتقاد دارند مشکلات این صنعت مختص تابستان و زمستان نیست و سیاستگذاری‏‏‌های نادرست مانند قیمت‌گذاری دستوری و موانع صادراتی توسعه این صنعت را به مخاطره انداخته و امکان استفاده از پتانسیل‏‏‌های موجود را سلب کرده است.

کاهش تولید با محدودیت‌های برق

عضو هیات عامل شرکت «صنایع هفت الماس» در خصوص تاثیر محدودیت‌های برق بر تولید می‌گوید: محدودیت‌های برق و گاز علاوه بر مشکلات متعددی که برای صنایع مادر به وجود آورده،  کاهش محسوس تولید را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که بیش از ۶۰ روز در فصل‌های تابستان و زمستان خطوط مختلف تولید ورق با ۱۰ تا ۵۰‌ درصد ظرفیت کار کرده‌اند.

امید ایزدپناه با اشاره به این مطلب  می‌افزاید: فرآیند نورد نیازمند برق است و کوره‌ها نیز به گاز و گازوئیل وابسته هستند و با محدودیت‌های موجود،  در برخی زمان‌های تابستان و زمستان از سه شیفت کاری فقط در یک شیفت امکان تولید وجود دارد. نکته حائز اهمیت اینکه خطوط تولید مجموعه‌های فولادی برخلاف بسیاری از صنایع به هم پیوسته است و با هر بار روشن و خاموش شدن خط تولید،  ضرر و زیان بالایی به شرکت‌ها تحمیل می‌شود. در واقع به دلیل قطعی برق در زمان تولید،  محصولاتی که در حال طی کردن فرآیند تولید هستند،  پس از روشن کردن خطوط قابل استفاده نیستند و باید مواد اولیه جدید را وارد خطوط کنیم و بخشی از محصول قبلی تبدیل به ضایعات می‌شود؛ ضمن اینکه استهلاک و هزینه‌های تعمیرات در اثر روشن و خاموش شدن‌های متوالی دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.

دو اقدام مهم برای جلوگیری از افت تولید و کیفیت

وی ادامه می‌دهد: اگر به طور متوسط در شرایط تامین کامل برق موردنیاز می‌توانستیم ۹۶‌درصد محصول درجه یک تولید کنیم،  با قطعی برق و گاز این رقم به کمتر از ۸۰‌درصد می‌رسد و به همین دلیل در دو سال اخیر برای حفظ کیفیت و میزان تولید اقداماتی در شرکت صنایع هفت الماس انجام گرفته که از جمله آنها می‌توان به استفاده از مشعل‌های دوگانه‌سوز برای ورق‌های رنگی در زمستان اشاره کرد که با وجود بالا بردن هزینه‌ها،  مانع خاموشی خطوط می‌شود؛ علاوه بر این با تهیه ژنراتور توانستیم ۲۵‌درصد نیاز را در زمان محدودیت‌های برق تامین کنیم.

عضو هیات عامل شرکت «صنایع هفت الماس» با اشاره به چالش قیمت‌گذاری دستوری معتقد است: اگرچه قیمت‌گذاری دستوری در کوتاه‌مدت ممکن است منجر به جلوگیری از افزایش قیمت‌ها شود،  اما واقعیت این است که با این سیاستگذاری بخشی از درآمد تولید به جیب واسطه‌ها می‌رود که سبب جلوگیری از سرمایه‌گذاری و اقتصادی شدن صنعت می‌شود؛ کما اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت برق به دلیل قیمت‌گذاری دستوری به شدت کاهش یافته و امروز تمامی ‌صنایع را به دردسر انداخته است. علاوه بر این با توجه به فقدان سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر،  کمبود عرضه در برابر تقاضا اتفاق می‌افتد که در نهایت افزایش ناگزیر قیمت‌ها در سال‌های آتی را به دنبال دارد.

سود تولیدکننده در جیب واسطه‌ها

این تولیدکننده می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد رانت برای عده‌ای خاص می‌شود،  چرا که با خرید ارزان‌تر از قیمت واقعی بازار از تولیدکننده به صورت قیمت دستوری بخشی از سود تولیدکننده به واسطه‌ها منتقل می‌شود که البته در صنایع مختلف شاهد این مساله هستیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته مسیر قیمت‌گذاری بازار آزاد به سمتی رفته بود که واسطه‌گری در بازار فولاد کاهش داشت،  اما ساختار جیره‌بندی خرید باز هم وضعیت را به سمت تقویت واسطه‌گری سوق داده است.

وی در مورد مشکلات صادرات عنوان می‌کند: مجموعه صنایع هفت الماس سعی کرده بازار داخل و خارج را حفظ کند چرا که امر صادرات به رشد اقتصادی مجموعه و کشور کمک می‌کند،  اما قوانین دستوری و موانع موجود سبب کاهش صادرات شده و پیچیدگی امر از سویی دیگر باعث شده تا تولیدکننده ترجیح دهد وارد این عرصه نشود. علاوه بر این در گذشته برخی از قطعات که در داخل کشور تولید نمی‌شد،  با ارز حاصل از صادرات وارد می‌شد،  اما امروز شرایط به گونه‌ای پیش رفته که باید برای دریافت ارز مسیری بسیار طولانی را طی کرد.

فرصتی که به راحتی از دست رفت

ایزدپناه با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین بر بازار فولاد عنوان می‌کند: وقتی اتفاق‌هایی مانند جنگ در دنیا به وقوع می‌پیوندد،  تهدیدها و فرصت‌هایی برای سایر کشورها به وجود می‌آید؛ در جنگ اوکراین نیز با تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی فرصت بسیار خوبی برای فولادسازان کشور به وجود آمد،  اما به دلیل قوانین دستوری،  بوروکراسی اداری و چالش‌های سیاسی شاهد نوعی فرصت‌سوزی بودیم.

عضو هیات‌عامل شرکت صنایع هفت الماس با اشاره به اهمیت افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده داخلی خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین راهکار بهبود شرایط اقتصادی ارتباط با دنیای بیرون است؛ در واقع امروز شبیه به دریاچه‌ای هستیم که با کوچک‌ترین اتفاق دچار تلاطم می‌شویم از این رو نیاز است به اقیانوس جهانی وصل شویم تا چالش‌ها کمترین تغییرات را برایمان به وجود آورد.

از سوی دیگر امروز بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های فولادی در انتظار منابع مالی هستند و در صورت امکان تامین مالی از خارج کشور،  اتفاقات بزرگی در ایران رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به آزمایشگاه شرکت صنایع هفت الماس می‌گوید: آزمایشگاه این مجموعه امکان ارائه خدمات به مشتریان و مجموعه‌های تولیدی مشابه را دارد که البته در حال حاضر شرکت‌های صاحب نامی ‌از این آزمایشگاه استفاده می‌کنند.

مسیر توسعه صنایع هفت الماس

وی در ادامه به برنامه‌های توسعه شرکت صنایع هفت الماس اشاره می‌کند و می‌گوید: در مسیر توسعه خطوط جدید تولید را نصب کرده‌ایم تا بتوانیم محصولات جدید را وارد بازار کنیم. در سال گذشته نیز علاوه بر بهره‌برداری از خط قلع اندود،  تولید استنلس استیل،  تولید CK به‌ویژه CK۴۵ و همچنین سیلیکون استیل را شاهد بوده‌ایم. علاوه بر این برنامه بلندمدت مجموعه صنایع هفت الماس این است که تا سه سال آینده مواد اولیه موردنیاز شرکت توسط خود مجموعه تولید شود.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =