کد خبر 5551
۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶

مدیرعامل فولاد خوزستان:

بورس‌کالا مطمئن‏‏‌ترین بستر کشف قیمت کالاست

بورس‌کالا مطمئن‏‏‌ترین بستر کشف قیمت کالاست

مدیرعامل فولاد خوزستان تاکید می‌کند نظام قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکنندگان را با چالش جدی مواجه کرده است. به گفته امین ابراهیمی، بورس‌کالا مطمئن‌ترین بستر برای کشف منصفانه قیمت و سازوکار عرضه و تقاضاست، به همین دلیل، تمرکز این شرکت در فروش محصولاتش بر عرضه در بورس‌کالاست.

به گزارش آهن نیوز؛ مدیرعامل فولاد خوزستان با تاکید این نکته که اقتصاد مشابه یک‌موجود زنده است، به «کالاخبر» گفت: اقتصاد ایران به‌واسطه شرایط دستوری در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه قیمت‌گذاری‌ها به نوعی از حالت‌یک موجود زنده خارج شده است.

به گفته ابراهیمی، این موضوع آسیب جدی به صنایع و شرکت‌های تولیدی وارد کرده است که این فرآیند باید اصلاح شود و روش‌های جایگزین همچون سازوکارهای عرضه و تقاضا در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه صنعت فولاد قبل از تمرکز بر حوزه بومی‌سازی، ۲۵‌ درصد به دلار وابسته بود، گفت: به ازای هر ۵۰۰دلار، ۱۰۰دلار هزینه واردات در این صنعت می‌شد.

در چند سال گذشته به‌واسطه اتفاقات مثبت در حوزه بومی‌سازی، این عدد از حدود ۲۵‌درصد به ۱۰ تا ۱۲‌درصد رسید. این به آن معناست که ۵۰ تا ۶۰دلار به ازای هر تن شمش فولاد، ارز مورد نیاز است.

وی با تاکید دوباره بر اینکه صنعت فولاد در هزینه تمام‌شده محصولاتش به دلار وابسته بود، اظهار کرد: زمانی که الکترود گرافیکی و فروآلیاژ تماما وارداتی است، نمی‌توان بر عدم‌وابستگی به دلار تاکید کرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه به بورس‌کالا اشاره کرد و گفت: این نهاد جایگاه ویژه‌ای در ایجاد شفافیت دارد. فلسفه ایجاد بورس‌کالا نیز براساس نظام کشف قیمت است که سازوکار مطلوبی به حساب می‌آید.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: فولاد خوزستان یکی از شرکت‌هایی است که به سازوکار بورس‌کالا اطمینان و باور دارد و همواره تابع قوانین و دستورالعمل‌های موجود در نظام حاکمیتی کشور است.

وی تصریح کرد: فولاد خوزستان در سال گذشته ۷۰‌درصد تولید خود معادل ۷/ ۲میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶‌هزار میلیار تومان را در بورس‌کالا عرضه کرد و با نسبت ۶۰ به ۴۰ یعنی ۶۰‌درصد اسلب و ۴۰‌درصد بیلت این عرضه را انجام داد.

به گفته ابراهیمی، فولاد خوزستان بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده شمش فولاد در بورس‌کالاست و اطمینان کاملی به فرآیند عرضه در بورس‌کالا دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: نظام قیمت‌گذاری دستوری و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه از سوی نهادهای مختلف، تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده است که امیدواریم این رویه‌ها با اعتماد کامل به سازوکار عرضه و تقاضا رفع شود.

مدیرعامل فولاد خوزستان تصریح کرد: فولاد خوزستان تلاش کرده است عمده عرضه‌هایش را در بورس‌کالا انجام دهد و عملکرد دوماه گذشته مصداق این موضوع است.

فولاد خوزستان در دوماه نخست امسال توانست ۲۵‌درصد از کل عرضه‌ فولادی‌ها در بورس‌کالا را به ثبت برساند و جایگاه نخست را به دست آورد.

وی در بخش پایانی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: عرضه‌های سال‌جاری فولاد خوزستان در بورس‌کالا به ارزش ۶‌هزار میلیارد تومان رسید؛ به‌طوری که این عرضه‌ها از لحاظ حجمی، ۱۳۰‌درصد و از لحاظ ارزش، ۲۰۹درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. این فرآیند تا پایان سال ادامه خواهد یافت؛ چرا که باور داریم بورس‌کالا بستر مناسبی برای کشف قیمت و عرضه کالاست.

انتهای پیام/

کد خبر 5551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =