کد خبر 5565
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

گاز ایران از آمریکا و اروپا گران‌تر شد!/ نرخ گاز فولادسازان دو برابر می شود

گاز ایران از آمریکا و اروپا گران‌تر شد!/ نرخ گاز فولادسازان دو برابر می شود

با اینکه به تازگی وزارت صمت با تشکل‌های حوزه معدن جلسه گذاشته و برای حل مشکلات حوزه انرژی در این عرصه قول مساعد داده بود و با اینکه مسوولان می‌دانند صنایع فولادی با چالش قطعی گاز روبه‌رو بوده و از طرفی برای اقتصاد درآمدزا هستند، اما به یک باره تصمیم گرفته شده که نرخ گاز فولادسازان دو برابر افزایش یابد.

به گزارش آهن نیوز؛ همین چند وقت پیش بود که وزارتخانه به تولیدکننده‌ها و فعالان فولادی این قول را داده بود که قیمت‌ها حداقل برای صنعت فولاد تغییری نکند، اما به یکباره تصمیم دیگری گرفته شده و قرار است نرخ گاز صنعت فولاد دو برابر شود!

حالا با مقایسه قیمت گاز در کشورهایی مثل اروپا و آمریکا می‌توان گفت که متاسفانه قیمت گاز در ایران گران‌تر از آمریکا و اروپا تمام می‌شود؛ مساله‌ای که مبادلات را به هم زده و شاید بتوان گفت که باعث می‌شود دیگر تولید در کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد.

البته این تصمیم ناگهانی از جهتی برای فعالان این حوزه عجیب نبوده، چراکه آنها باور دارند در دولت‌های مختلف به انواع گوناگون با تصمیمات یک‌شبه مواجه شده‌اند، اما مطرح می‌کنند که چنین تصمیماتی پیامدهای جبران‌ناپذیری همچون از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد دارد؛ موضوعی که باید به شدت مورد توجه مسوولان معدنی و دولتمردان قرار گیرد.

هشدار شورای آهن و فولاد به وزیر صمت

به تازگی در پی اعلام خبری با عنوان افزایش دوبرابری نرخ گاز فولادسازان، شورای آهن و فولاد ایران در مکاتبه‌ای با وزیر جدید صمت که رونوشت آن نیز برای معاون اول رییس‌جمهوری ارسال شده است، ضمن اشاره به اینکه افزایش دوبرابری نرخ گاز فولادسازان آن هم در سال مهار تورم، پیامدهای جبران‌ناپذیری همچون از بین رفتن مزیت نسبی گاز برای تولید فولاد دارد، خواستار بازنگری در این تصمیم شده است.

در این مکاتبه که به امضای روسای تشکل‌های زنجیره فولاد از جمله انجمن سنگ‌آهن ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و انجمن نوردکاران فولادی ایران رسیده است، از ۳۰ برابر شدن نرخ گاز صنعت فولاد طی ۴ سال گذشته انتقاد شده و از مسوولان سوال شده که بر چه مبنایی نرخ گاز واحدهای احیای مستقیم، حدود ۶۰ درصد خوراک پتروشیمی تعیین شده است؟ شورای آهن و فولاد همچنین با بیان اینکه با اجرای این مصوبه بسیاری از شرکت‌های کوچک فولادسازی زیانده و چه‌بسا در سال رشد تولید دچار بحران و تعطیلی خواهند شد، سوال کرده که چرا برخلاف قانون بودجه، نرخ سوخت فلزات از سایر صنایع تفکیک شده است؟

بر هم خوردن مبادلات

در این خصوص بهادر احرامیان گفت: گران کردن نرخ گاز به این دلیل صدای اهالی زنجیره فولاد را درآورده که اگر قیمت‌ها را با نرخ گاز در دنیا مقایسه کنیم می‌توان گفت که قیمت‌های ایران در مقایسه با نرخ گاز اروپا (که در حال حاضر به دلیل محدودیت‌هایی که از طرف روسیه تحمیل شده با مشکل مواجه است) شاید کمی ارزان‌تر یا حتی هم‌قیمت است!

این در حالی است که قیمت‌ها در مقایسه با کشورهای تولیدکننده گاز به طور مثال آمریکا ارزان‌تر است. بنابراین با توجه به این موارد می‌توان گفت که گاز در ایران گران‌تر از آمریکا و اروپا شده است!

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حال از دست دادن مزیت نسبی برخی از توانمندی‌هایش است، تصریح کرد: عملا با این نرخ‌های گاز مزیت نسبی پتروشیمی و فولاد ما از بین خواهد رفت و دیگر نمی‌توان در این حوزه مانور داد.

به این ترتیب بی‌جا نبوده که شاهد نگرانی تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد از نوع نرخ‌گذاری و افزایش قیمت بی‌محابای گاز هستیم.

احرامیان تاکید کرد: این نرخ‌گذاری به هیچ‌وجه تناسبی با عرضه و تقاضا و اینکه ما کشوری گازخیز و نفتخیز هستیم، ندارد و مزیت نسبی ایران را از ناحیه انرژی کاملا از بین خواهد برد.

عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد در ادامه با اشاره به مشکلات قطعی برق در کشور گفت: صنعت ما از زوایای دیگری همچون برق‌رسانی نیز تحت فشار است که چندین سال است متاسفانه با آن روبه‌رو هستیم. به طور میانگین فعالان صنعتی و معدنی ما سالی ۴ تا ۵ ماه به طور کامل تعطیل هستند و این مهم باعث شده که صنعت ما با هزینه‌های گزاف روبه‌رو شود.

در این خصوص می‌توان گفت که به طور کامل نه‌تنها هیچ مزیت نسبی‌ای از ناحیه انرژی نداریم، بلکه امروز این عرصه تهدید حساب می‌شود. بنابراین علت درخواست یکصدای فعالان صنعت فولاد این است که در نرخ‌گذاری حداقل مزیت این حوزه حفظ شود.

نظر زنجیره فولاد کجاست؟

در سالی که مزین به شعار «مهار تورم، رشد تولید» است دولتمردان باید بر همین اساس عمل کنند، اما به باور معدنی‌ها در مدتی که سال‌های مختلف نامگذاری می‌شوند، شاهدیم که هر سال مسوولان برعکس و برخلاف تولید عمل می‌کنند.

کارشناسان در این خصوص باور دارند که مسوولان معمولا صرفا برنامه‌ها را تصویب می‌کنند بدون اینکه نظر زنجیره فولاد را جویا شوند.

این در حالی است که بخشنامه‌ها باید قبل از تصویب به نظر تشکل‌ها هم برسد. همچنین اگر قرار است تصمیم جدیدی اجرایی شود حداقل باید ۶ ماه به تولیدکننده فرصت داد تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

متاسفانه در کشور ما برخی تصمیمات به صورت یک‌شبه و سریع اجرایی می‌شوند! تولیدکننده‌ها باور دارند با این شرایطی که برای تامین گاز وجود دارد واحدهای فولادی چندانی نمی‌توانند دست به تولید بزنند!

منبع: روزنامه جهان صنعت

انتهای پیام/

کد خبر 5565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =