کد خبر 5568
۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶

معاون مالی و اقتصادی مجتمع سیرجان حدید در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت:

کمبود نقدینگی صنایع فولادی و چالش تأمین اعتبار بانکی

کمبود نقدینگی صنایع فولادی و چالش تأمین اعتبار بانکی

فعال صنعت فولاد کارآمدی واحدهای فولاد را در گرو تامین نقدینگی میسر دانست و افزود: یکی از مسائل و مشکلات اصلی از ۱۱ مؤلفه موثر در توسعه صنعت فولاد عدم تامین منابع مالی مستقیم از طریق بانک‌های داخلی و اخذ تسهیلات بر اساس اسناد اعتباری است که در حال حاضر عملاً این امکان وجود ندارد.

حسین امیری، معاون مالی و اقتصادی مجتمع سیرجان حدید و فعال صنعت فولاد با حضور در تحریریه پایگاه خبری آهن‌نیوز به بیان مولفه‌های موثر در توسعه صنعت فولاد پرداخت و با اشاره به اینکه ۱۱ مؤلفه از قوانین صادرات تا تعرفه و بحث حمل و نقل در توسعه صنعت فولاد مهم و مؤثرند و کارشناسی صحیح چهار مرحله مطالعات، اکتشاف، اجرا و بهره‌برداری در پروژه‌های صنعت فولاد به عنوان اصلی‌ترین راهکار توسعه این صنعت به‌شمار می‌آیند.

وی در ادامه افزود: برای عبور با کمترین ضرر از وضع موجود به وضع مطلوب باید در کنار پیاده‌سازی برنامه‌ها و استراتژی‌های خوب، تسهیل حاکمیت را نیز در امورات مربوطه داشته باشیم.

به گفته این فعال صنعت، موضوع جانمایی صحیح صنعت فولاد یکی از مؤلفه‌های مهم مدیریتی و امور حاکمیتی و حکمرانی خوب در کشور می‌تواند باشد.

امیری ضمن گلایه از عدم حمایت نظام‌های بانکی از تولیدکنندگان صنعت فولاد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مشکلات عدیده‌ای از حیث تامین منابع مالی دارند. یک تولیدکننده برای تامین منابع مالی در ایران نمی‌تواند از طریق کف خیابان، دلالی، سفته‌بازی و یا تاسیس شرکت‌های بازرگانی و اخذ درصدهای آن چنانی و  ایجاد پروانه‌های غیرقانونی فعالیت داشته باشد.

معاون مالی و اقتصادی مجتمع سیرجان حدید ضمن عنوان کردن انواع روش کسب اعتبار بانکی نظیر LC (اعتبار اسنادی)، خرید دین، ضمانت‌نامه یا تسهیلات مستقیم برای تامین مالی یک واحد تولیدی، اظهار داشت: در تسهیلات مستقیم که اکثر کد بانک‌های کشور قطع هستند. بنابراین بانک مرکزی به دلیل عدم دستیابی به نُرم و میانگین باید روی روش ال‌سی کار کند.

این فعال صنعتی به مشکلات و موانع فراوان کار در روش اعتباری یا ال‌سی نیز اشاره کرد و بیان داشت: فرض کنید برای یک واحد تولیدی هزار میلیارد تومان ال‌سی گرفته شد باید بانک عامل دیگری باشد که این خرید اعتباری را تبدیل به نقد کند اما متاسفانه در این بخش دچار مشکل نقدشوندگی بوده و این امکان نیز به راحتی برای تولیدکننده محقق نمی‌شود. این در حالی است که با اجرای اصولی این روش هم می‌تواند قدرت خرید را افزایش دهد، هم به کسانی که می‌خواهند در نهضت ملی مسکن که رابطه مستقیم با فولاد دارد، فعالیت و اشتغال زایی کنند، انگیزه و فرصت گسترش فراهم می‌آورد.

امیری در پایان کار آمدی واحدهای فولاد را در گرو تامین نقدینگی میسر دانسته و بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات اصلی از ۱۱ مؤلفه موثر در توسعه صنعت فولاد عدم تامین منابع مالی مستقیم از طریق بانک‌های داخلی و اخذ تسهیلات بر اساس اسناد اعتباری است که در حال حاضر عملاً این امکان وجود ندارد.

در روزهای آتی بخش‌های دیگر این گفت و گو را در آهن‌نیوز بخوانید...

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =