کد خبر 5587
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش مالیات بر ارزش افزوده فولادسازان ترکیه/ گاز صنایع ارزان شد

افزایش مالیات بر ارزش افزوده فولادسازان ترکیه/ گاز صنایع ارزان شد

بر اساس تصمیم ریاست جمهوری ترکیه، از ۱۰ جولای ۲۰۲۳ مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ بر اساس تصمیم ریاست جمهوری ترکیه، از ۱۰ جولای ۲۰۲۳ مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. به گفته فعالان بازار، افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای فعالان بازار غافلگیرکننده بود و بر عدم اطمینان آنها افزوده است.

در حال حاضر فعالیت بازار فولاد ترکیه به دلیل تعطیلات ملی کم‌رمق است، از همین روی منجر به کاهش قیمت‌ها می‌شود. چشم انداز بهبود تقاضا پس از تعطیلات آخر هفته، حتی در سطوح فعلی قیمت فولاد اندک است و افزایش مالیات بر ارزش افزوده آن را تشدید خواهد کرد.

بازار قراضه ترکیه نیز هفته گذشته فعالیت بالایی نداشت. بطوریکه، خرید مواد اولیه به دلیل فروش ضعیف فولاد متوقف شده است. در عین حال، برخی از تامین کنندگان اروپایی قصد دارند پیشنهادات هدف خود را افزایش دهند، اما فولادسازان ترکیه اطمینان دارند که با در نظر گرفتن وضعیت بازار فولاد، قیمت قراضه در آینده نزدیک افزایش نخواهد یافت.

بنابراین، در کوتاه مدت، بازار فولاد ترکیه همچنان از فروش ضعیف در بازارهای داخلی و خارجی رنج خواهد برد، زیرا افزایش مالیات بر ارزش افزوده بهای تمام شده محصولاتی را که به دلیل هزینه‌های بالای تولید از رقابت‌پذیری پایین رنج می‌برند، افزایش می‌دهد.

علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، قیمت گاز نیز یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فولادی ترکیه بوده که البته در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشته است. از ماه اول آوریل ۲۰۲۳، شرکت بوتاش قیمت عمده فروش گاز طبیعی برای شرکت‌های بزرگ صنعتی را ۲۰.۰۱ درصد نسبت به مارس کاهش داد. این سومین کاهش متوالی قیمت گاز ترکیه در سال ۲۰۲۳ بود. در ماه فوریه، گاز بخش صنعت بین ۱۳ تا ۱۷ درصد و در ماه مارس ۲۱ تا ۲۶ درصد ارزان شد.

در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۲ که قیمت گاز در ترکیه به بالاترین حد خود رسید، قیمت عمده فروشی گاز برای بخش صنعت تا آوریل ۲۰۲۳ به میزان ۵۲.۴۳- ۶۳.۶۳ درصد کاهش یافته است. پس از آخرین تعدیل قیمت، ترکیه کمترین قیمت گاز طبیعی را در بین کشورهای اروپایی دارد.

همچنین، به گفته رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از اول آوریل ۲۰۲۳ قیمت برق برای همه مصرف‌کنندگان پس از کاهش ۱۶ درصدی در پایان سال ۲۰۲۲، ۱۵ درصد دیگر کاهش خواهد یافت.

 شرکت‌های فولادی ترکیه در ماه می ۲۰۲۳، تولید فولاد را با افزایش ۷.۵ درصدی نسبت به آوریل ۲۰۲۳ به ۲.۸۷۹ میلیون تن رساندند. ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا می، ۱۲.۹۸ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۱۹.۱ درصد کمتر از سال گذشته است.

یادآوری می‌شود که ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. بر اساس نتایج سال ۲۰۲۲، شرکت‌های ترکیه تولید فولاد را با کاهش ۱۲.۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۳۵.۱ میلیون تن رساندند.

انتهای پیام/

کد خبر 5587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =