کد خبر 5592
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۲

رونق بورسی و رکود در بازار فولاد

رونق بورسی و رکود در بازار فولاد

با ‌وجود ثبات قیمت در معاملات بازار آزاد و کاهش جذابیت محصولات فولادی در نظر خریداران این بستر معاملاتی، طی روز گذشته در رینگ داخلی بورس‌کالا از عرضه‌های شمش فولاد استقبال به عمل آمد؛ به‌صورتی که پس از هفته‌ها، میزان عرضه و تقاضا تقریبا در سطحی برابر قرار گرفت.

به گزارش آهن نیوز؛ همچنین استقبال از عرضه‌ها موجب رقابت قیمتی جزئی شد و در نتیجه هر کیلوگرم شمش فولاد به‌طور متوسط در سطحی معادل ۲۰‌هزار و ۵۰۰تومان فروخته شد.

تلاش نهاد تنظیم‌گر برای جلوگیری از رشد قیمت‌ها نیز موجب شد تا شمش فولادی همچون هفته‌های گذشته در کانال ۲۰‌هزار تومانی معامله شود.

افزایش استقبال از عرضه‌های بورس‌کالا

به‌رغم ثبات در بازار آزاد محصولات فولادی و تثبیت نرخ آزاد ارز در کانال ۴۹‌ هزار تومانی، خریداران از عرضه‌های روز گذشته بورس‌کالا استقبال کردند.

روز دوشنبه ۱۹تیرماه رینگ داخلی بورس‌کالا میزبان عرضه بیش از ۱۸۸‌هزار تن شمش فولاد XSP بود که برای آن تقاضایی معادل حدود ۱۷۳‌هزار تن به ثبت رسید که در مقایسه با معاملات هفته دوم تیرماه ۱۳‌درصد افزایش را تجربه کرده است.

درحالی جذابیت عرضه‌ محصولات فولادی در بستر بورس‌کالا افزایش پیدا کرده است که بررسی معاملات در بازار آزاد از روند رکودی حکایت دارد.

تداوم تثبیث قیمت ارز در کانال ۴۰‌ هزار تومانی موجب شده است تا ثبات نسبی قیمتی در بازار فولاد و مقاطع طویل نیز شکل بگیرد.

بررسی‌ها از بازار ارز تهران حاکی از آن است که تقاضای چشمگیری برای خرید ارز دیده نمی‌شود.

 به عقیده بسیاری از فعالان بازار، در هفته‌های اخیر نهاد تنظیم‌گر با تقویت عرضه از شکل‌گیری مازاد تقاضا جلوگیری کرده است.

همچنین تقاضای خرد در بازار ارز نشات‌گرفته از انتشار اخبار و جو سیاسی است. در نتیجه با نبود سیگنال‌های سیاسی از حجم معاملات در این بازار نیز کاسته شده است.

در نتیجه بازار آهن با ثبات نرخ در غالب حوزه‌ها همراه بوده است؛ اما در چند حوزه قیمت‌ها افزایشی شدند. با این حال در ابتدای هفته نرخ اکثر کارخانه‌های میلگرد و اکثر مقاطع فولادی بدون تغییر اعلام شد.

شمش فولاد عرضه‌شده در بورس‌کالا نیز با میانگین قیمت پایه ۱۹‌هزار و ۹۰۰تومان به‌ازای هر کیلوگرم قیمت خورد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۰۰تومانی را ثبت کرد.

البته نرخ فروش کارخانه‌ها از نوسان بالایی برخوردار بود و قیمت‌ها از ۱۹‌هزار و ۱۰۰تومان تا ۲۰‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم نوسان داشت.

در نهایت نیز هر کیلوگرم شمش فولاد با متوسط قیمت ۲۰‌هزار و ۵۰۰تومان در تالار داخلی بورس‌کالا معامله شد. در نتیجه همچون هفته گذشته بهای شمش فولاد در کانال ۲۰‌هزار تومانی قرار گرفت.

با افزایش عرضه‌ها نسبت به تقاضا در بازار مقاطع فولادی از ابتدای سال‌جاری تاکنون، قیمت‌ها در مقایسه با اسفندماه ۱۴۰۲ اصلاح شدند و به عقیده برخی تحلیلگران در صورت عدم‌وقوع اتفاقی غیرمنتظره، فضای مناسبی برای خرید محصولات آهنی به وجود آمده است.

البته بررسی بازار نشان می‌دهد با وجود اینکه فصل تابستان به‌طور سنتی زمان مناسبی برای رونق در بخش ساختمان‌سازی است، همچنان رکود در این بخش وجود دارد و تقاضایی برای محصولات فولادی همچون میلگرد به‌منظور استفاده در مصالح ساختمانی دیده نمی‌شود.

همچنین برخی فعالان بازار معتقدند که ثبات قیمتی در این بازار از طریق تنظیم بازار و قیمت‌گذاری دستوری به دست آمده است؛ مساله‌ای که ممکن است درمانی موقتی برای رشد قیمت‌ها باشد، اما موجب شده است تا سودآوری برخی شرکت‌های فولادی بسیار کاهش پیدا کند؛ به صورتی که تداوم این روند می‌تواند به ورشکستگی برخی از واحدهای تولید منجر شود.

افزایش نرخ خوراک فولاد

در حالی که شرکت‌های فولادی با چالش اعمال محدودیت مصرف برق در فصل تابستان دست و پنجه نرم می‌کردند، نرخ خوراک گاز نیز با افزایش قیمت مواجه شد.

طبق مصوبه هیات‌وزیران در ماه جاری نرخ خوراک گاز صنایع به ۷‌هزار تومان می‌رسد. البته نرخ گاز صنعت فولاد ۴۰‌درصد از نرخ مصوب حساب می‌شود.

در نتیجه قیمت گاز مصوب برای فولادسازان به ۳‌هزار تومان می‌رسد. اما می‌توان گفت نرخ خوراک گاز این صنعت نیز با افزایش دوبرابری مواجه شده است.

فعالان این صنعت معتقدند با توجه به اینکه ایران کشوری نفت‌خیز و دارای ذخایر گازی است، افزایش قیمت موجب شده است تا این صنعت مزیت نسبی خود در مصرف گاز را از دست بدهد و تهدیدی برای تولید باشد.

درحال حاضر نرخ گاز صنایع برای ایران و آمریکا برابر شده است. اما باید توجه کرد که هزینه گاز برای صنایع در ایالات‌متحده به‌عنوان کشوری با ذخایر گازی همچون ایران، متغیر است و در ماه‌های گرم در کمترین سطح قیمت قرار دارد.

بنابراین در زمستان قیمت گاز صنعت افزایش چشمگیری را نسبت به تابستان تجربه می‌کند.

البته صنایع داخلی نیز با کمبود گاز طبیعی در فصول سال سرد مواجه می‌شوند؛ مساله‌ای که در کنار افزایش نرخ خوراک می‌تواند چالش‌های این صنعت را دوچندان کند.

بازار جهانی

بهای محصولات زنجیره ارزش فولاد در بازارهای جهانی نیز در مسیر نزولی قرار گرفته؛ چرا که نگرانی از کاهش تقاضا افزایش پیدا کرده است.

روز گذشته بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲‌ درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به ۱۱۲ دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی ۳‌درصد را به ثبت رساند.

با این حال سطح قیمت‌ها حدود ۱۵دلار بیشتر از کف قیمتی این کامودیتی در ۱۲۰ماه گذشته تاکنون است.

 بررسی داده‌های اقتصادی حاکی از کند شدن رشد اقتصادی در دومین اقتصاد بزرگ دنیاست.

گزارش‌های اخیر در خصوص آمارهای تورمی این کشور نیز نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین طی ماه ژوئن ثابت باقی مانده و همچنین در کمترین سطح از فوریه سال ۲۰۲۱ تاکنون قرار گرفته است.

از طرفی شاخص قیمتی تولیدکننده در این کشور نیز با کاهش چشمگیر ۴/ ۵درصدی مواجه شد که بیشترین افت در هفت‌سال گذشته تاکنون است.

انتهای پیام/

کد خبر 5592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =