کد خبر 5616
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴

واحدهای گندله سازی و آهن اسفنجی در کردستان در حال ساخت است

واحدهای گندله سازی و آهن اسفنجی در کردستان در حال ساخت است

واحدهای گندله سازی و آهن اسفنجی در کردستان در حال ساخت است که گندله سازی در آستانه بهره برداری است و آهن اسفنجی هم اعلام شده هم اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ فولاد یکی از بخش های مهم و ضروری صنعت در هر کشور به شمار می رود و امروزه زندگی انسان‌ها با آن عجین شده به گونه ای که بیشتر اشیاء و لوازم مورد استفاده یا از فولاد ساخته شده است یا اینکه توسط ماشین آلات و ابزارهای فولادی ایجاد می شود.

افزایش تقاضا برای فولاد، تولید کنسانتره آهن را هم افزایش می دهد چراکه ماده اولیه تولید فولاد را سنگ آهن تشکیل داده که بعد از طی مراحلی در واحدهایی تبدیل به کنسانتره می شود.

کردستان از لحاظ ذخایر سنگ آهن براساس یافته‌ها و اکتشافات انجام شده ۸۹ میلیون تن ذخیره قطعی دارد و میزان استخراج اسمی سالانه معادن سنگ آهن استان ۴.۵ میلیون تن است و از لحاظ ذخیره قطعی سنگ آهن هم رتبه پنجم را در کشور دارد.

بعد از شناسایی وجود سنگ آهن در هر منطقه‌ای، اقدام به حفاری و استخراج آن و سپس انفجار و تبدیل آن به قطعات کوچک تر برای حمل به واحدهای فرآوری می شود و در این واحدها مراحل سنگ شکنی و آسیاب و خردایش آن انجام می شود و آنگاه به شیوه هایی هم چون جدایش مغناطیسی اقدام به جداسازی سنگ آهن می کنند و اینگونه کنسانتره ماده معدنی حاصل می شود.

این مراحل در واحدهای تولیدی استان کردستان انجام می شود به عبارتی تا این حلقه از زنجیره تولید فولاد در استان شکل گرفته است و حلقه های بعدی که به ترتیب شامل تولید گندله و آهن اسفنجی است هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

واحدهای گندله سازی و آهن اسفنجی در کردستان در حال ساخت است که گندله سازی در آستانه بهره برداری است و آهن اسفنجی هم اعلام شده هم اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تولید ۳۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن در شهرک صنعتی آونگان قروه

یکی از واحدهای تولید کنسانتره سنگ آهن کردستان؛ شرکت سپهر صنعت آرتا است که سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار در شهرک صنعتی آونگان شهرستان قروه فعالیت خود را در زمینه تولید کنسانتره سنگ آهن آغاز کرد و برای اطلاع از نحوه تولید کنسانتره از این واحد بازدید کردیم.

چهار سال پیش این واحد تولید کنسانتره سنگ آهن با ۱۸ نفر نیرو کار خود را آغاز کرد و اکنون در مجموع ۳۰۰ نفر در شرکت سپهر صنعت آرتا مشغول به فعالیت هستند که ۱۶۰ نفر آنها در کارخانه فرآوری کار می کنند.

مدیر امور اداری و منابع انسانی شرکت سپهر صنعت آرتا قروه اظهار کرد: تا ۲ سال آینده با اجرای طرح توسعه این واحد ، ۶۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

سجاد امیری با اشاره به اینکه ظرفیت سالانه تولید کنسانتره آهن در این واحد ۳۰۰ هزار تن است، افزود: سنگ آهن این واحد از مجموعه معادن میمون آباد شهرستان دهگلان و معادن اسدآباد چنار در استان همدان تامین می شود.

تا سال گذشته کنسانتره سنگ آهن جزو مواد خام محسوب می شود و صادرات آن ممنوع بود و به همین دلیل کنسانتره‌های تولیدی استان به شرکت های داخل کشور هم چون فولاد مبارکه ارسال می‌شد ولی از اواخر سال ۱۴۰۱ صادرات آن آزاد شده است.

تا سال گذشته کنسانتره سنگ آهن جزو مواد خام محسوب می شود و صادرات آن ممنوع بود و به همین دلیل کنسانتره‌های تولیدی استان به شرکت های داخل کشور هم چون فولاد مبارکه ارسال می‌شد ولی از اواخر سال ۱۴۰۱ صادرات آن آزاد شده است.

در سه ماهه سال جاری حدود ۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن در شرکت سپهر صنعت آرتا تولید شده که این میزان تولید به خارج از کشور صادر شده است.

سرمایه‌گذاری یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در طرح توسعه

یکی از برنامه های توسعه واحد سپهر صنعت آرتا راه‌اندازی خط تولید گندله سازی بود که با توجه به اینکه گندله سازی در کشور به اشباع رسیده و افزون براین در کشورهای توسعه یافته روش احیای مستقیم ایجاد شده و کنسانتره را به طور مستقیم به آهن اسفنجی تبدیل می کنند؛ این واحد هم طرح توسعه خود را به تولید آهن اسفنجی و فولاد تغییر داد.

مدیر امور اداری شرکت سپهر صنعت آرتا قروه با اعلام اینکه تاکنون این شرکت یک هزار میلیارد تومان بدون دریافت تسهیلات بانکی سرمایه گذاری کرده است، افزود: برای اجرای طرح توسعه هم یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری می‌کنیم که در این رابطه به تسهیلات بانکی نیاز داریم.

امیری با بیان اینکه راه اندازی خط تولید آهن اسفنجی و فولاد از سال آینده در این واحد آغاز می شود، بیان کرد: در راستای تاکید استاندار کردستان مبنی بر انتقال حساب های بانکی شرکت به استان، یکی از حساب های اصلی شرکت را به بانک ملت شهرستان قروه انتقال داده‌ایم.

میزان آب مصرفی برای تولید هر تن کنسانتره در این واحد تولیدی، ۱۰۰ لیتر است که برای صرفه جویی در مصرف آب هم اقدام به استفاده چندین مرتبه و بازگشت آن به چرخه تولید می کنند.

تکمیل زنجیره فولاد برای ممانعت از خام فروشی مواد معدنی

عملیات اجرایی پروژه بزرگترین کارخانه کنسانتره غرب کشور با ظرفیت سالانه ۲ میلیون تن به همت شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور ۱۳ تیرماه سال جاری آغاز شد که هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث واحد تولید کنسانتره گلالی سرمایه گذاری انجام می شود و با بهره برداری از آن هم برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و یک هزارو ۵۰۰ نفر به طور غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

استاندار کردستان یکی از رویدادهای موثر در توسعه استان را آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن گلالی قروه خواند و اظهار کرد: کردستان با شتاب خوبی به سمت صنعتی شدن پیش می رود.

اسماعیل زارعی کوشا یکی از نگرانی های مردم و مسئولان استان را خام فروشی مواد معدنی خواند و بیان کرد: برای ممانعت از خام فروشی در حوزه فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش چندین پروژه در استان به مرحله اجرا درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت بکارگیری نیرو در پروژه‌های زنجیره فولاد هم باید نیروهای بومی استان باشد، اضافه کرد: افزون بر این از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استان که توانایی برآورده کردن نیازهای واحدهای صنعتی و معدنی را دارند، باید استفاده شود.

تعریف ۱۷ طرح برای اجرای زنجیره فولاد کردستان

۵۹۷ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در کردستان وجود دارد که ۸۹ میلیون تن آن ذخیره قطعی سنگ آهن است و با توجه به اکتشاف ۵۱ تن در منطقه گلالی قروه که یکی از معادن غنی سنگ آهن استان بوده میزان ذخیره قطعی این ماده معدنی در کردستان به ۱۴۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

۵۹۷ میلیون تن ذخیره قطعی مواد معدنی در کردستان است که ۸۹ میلیون تن آن ذخیره قطعی سنگ آهن است که با توجه به اکتشاف ۵۱ تن در منطقه گلالی قروه که یکی از معادن غنی سنگ آهن استان بوده میزان ذخیره قطعی این ماده معدنی در کردستان به ۱۴۰ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: مهمترین طرح های پیشران بخش معدن استان تولید ورق گرم فولاد در قروه، آهن اسفنجی در بیجار، تولید گندله توسط شرکت صبا نور، تولید آهن اسفنجی توسط واحد ذوب آهن سقز، شمش طلا توسط شرکت توسعه طلای استان سرمایه گذاری توسط شستا، فرو منگنز در شهرستان قروه است.

به گفته بختیار خلیقی در طول زنجیره فولاد ۱۷ طرح و پروژه تعریف شده که از این تعداد پنج طرح در حال حاضر ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ۱۲ طرح هم ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت کردند که با توجه به اولتیماتوم داده شده سرمایه گذاران باید سه تا چهار سال آینده نسبت به پایان زنجیره فولاد اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اشتغالزایی سرلوحه برنامه های اداره کل صمت استان است، اضافه کرد: با تکمیل زنجیره فولاد در استان شاهد اشتغالزایی ۶ هزار و ۱۰۰ نفر خواهیم بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان از تهیه بسته سرمایه گذاری در زمینه معدن و صنایع معدنی استان خبرداد و گفت: هر متقاضی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی داشته باشد بسته سرمایه گذاری تهیه شده در این زمینه در اختیار او قرار داده می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر 5616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =