کد خبر 5620
۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

آمریکا خواستار شفاف‌سازی منابع فولاد و آلومینیوم وارداتی از مکزیک شد

آمریکا خواستار شفاف‌سازی منابع فولاد و آلومینیوم وارداتی از مکزیک شد

افزایش صادرات فولاد و آلومینیوم مکزیک به ایالات‌متحده موجب بروز ابهام‌هایی شده است. با توجه به حذف تعرفه‌های بخش ۲۳۲ برای مکزیک، ایالات‌متحده خواستار شفاف‌سازی در مورد منابع تامین این محصولات شده که به نظر می‌رسد از کشورهای مشمول تعرفه‌ها از طریق مکزیک بدون عوارض وارد آمریکا می‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ کاترین تای، نماینده تجاری ایالات‌متحده و راکوئل بوئنروسترو، وزیر اقتصاد مکزیک، در مورد اهمیت مکزیک در پرداختن به افزایش اخیر صادرات محصولات فولادی و آلومینیومی که به ایالات‌متحده می‌آیند، بحث کرده‌اند.

تای بر اهمیت افزایش نظارت مکزیک بر صادرات فولاد و آلومینیوم به ایالات‌متحده، مطابق با توافق‌نامه ۲۰۱۹ تاکید کرد که در آن ایالات‌متحده اعلام کرد تعرفه‌های وضع‌شده بخش ۲۳۲ بر واردات فولاد و آلومینیوم از این کشور را حذف کرده است.

به‌عنوان بخشی از این توافق، مکزیک باید از شفافیت بیشتر در مورد واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای ثالث اطمینان حاصل کند.

دفتر تای گفت که نمایندگان تجاری موافقت کردند تیم‌هایشان تعامل خود را در این زمینه تشدید کنند.

هشدار نمایندگان مجلس در مورد واردات فولاد از مکزیک

در ماه مه، ریک کرافورد، رئیس کمیته فولاد و از جمهوری‌خواهان آرکانزاس و فرانک مروان، معاون رئیس و از دموکرات‌های ایندیانا، نامه‌ای به جو بایدن ارسال کردند و خواستار مشورت فوری برای رسیدگی به افزایش اخیر واردات فولاد مکزیکی شدند.

براساس داده‌های وزارت بازرگانی، واردات فولاد آمریکا از مکزیک در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با میانگین تاریخی طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، حدود ۷۲‌درصد افزایش یافته است.

رهبران گروه فولاد در نامه خود به افزایش حجم در خطوط تولید، از جمله میلگرد، ورق نورد گرم، ورق گالوانیزه، کلاف مفتول، فولاد نیمه‌تمام و لوله و سایر محصولات اشاره کردند.

این انجمن خاطرنشان کرد که واردات میلگرد، به‌ویژه افزایش شدیدی داشته است که بیش از ۳هزار درصد در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با میانگین واردات این محصول طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ افزایش یافته است.

رهبر انجمن فولاد همچنین مدعی شد که صنعت فولاد مکزیک به نظر می‌رسد از موقعیت خود براساس توافق‌نامه با صادرات فولاد به ایالات‌متحده استفاده می‌کند که در کشورهایی که همچنان مشمول تعرفه‌های بخش ۲۳۲ هستند، از جمله برزیل، کره‌جنوبی و روسیه، تولید می‌شود.

واردات آلومینیوم نیز افزایش یافته است

براساس داده‌های وزارت بازرگانی، واردات آلومینیوم آمریکا از مکزیک، شامل محصولات فرفورژه، در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ حدود ۸۶‌درصد افزایش یافته است.

واردات آلومینیوم خام مکزیک در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، حدود ۴۰‌درصد افزایش یافت.

در میان محصولات آلومینیومی فرفورژه، واردات صفحات، ورق‌ها و نوارهای ایالات‌متحده از مکزیک در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ جهش ۴۵۱درصدی داشته، در حالی که واردات میله و پروفیل در مقایسه با همین مقایسه شاهد افزایش ۷۷درصدی بوده است.

چارلز جانسون، مدیرعامل انجمن آلومینیوم، در بیانیه‌ای که به S&P Global Commodity Insights ارسال شد، گفت: «ما از اینکه تای در دیدار هفته جاری خود با وزیر بوئنروسترو، مسائل تجاری حیاتی را برای صنعت آلومینیوم مطرح کرد، سپاسگزاریم.» شکاف‌های قابل‌توجه در گزارش داده‌های تجاری مکزیک که سال گذشته معرفی شد، شکست مکزیک در رعایت تعهدات USMCA برای اجرای سیستم نظارت بر واردات آلومینیوم را تشدید کرد.

ما با تای موافق هستیم که مکزیک می‌تواند با پرداختن به این موارد به صنعت ایالات‌متحده اطمینان دهد که یک‌شریک تجاری مطلوب است.

شکاف داده‌ها و با پیاده‌سازی یک سیستم نظارت بر واردات آلومینیوم، مکزیک یک شریک تجاری مهم برای صنعت آلومینیوم ایالات‌متحده بوده است و ما مشتاقانه منتظریم تا شاهد حل این مشکلات، نظارت و گزارش باشیم.

اعمال مجدد تعرفه‌ها روی میز

به‌عنوان بخشی از توافق بین ایالات‌متحده و مکزیک برای حذف تعرفه واردات ۲۵درصدی فولاد و تعرفه ۱۰درصدی برای آلومینیوم، اعلام شد که اگر واردات «به طور معناداری فراتر از حجم‌های تاریخی تجارت در یک دوره زمانی افزایش یابد» کشور واردکننده ممکن است درخواست مشاوره کند.

براساس این توافق، پس از رایزنی‌ها، ایالات‌متحده می‌تواند تعرفه‌ها را بر تک‌تک محصولاتی که افزایش قیمت رخ داده است، مجددا اعمال کند.

اگر ایالات‌متحده مجددا تعرفه‌ها را اعمال کند، طبق این توافق، مکزیک می‌تواند تنها در بخش آسیب‌دیده واکنش تلافی‌جویانه انجام دهد؛ به این معنی که می‌تواند تعرفه واردات خود را بر فولاد یا آلومینیوم آمریکا اعمال کند.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 5620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =