کد خبر 5648
۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲

مهدی کرباسیان مطرح کرد

دولت وظیفه‌اش را در تامین زیر ساخت‌های انرژی فراموش کرده است

دولت وظیفه‌اش را در تامین زیر ساخت‌های انرژی فراموش کرده است

اگر دولت معتقد است وظیفه ای در قبال تامین انرژی صنایع موجود و مجوزهای صادر شده جدید ندارد، نشان دهنده آن است که دولت از وظیفه ذاتی خود جا مانده است. این سخنان مهدی کرباسیان رئیس اسبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران« ایمیدرو» است.

به گزارش آهن نیوز؛ زمانی که در برنامه ششم توسعه تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ هدفگذاری شد. وزارت نیرو مکلف شد تا نسبت به تامین زیر ساخت های انرژی این صنایع برنامه ریزی و اقدام کند.

حال اگر دولت معتقد است وظیفه ای در قبال تامین انرژی صنایع موجود و مجوزهای صادر شده جدید ندارد نشان دهنده آن است که دولت از وظیفه ذاتی خود جا مانده است.

این سخنان مهدی کرباسیان رئیس اسبق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران« ایمیدرو» است که وضعیت کنونی حاکم بر صنایع انرژی بر ضعف مدیریتی و تعاملات بین المللی می داند.

به گفته این مدیر باسابقه به حداقل رسیدن میزان سرمایه گذاری باعث استهلاک صنایع و افزایش بیشتر مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور شده است.

مهدی کرباسیان از مدیران باسابقه که پیش از ریاست بر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» را به عنوان مهمترین سازمان توسعه ای در حوزه معدن و صنایع معدنی را بر عهده داشته درباره چالش های انرژی حاکم و پیش رو در حوزه یاد شده می گوید: تردیدی وجود ندارد که با در اختیار داشتن دومین ذخایر گازی و سومین ذخایر نفتی جهان در وضعیت مناسبی در این حوزه برخوردار هستیم . البته این روند در حوزه معدن نیز عینا تکرار می شود و با وجود آنکه در حوزه اکتشاف نسبت به سایر کشورهای معدنی عقب هستیم اما به لحاظ ذخایر معدنی از پتانسیل بالایی برخوردار هستیم.

وی در ادامه افزود: اینکه صنایع در شرایط خوبی نیستند و جامعه در رفاه نیست نشان دهنده ضعف مدیریتی است که در سایه بلاتکلیفی برجام و ساختار تعاملات نادرست بین المللی کشور رقم خورده است.

این مدیر باسابقه در پاسخ به اینکه چالش انرژی برای صنایع معدنی و فولادی همچنان ادامه دارد و این در حالیست که با وجود صدور انبوه مجوزهای احداث واحدهای جدید فولادی که ظرفیت تولید فولاد کشور را به بیش از ۲ برابر اهداف تعیین شده در افق ۱۴۰۴ می رساند، وزارت صنعت، معدن و تجارت از بخشنامه ای رونمایی کرده که هر گونه تعهد برای تامین زیر ساخت های انرژی و مواد اولیه را از خود سلب می کند.

در این صورت چه آینده ای متوجه صنایع معدنی و فولادی خواهد بود، گفت: صدور مجوزهای جدید فولادی که بسیاری از آنها با روابط و فشار نمایندگان رقم خورده کاری غیر کارشناسی شده ای بوده چرا که توجه ای به تامین زیر ساخت های انرزی آنها نشده است .

وی ادامه داد: زمانی که دولت دوزادهم بر سر کار آمد بالغ بر ۴۰ میلیون تن از این مجوزها را ابطال کرد چرا که وظیفه ذاتی دولت سرمایه گذاری و تامین زیر ساخت ها برای توسعه صنایع کشور است.

بنابراین اینکه متولی صنعت کشور از عدم تعهد در این حوزه خبر می دهند به معنای آن است که دولت وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده و باید برای وظایف دولت تعریف جدیدی ارائه کرد.چرا که این رویکرد در نهایت می تواند با سایر حوزه ها همچون درمان و آموزش نیز تسری پیدا کند.

کرباسیان با تاکید بر اینکه اینگونه صحبت ها غیر کارشناسی است، گفت: باید توجه داشت که عدم پرداخت دولت به تامین زیر ساخت ها به افزایش هزینه های تولید منجر شده و در نهایت با بالا رفتن قیمت تمام شده تولید زمینه از دست رفتن جایگاه اقتصادی صنایع در بازارهای جهانی منجر می شود.

وی با تاکید بر اینکه در ۱۰ سال گذشته نرخ سرمایه گذاری به صفر نزدیک شده است، افزود: بسیاری از واحدهای فولادی به دلیل عملیاتی نشدن سرمایه گذاری های جدید مستهلک شده اند و نیاز دارند با فناوری های جدید به روز رسانی شوند. باید بپذیریم اگر سرمایه گذاریهای جدید به دلیل عدم توجه دولت به وظیفه ذاتی خود در تامین زیر ساخت های انرژی و مواد اولیه محقق نشود باید شاهد فقیر تر شدن صنایع و افزایش بیشتر مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 5648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =