کد خبر 570
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲

تعادل زنجیره فولاد با تأمین کسری سنگ‌آهن

تعادل زنجیره فولاد با تأمین کسری سنگ‌آهن

تنها نقطه‌ای که در اینجا با بقیه زنجیره تعادل ندارد بخش معدن است. در سنگ‌آهن با یک کاستی جدی مواجه می‌شویم که حتی اگر تمام آنچه پیش‌بینی شده برای تولید سنگ آهن هم محقق شود باز هم یک رقمی نزدیک به ۲۰ میلیون تن کسری داریم که این عدد قابل تامل است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه در دو سال گذشته ظرفیت‌های گندله‌سازی کم شده است گفت: تولید آهن‌اسفنجی در زنجیره به‌عنوان گلوگاه قرار دارد.

وی افزود: زمانی که یک واحد ۴٫۵ میلیون تنی گندله‌سازی وارد بازار می‌شود، تولید آن می‌تواند روی مازاد گندله تاثیرگذار باشد و وقتی دوباره واحدهای آهن‌سازی وارد مدار می‌شوند، شرایط تعدیل خواهند شد.

دبیر انجمن سنگ‌آهن با اشاره به اینکه همه این واحدها در تعادل قرار دارند تصریح کرد: پس از بهره‌برداری کامل از بخش‌های مختلف زنجیره فولاد، شرایط برای ۵۵ میلیون تن در کشور فراهم خواهد شد. تنها نقطه‌ای که در اینجا با بقیه زنجیره تعادل ندارد بخش معدن است. در سنگ‌آهن با یک کاستی جدی مواجه می‌شویم که حتی اگر تمام آنچه پیش‌بینی شده برای تولید سنگ‌آهن هم محقق شود باز هم یک رقمی نزدیک به ۲۰ میلیون تن کسری داریم که این عدد قابل تأمل است. برای توسعه این بخش به زیرساخت‌ها توجه نشد و آخرین حلقه از زنجیره آهن و فولاد که بتواند در کل بخش‌ها تعادل ایجاد کند سنگ‌آهن است.

وی اضافه کرد: به منظور بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن سنگان به میزان ۴۰ میلیون تن نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری هستیم که تأمین آن آسان نیست. در بخش‌های صنعتی مانند کنسانتره‌سازی تا فولادسازی به نظر می‌رسد توازنی بین ظرفیت فولاد به صورت شمش اعم از بیلت، بلوم یا اسلب به وجود آمده است که در ظرفیت نهایی ۵۵ میلیون تن کاملاً محقق خواهد شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =