کد خبر 5718
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفت و گو با آهن‌نیوز:

آهن‌فروشان نگران بازارند / موج‌سازی به نفع دلالان زنجیره

آهن‌فروشان نگران بازارند / موج‌سازی به نفع دلالان زنجیره

این رکود تازگی ندارد؛ قبلاً هم این روش را برای موج‌سازی ایجاد می‌کردند و سودش را دلالان و رانت‌خواران می‌بردند و آسیبش به مصرف‌کننده می‌رسید. بازیگران زنجیره‌ای سبب ایجاد موج در بازار می‌شوند. زنجیره تامین از این موج‌سازی‌ها نان می‌خورند و تا زمانی که مصرف واقعی در بازار باشد اتفاق خاصی را مشاهده نخواهیم کرد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛محمد اصفهانی؛ رئیس اتحادیه آهن‌آلات قزوین در گفت و گو با آهن‌نیوز درباره وضعیت این روزهای بازار آهن و و فولاد و رکود در خرید و فروش مقاطع فولادی گفت: این بحران و رکود در سال‌های گذشته نیز سابقه داشته است. تقاضایی که در بازار موج می‌زند مربوط به تقاضای انباری است. تقاضای واقعی ما در این سال‌ها تغییرات محسوسی نداشته است.

وی در ادامه افزود: تقاضای کلان متعلق به مسکن ملی است که تاحدودی وضعیت را بهتر می‌کند. دولت با سیاست‌گذاری‌هایش توانسته جلوی تقاضای مازاد رو بگیرد. فولاد در واقع مثل جنس کوپنی است که امروز مدرن شده و سامانه جامع تجارت در واقع همان وظیفه کوپن را ایفاء می‌کند یعنی باید محصولی که در اختیار داری رو بفروشی تا جنس دیگری به شما اختاصاص یابد.

اصفهانی، راه‌اندازی سامانه جامع تجارت را یک مزیت برشمرد و افزود: ما در کشورمان قانون برد-برد نداریم و درباره این سامانه نیز این صدق می‌کند. مثلاً این سامانه برای کارخانه‌هایی که به بازارهای صادراتی دسترسی ندارند یک عیب به شمار می‌آید. وضعیت این روزهای کشورمان در حوزه اقتصادکلان دقیقاً همینطور است؛ مثلا از سویی صنایع رو در فشار گذاشتند و خوراک رو گران می‌کنند و از سویی تعزیرات با گران‌فروشان برخورد می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدات پاسخگوی نیاز بازار داخلی خواهد بود؟ گفت: آمارهای رسمی صادرات نشانگر این است که خام‌فروشی شدت پیدا کرده است اما این را بدانید که کشور ما دهمین تولیدکنننده فولاد در جهان است پس بنابراین اشتباه است که بگوییم تولید داخلی نیازمند بازار داخل نیست چراکه بهترین مولفه برای افزایش تقاضا در داخل کشور، توسعه و راه‌اندازی مسکن ملی است که خبری ازش نیست. هیچ تحولی در تقاضای داخلی بوجود نیامده پس چه لزومی دارد که این تولید جوابگوی تقاضای داخلی نباشد. لایه‌های پایین‌تر مشتری ندارند. شمش در بورس تقاضا ندارد. چرا شمش را نمی‌خرند؟

این فعال صنعت فولاد گفت: این رکود تازگی ندارد؛ قبلاً هم این روش را برای موج‌سازی ایجاد می‌کردند و سودش را دلالان و رانت‌خواران می‌بردند و آسیبش به مصرف‌کننده می‌رسید. بازیگران زنجیره‌ای سبب ایجاد موج در بازار می‌شوند. زنجیره تامین از این موج‌سازی‌ها نان می‌خورند و تا زمانی که دولت اجازه افزایش قیمت به صورت موج‌سازی را در بازار ندهد وضعیت این است و تا زمانی که مصرف واقعی در بازار باشد اتفاق خاصی را مشاهده نخواهیم کرد. 

انتهای پیام/

کد خبر 5718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =