کد خبر 5727
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت:

لزوم تغییر پارادایم در تامین مالی صنایع فولادی

لزوم تغییر پارادایم در تامین مالی صنایع فولادی

مجتبی حمیدیان گفت: تامین مالی شرکت‌های فولادی و آهنی از نظام بانکی در حدود ۵ الی ۶ درصد بوده و از حوزه بازار سرمایه نیز معدنی‌ها ۲ درصد، فولادی ۵ درصد و در مجموع ۷ درصد از کل بازار، تامین مالی می‌شوند؛ اما سهم همین شرکت‌ها از صادرات حدود ۱۲- ۱۳ درصد است.

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ضمن اشاره به چالش‌های تامین مالی صنایع فولادی در کشور به خبرنگار آهن‌نیوز، گفت: بر اساس شاخص‌ها و آمارهای موجود برای منابع تامین مالی صنایع کشور، دولت‌ها اگر شرکت‌های حوزه پتروشیمی و فولاد را پیشران توسعه و مزیت‌های کشور حساب می‌کنند، باید یک تصمیم اساسی در مورد الزامات توسعه آنها اتخاذ کنند.

وی به سهم صنایع فولادی و معدنی از تامین مالی صورت گرفته در سال اشاره کرده و افزود: تامین مالی شرکت‌های فولادی و آهنی از نظام بانکی در حدود ۵ الی ۶ درصد است. از حوزه بازار سرمایه نیز معدنی‌ها ۲ درصد، فولادی ۵ درصد و در مجموع ۷ درصد از کل بازار، تامین مالی می‌شوند؛ اما سهم همین شرکت‌ها از صادرات حدود ۱۲- ۱۳ درصد است. یعنی چیزی حدود ۶ الی ۷ درصد اختلاف وجود دارد و به عبارتی میزان کمک و پشتیبانی که دولت انجام و ابزارهای مختلف مالی که در خدمت این شرکت‌ها برای ایفای نقش خود برای توسعه اقتصادی کشور قرار داده بسیار ناچیز است.

به گفته این فعال صنعتی فولاد، حجم عددها و درصدهای بالایی از تامین مالی‌ها به سمت مجموعه‌های دولتی سوق داده می‌شود که شاید بخش مولد اقتصاد را نتوانند حتی به درستی انجام دهند.

حمیدیان از دولت درخواست راه‌حلی سریع برای تسهیل دسترسی صنایع به تامین مالی کرده و خاطرنشان کرد: نقدینگی بالا چه در داخل بازار پولی چه بازار سرمایه وجود دارد اما متاسفانه به قدری انتخاب‌ها و مسیرهای مختلف وجود دارد که نهایتا شرکت‌ها نمی‌توانند به تامین مالی به هنگام دست پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی به عنوان راهکار عبور از این معضل برای صنعت کشور توسعه کرد: باید مجموعه‌های تصمیم‌گیر در بحث‌های کلان، نگاه‌ها و مدل‌های تنظیم‌گری خود را عوض کنند. به عنوان نمونه شرکت سنگ آهن مرکزی، به عنوان یک شرکتی بزرگ و مطرح در سطح کشور تا به الان در بورس عرضه نشده است و از سمت ارگان‌های تصمیم‌گیر، فرآیند اقدام برای آن مدت زمانی دو ساله نیاز دارند، این روند در عصری که سرعت تکنولوژِی روز به روز در حال پیشرفت است این صحبت پذیرفتنی نبوده و یک ضعف بزرگ برای سیستم حکمرانی است. 

در پایان حمیدیان بر یک بازنگری اساسی دولت تاکید اساسی کرد و  گفت: اگر این بازنگری انجام نشود این کندی قطعا ما را از رقابت در سطح بین‌الملل حذف خواهد کرد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ف

کد خبر 5727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =