کد خبر 573
۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸

ذوب آهن اصفهان، پیشرو در تولید سازه‌های فلزی

ذوب آهن اصفهان، پیشرو در تولید سازه‌های فلزی

ذوب‌آهن این توان و آمادگی را دارد که نیاز سازه‌های فلزی را در کشور تولید و تأمین کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مهرداد تولائیان، معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان درباره بکارگیری سازه‌های فولادی در ساخت‌وسازها به‌ویژه طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: در این بحث دو نگاه وجود دارد که یکی مربوط به تولیدکننده و دیگری مباحث فنی و اقتصادی و بحث سازمان نظام‌مهندسی ایران است.

وی افزود: مناطق شهر اصفهان به‌دلیل نزدیک بودن کارخانجات سیمان شاید ساخت‌وساز به روش بتن و آرماتور، اقتصادی باشد، اما در سایر شهرها به دلیل وزن زیاد سیمان و هزینه بالای حمل  استفاده از سازه‌های فولادی در ساخت‌وسازها، کاملاً اقتصادی است.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نقشه‌های ساخت‌وساز را به مصرف‌کنندگان می‌دهد، بنابراین این مجموعه نیز باید به‌طور همزمان با تولیدکنندگان بر روی تغییر فرهنگ ساخت‌وساز اقدام کند و استفاده از سازه‌های فلزی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی تأکید کرد: با ورود مهندسان به سازه‌های فلزی، تولیدکنندگانی همچون ذوب‌آهن نقش خود را بهتر ایفا خواهند کرد.

تولائیان با بیان اینکه استفاده از سازه‌های فلزی دو رشته دارد، توضیح داد: می‌توان از پروفیل‌های استاندارد همچون تیرآهن‌های سنگین، ناودانی‌های سنگین، نبشی‌های بزرگ و … در سازه‌های جدید استفاده کنیم، این تولیدات مراحل تست را گذرانده و بعد از قرار گرفتن در محاسبات سازه‌ای، می‌توان اطمینان حاصل کرد که سازه استاندارد داریم.

وی با اشاره به فاز دوم استفاده از سازه‌های فلزی، گفت: این روش استفاده از تیر ورق‌ها در سازه‌ها است و با توجه به اینکه در پروسه ساخت آنها دقت کافی نمی‌شود، به‌طورقطع استانداردهای تدوینی در آنها رعایت نمی‌شود که در این شرایط ایمنی ساختمان‌ها پایین می‌آید.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان با تاکید بر اینکه در ایران، غالب سازه‌های فلزی هم از نظر قیمت و هم از نظر سرعت ساخت به شدت به صرفه است، تصریح کرد: باید در ساخت‌وسازها از پروفیل‌های استاندارد استفاده کنیم و اگر تمام این موارد لحاظ شود، صد درصد سازه‌های فلزی می‌تواند در بحث مقاوم‌سازی نقش موثری داشته باشد.

تولائیان درباره به‌کارگیری سازه‌های فلزی در طرح نهضت ملی مسکن، توضیح داد: در بحث ساخت‌وساز با سازه‌های فلزی و فولادی ذوب‌آهن نامه‌نگاری با وزارت راه و شهرسازی، شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ دولتی برای عقد قرارداد کرده است.

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن نزدیک ۵۰ درصد محصولات خود را صادر می‌کند، گفت: این شرکت هر زمان ببیند در کشور نیاز به محصولاتش است، اولویت خود را تأمین نیاز داخل قرار می‌دهد، بنابراین به راحتی می‌توان ادعا کنیم که حتی ذوب‌آهن و شرکت‌های و کارخانه‌های دیگر می‌توانند نیاز داخل را برای ساخت‌وساز فلزی‌ تامین کنند.

معاون بهره‌برداری شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: حتی اگر سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود، طبیعی است که اگر ساختمان‌ها بر اساس سازه‌های فولادی ساخته شود، نوع پروفیل آن متفاوت است و اگر سازه‌ها بتنی باشد، بیشتر از میلگرد مصرف می‌شود، با این‌وجود ذوب‌آهن این توان و آمادگی را دارد که نیاز سازه‌های فلزی را در کشور تولید و تأمین کند.

وی با تاکید بر اینکه سازه‌های فولادی بسیار ایمن و خطای انسانی در آن کمتر و استاندارد است، توضیح داد: البته اگر همانند متروپل به فرض یک تیرآهن را به اشتباه کار کنیم و ابعاد آن مناسب نباشد، کاری از دست تولیدکننده برنمی‌آید و در این شرایط سازمان نظام‌مهندسی و مهندس طراح باید از تیرآهن و پروفیل استاندارد و مطابق با نیاز سازه استفاده کند.

تولائیان ادامه داد: از نظر استحکام، سازه‌های فلزی در دنیا با این روش ساخته می‌شوند، چراکه حمل‌ونقل و جابجایی سیمان سخت است و همه‌جا در دسترس نیست، اما سازه‌های فولادی را می‌توان در دنیا جابجا کنیم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =