کد خبر 5783
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

سونامی ترس سرمایه‌گذاران در بازار

سونامی ترس سرمایه‌گذاران در بازار

به‌نظر می‌رسد بازار قصد بازگشت به‌سوی قله‌های موفقیت خود را ندارد. چنان‌که هفته‌ها است حساسیتی نسبت به رنگ تابلوی معاملاتی از خود نشان نمی‌دهد.

به گزارش آهن نیوز؛ بازار سرمایه ‌برای هشتمین روز متوالی سراسیمه‌تر از هر زمان ریزش سنگین دیگری را تجربه کرد. روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با افت ارتفاع حدود ۶۴‌ هزار واحدی روبه‌رو شد تا حمایت مهم ۲‌میلیون‌واحدی خود را که به سختی از آن عبور کرده بود، از دست بدهد و به‌یاد ۲۸ اسفند ماه سال‌گذشته ‌بار دیگر مزه کانال یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزارواحدی را بچشد.

کاهش حدود ۲/ ۳‌درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی رخ‌داد که دیگر به این زودی‌ها نمی‌توان امید چندانی به بازگشت بازار به روزهای توفانی داشت، از این‌رو بیش از دو ماه است که بازار از دوران اوج خودش فاصله گرفته و بر همین اساس روز گذشته شاخص‌کل در یک‌میلیون و ۹۵۶‌هزارواحدی آرام‌گرفت.

در این بین شاخص‌کل هموزن نیز روز دوشنبه کاهش ۹۳/ ۲‌درصدی را ثبت کرد و در سطح ۶۸۷‌هزار و ۷۵۲‌واحدی ایستاد.

روز گذشته کاهش ارتفاع نماگرهای اصلی بازار به گوش بازار فرابورس نیز رسید ‌به‌طوری که نماگر اصلی این بازار نیز با افت ۵۴/ ۲‌درصدی در کانال ۲۵‌هزارواحدی قرار گرفت.

سه نماد «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر نماگر اصلی بازار سرمایه و نمادهای «آریا»، «وسپهر» و «کگهر» بیشترین تاثیر را بر شاخص‌کل فرابورس داشتند، همچنین «نیان»، «کتوسعه» و «دی» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار سهام بودند.

در این میان به‌نظر می‌رسد سونامی ترس و اضطراب سرمایه‌گذاران در کنار افت نرخ ارز در بازار آزاد باعث ثبت سقوط‌های پیاپی نماگرها شده و امیدها را برای پیمودن باقی مسیر دشوار ساخته است.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه پیرامون موج نزول‌های پیاپی نماگرهای بازار سرمایه گفت: روز دوشنبه هشتمین روز متوالی بود که بازار روند نزولی را سپری کرد.

ساعات ابتدایی معاملات روز گذشته بازار با موجی از فشار فروشندگان همراه بود و برای ساعاتی سرمایه‌گذاران را مضطرب کرد.

با این‌وجود شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت روز دوشنبه مثبت‌شدن صندوق‌های اهرمی بود که می‌توان آن را نشانه مثبتی برای روزهای آینده بازار دانست، چراکه زمانی‌که صندوق‌های اهرمی جذب نقدینگی انجام می‌دهند، می‌توان روزهای امیدوارانه‌تری را برای بازار متصور بود.

در این میان به‌نظر می‌رسد یکی از عوامل تاثیرگذار این روزهای بازار، کاهش نرخ ارز و تحرک در کانال ۴۸‌هزارتومانی در روزهای اخیر باشد، بنابراین برای ادامه هفته چنین به‌نظر می‌آید که بازار می‌تواند روزهای روشن‌تری را تجربه کند و هیجانات منفی سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کند.

همچنین سارا فلاح، کارشناس بازار سرمایه درخصوص روند این روزهای بازار گفت: دلیل ریزش پیاپی روزهای گذشته بازار را می‌توان چند عامل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نامه ۱۷ اردیبهشت ماه و ابهامات ایجادشده در تعیین نرخ تسعیر ارز در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ شرکت‌های پالایشگاهی و دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر بازنگری قیمت‌های جدید خودروهای مونتاژی دانست که موجب شد سهامداران گروه‌های خودرویی روز گذشته صف‌های عریض و طویل فروش را تشکیل دهند.

مجموعه این اتفاقات باعث شد که ترس در بدنه بازار رخنه کند و کف‌های تکنیکال بازار یکی پس از دیگری شکسته شوند.

در حال‌حاضر شاخص‌کل بورس تهران به حمایت تکنیکال خود ‌در محدوده یک‌میلیون و ۹۵۰‌هزارواحدی تا یک‌میلیون و ۹۸۰‌هزارواحدی نزدیک شده‌ است و پیش‌بینی می‌شود نماگر اصلی بازار به این محدوده واکنش مثبتی نشان دهد.

از نظر بنیادی نیز P/ E بازار در حدود ۵/ ۸‌واحدی قرار گرفته، اما با توجه به اینکه بازار فصل مجامع را در حالی سپری می‌کند که انتظارات مثبتی پیرامون انتشار گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها شکل‌گرفته‌است و از این‌رو بازگشت بازار به روزهای پر رونق گذشته چندان دور از انتظار نیست، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بازار برای روزهای آینده روند متعادل و البته منفی به خود بگیرد.

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه نیز درباره اوضاع و احوال بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه هفته‌هاست که روزهای ناخوشایندی را پشت‌سر می‌گذارد، به‌طوری‌که در شرایطی که بازار سرمایه در انتظار گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها و صنایع مختلف بود انتشار مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و موارد دیگر صخره‌های اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به بازار را در هم شکست و موجی از نگرانی را در جو بازار حاکم کرد.

نکته حائزاهمیت روز دوشنبه، بازگشت برخی از نمادها از صف‌های فروش سنگین بود که می‌توان آن را نشانه‌ای مبنی‌بر سبزشدن بازار برای روزهای آینده دانست.

بر همین اساس می‌توان اظهار کرد که بازار به‌طور نسبی به کف‌های حمایتی خود نزدیک شده‌است، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد بازار می‌تواند روزهای آینده سبزی را به‌دنبال انتشار گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها داشته باشد، با وجودی که باید منتظر ماند و دید متغیرهای دیگر از جمله نرخ ارز چه اتمسفری را به فضای غبارآلود بازار تزریق خواهند کرد.

کد خبر 5783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =