کد خبر 5843
۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

بخشنامه‌های بی‌برنامه بر رکود بیشتر بازار داخلی آهن و فولاد دامن می‌زند

بخشنامه‌های بی‌برنامه بر رکود بیشتر بازار داخلی آهن و فولاد دامن می‌زند

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در رابطه با مصوبه اخیر وضع عوارض صادراتی بر محصولات فولادی و معدنی معتقد است اگر با برنامه‌ریزی صحیحی صورت می‌گرفت، اجرای طرح یک میلیون مسکن در چنین شرایطی، می‌توانست به رونق بازار داخلی بیانجامد، در حالیکه در بازار داخل هیچ برنامه‌ریزی برای مازاد تولید محصولات فولادی نداریم.

به گزارش خبرنگار بازار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ ابلاغ تصویب‌نامه جدید اخذ عوارض صادراتی از برخی مواد اولیه صنعت فولاد، انتقادات بسیاری را از سمت فعالان صنعت فولاد در پی داشته و معتقدند باید سیستم حکمرانی در نظر بگیرد که صدور مصوبات و بخشنامه‌ها باید با کمترین ضرر به بدنه تولید و اقتصاد کشور صورت گیرد و بیش از این بر اوضاع نا به‌سامان و غرق در رکود بازار دامن نزند.

حمیدرضا رستگاری، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در رابطه با مصوبه اخیر و تاثیر آن بر بازار به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: هرگونه تصمیمی برای بازار باید مبتنی بر واقعیت باشد. این در حالی است که همه بزرگان کشور، سران قوا و مقام معظم رهبری، تأکیدشان بر حمایت از تولید و رشد تولید است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به علل رکود حاکم بر بازار اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل مهم رکود حاضر، بازار ساخت و ساز است که در شرایط خیلی خوبی به سر نمی‌برد و به شدت نیاز به حمایت و برنامه‌ریزی دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در ادامه در تشریح این مسأله گفت: این روزها رونقی در ساخت و ساز نیست، بنابراین کسی در این بازار تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارد زیرا نمی‌داند که پس از آن چه اتفاقی خواهد افتاد. به همین دلیل بحث مصرف محدود شده و مضاف بر این که ما برای چنین شرایط و بازارها تعریفی نداریم که اگر در داخل مصرف کم شد، آیا برای بازار صادرات برنامه‌ای داریم یا خیر؟! متأسفانه در آن حوزه هم برنامه‌ریزی درست و صحیحی نداریم.

وی با تاکید بر این که وقتی یک میلیون مسکن که وعده داده شده، اگر سالیانه اتفاق بیفتد می‌تواند بازار را متحول کند، تصریح کرد: چرا که حداقل در چنین شرایطی که صادراتمان با مشکل مواجه می‌شود، مصارف داخلی می‌تواند بازار را رونق دهد.

رستگاری اساساً گرانی را عامل عدم رونق بازار ندانسته و تاکید کرد: میزان تولید و مصرف و متوازن بودن این حوزه و قیمت‌ها و قیمت‌گذاری‌ها، می‌تواند به بازار کمک کند تا از یک گردش استانداردی برخوردار و پیروی کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با گلایه از شرایط پیش آمده، افزود: هم گرانی بی‌ضابطه و بی‌رابطه و هم ارزانی بی‌برنامه، عدم حمایت‌ها و ابلاغ مصوبات خلق‌الساعه سبب می‌شود تا بازار در مسیر غیرصحیح خود قرار گیرد.  

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =