کد خبر 5882
۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸

دانشجویان نخبه گیلانی بورسیه واحدهای صنعتی می‌شوند

دانشجویان نخبه گیلانی بورسیه واحدهای صنعتی می‌شوند

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ بنیاد نخبگان دانشجویان مستعد رتبه‌های زیر ۲ هزار در صورت تمایل می‌توانند از کمک هزینه تحصیلی(بورسیه) واحدهای صنعتی برخوردار شوند.

به گزارش آهن نیوز؛ اسماعیل مقدس با بیان اینکه این اداره با گسترش آموزش و فناوری در واحدهای صنعتی بدنبال آشنایی واحدها با تغییرات جهانی فناوری است، اظهار داشت: یکی از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور پروانه تحقیق و توسعه برای واحدهای علاقمند ورود به مباحث نوآوری و فناوری در تولید محصول جدید، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌هاست.

وی، گام نخست دریافت پروانه تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی را طی دوره آموزشی اعلام کرد و افزود: واحدها پس از گذراندن این دوره، موفق به دریافت پروانه تحقیق و توسعه خواهند شد و از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی و گمرکی بهره‌مند می‌شوند.

مقدس با بیان اینکه برای ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پارک علم و فناوری، آموزش و پرورش و سازمان فنی وحرفه‌ای تلاش‌می‌کنیم، گفت: این اداره مباحث تحقیق و توسعه را دنبال می‌کند و در این راستا بین واحدهای فناور و دانش بنیان با واحدهای صنعتی که نیازهای پژوهشی دارند، ارتباط برقرار می‌کند.

وی اضافه کرد: این واحدها می‌توانند برخی از نیازهای واحدهای پژوهشی یا تحقیقاتی واحدهای صنعتی را برآورده سازند لذا با کمک پارک علم و فناوری بین واحدهای فناور و صنعتی ارتباط برقرار کردیم.

مقدس انعقاد قرارداد با برخی از شرکت‌های فناور برای حل مشکل واحدهای تولیدی و ایجاد ارتباط بین دانشجویان و بخش صنعت را از دیگر اقدامات اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان عنوان کرد.

وی افزود: این اداره برای ایجاد ارتباط بین استاد دانشگاه و دانشجویانی که درحال ارائه پایان نامه و پایان کار هستند، برنامه‌ریزی می‌کند، سال گذشته نیز بیش از ۲۰ واحد صنعتی باکمک اساتید و دانشجویان بازدید شد و قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسید که پلی بین صنعت و دانشگاه شد.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: اساتید دانشگاه می توانند در این چارچوب برای مشکل واحدهای صنعتی، تحقیقات انجام داده و پس از بررسی برای برطرف کردن مشکل راه‌حل ارائه دهند.

وی ادامه داد: از مسائل و مباحث دیگری که این اداره دنبال می‌کند کمک به بنیاد نخبگان در ارتباط با بورسیه تحصیلی دانشجویان مستعد است. در همکاری با این بنیاد دانشجویان رتبه‌های زیر ۲ هزار در سازمان سنجش درصورت تمایل بعنوان می‌توانند بورسیه واحدهای صنعتی باشند و در قالب این بورسیه کمک هزینه تحصیلی از بنیاد نخبگان دریافت کنند و با واحدهای تولیدی نیز همکاری کنند.

مقدس اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار برای چند واحد صنعتی برنامه‌ریزی شده که در دفترچه راهنمای وزارت آموزش عالی ثبت  و طی فراخوانی به دانشجویان اعلام شود که کدام شرکت در چه رشته‌ای دانشجو بورسیه جذب می‌کند.

وی تصریح کرد: به منظور تسهیل‌گری و هماهنگی بین صنعت و بنیاد نخبگان تعدادی از واحدهای تولیدی را به این بنیادمعرفی کردیم و هم‌اکنون اقدامات اجرایی آن در حال انجام است.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در مورد طرح تاد که توسط دانشگاه فنی و حرفه ای دنبال می‌شود نیز گفت: طرح توسعه اشتغال پذیری دانش آموختگان و دانشجویان طبق دستورالعمل تفاهم نامه‌ بین واحدهای صنعتی که تمایل دارند در زمینه‌ای خاص و تخصصی دانشجویان آموزش ببینند و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد می‌شود تا دانشجویان را براساس نیاز واحد تولیدی نیروهای متخصص برای آن صنعت خاص تربیت و پرورش دهند.

وی گفت: فراخوان اولیه این طرح منتشر شده که در آن ۴۰ واحد صنعتی شرکت دارند و برای این تفاهم‌نامه‌ ۲ جانبه برنامه‌ریزی شده است.

مقدس خاطر نشان کرد: برای دانش آموزان نیز تعاملاتی با آموزش و پرورش داریم و سال گذشته در نمایشگاهی که برگزار شد به منظور ارتباط بین صنعت و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کردیم.

به گفته وی، آموزش و پرورش هنرستان‌هایی دارد که دانش آموزان‌شان باید به بخش صنعت متصل شوند، افرادی مستعد و نخبه‌ که می‌تواند به واحدهای صنعتی کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 5882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =