کد خبر 5901
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت سنگ آهن افزایش یافت/ بازار به کدام سو می‌رود؟

قیمت سنگ آهن افزایش یافت/ بازار به کدام سو می‌رود؟

قیمت سنگ آهن هفته گذشته به دلیل انتظارات بازار مبنی بر حمایت از بخش املاک و مستغلات چین افزایش یافت. براساس شایعات منتشر شده، مقامات چین در حال برنامه ریزی برای کاهش محدودیت‌های وام مسکن جهت آغاز مجدد بهبود اقتصادی هستند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ معاملات آتی سنگ آهن  برای سپتامبر بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را به خود اختصاص داد و نسبت به هفته قبل با افزایش ۲.۱ درصدی به ۱۱۸.۰۹ دلار در هر تن رسید. در بورس سنگاپور نیز قیمت‌های آتی پایه آگوست تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳، با افزایش ۳.۵ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۱۱۳.۸ دلار در هر تن رسید.

قیمت سنگ آهن هفته گذشته به دلیل انتظارات بازار مبنی بر حمایت از بخش املاک و مستغلات چین افزایش یافت. براساس شایعات منتشر شده، مقامات چین در حال برنامه ریزی برای کاهش محدودیت‌های وام مسکن جهت آغاز مجدد بهبود اقتصادی هستند. این امر تأثیر مثبتی بر مصرف مواد اولیه دارد و به تامین کنندگان اجازه می‌دهد تا قیمت‌های خود را افزایش دهند.

در عین حال، تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که اعتماد کاربران به وام‌های مسکن پس از سال‌ها قرنطینه، که طی آن ساخت و ساز پروژه‌های جدید املاک و مستغلات به طور دوره‌ای متوقف می‌شد، در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

هفته گذشته شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی ریوتینتو نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرد و از مشکلات تولید در این واحدها خبر داد. همچنین، این شرکت انتظارات مثبت نسبت به تولید سنگ آهن در سال ۲۰۲۳ را تأیید کرد. گروه BHP، نیز بالاترین تولید سنگ آهن را در سال مالی گذشته گزارش و اعلام کرد  که با افزایش هزینه‌ها مواجه است.

در کوتاه‌مدت، قیمت سنگ‌آهن احتمالاً کاهش می‌یابد زیرا کارخانه‌های فولاد در تانگشان با محدودیت‌های تولید اعمال‌شده توسط مقامات برای بهبود کیفیت هوا در منطقه مواجه می‌شوند. همچنین این شرکت‌ها در نظر دارند ۷ کوره بلند را از ۲۱ تا ۳۱ جولای برای تعمیرات متوقف کنند.

 براساس برآوردها تا سه ماهه چهارم، قیمت سنگ آهن به ۱۰۰ دلار در تن کاهش خواهد یافت، زیرا تقاضا برای فولاد در چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. نگرانی اصلی کارشناسان همچنان بخش املاک و مستغلات چین بوده که شرایط آن روبه وخامت است.

 واردات سنگ آهن چین در ژانویه تا ژوئن ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و به ۵۷۶.۱ میلیون تن رسید. در ژوئن ۲۰۲۳، فولادسازان چینی ۹۵.۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کردند که ۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل و ۷.۳ درصد بیشتر در سال است.

افزایش ۱۲ درصدی تولید آنگلو امریکن

شرکت معدنی انگلیسی Anglo American در نیمه اول سال ۲۰۲۳، با محاسبه سهم سنگ آهن کومبا، تولید سنگ آهن را ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داد. تولید در سه ماهه دوم سال نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۹ درصد افزایش یافت و به ۱۵.۶ میلیون تن رسید. این شاخص نسبت به سه ماهه قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

تولید مواد خام در منطقه کومبا (آفریقای جنوبی) در ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ به ۱۸.۸ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشت. همچنین، در منطقه میناس ریو (برزیل)، تولید سنگ آهن ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

همچنین، تولید زغال سنگ کک در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با ۴۲ درصد افزایش به ۶.۹ میلیون تن رسید. در سه ماهه دوم، این شاخص سالانه ۲۸ درصد افزایش یافت، اما با کاهش ۵ درصدی نسبت به سه ماهه قبل به ۳.۳۶ میلیون تن رسید. پیش‌بینی تولید برای سال ۲۰۲۳ بین ۱۶ تا ۱۹ میلیون تن است.

آنگلو امریکن در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ تولید سنگ آهن را ۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش داد.  همچنین در سال ۲۰۲۲، این شرکت تولید سنگ آهن را ۷ درصد در سال کاهش داد.

انتهای پیام/

کد خبر 5901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =