کد خبر 5926
۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

بورس امروز از ۲ رویداد برای سبزپوش‌شدن بهره برد

بورس امروز از ۲ رویداد برای سبزپوش‌شدن بهره برد

صحبت‌های امروز رئیس قوه قضائیه درباره بورس و اشاره به حمایت از سهامداران در کنار نامه کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس قوه مقننه درباره نرخ خوراک، به مذاق بورسی‌ها خوش آمد و بازار سرمایه را ‌سبزپوش کرد.

به گزارش آهن نیوز؛ معاملات امروز بازار سهام با افزایش تقاضا و بهبود عملکرد شاخص‌های بورسی همراه بود و در نهایت نیز بازار سهام با حال خوبی دومین روز معاملاتی هفته را به پایان رساند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند پایین بودن ارزش معاملات خرد نشان دهنده وجود ترس در معامله‌گران است و نتیجه آن نیز تداوم رکود در بورس خواهد بود. به نظر می‌رسد بازار در یأس و رکود به سر می‌برد. بنابراین نیروی صعودی در بازار غایب است و بازار برای صعود به نیروی جدیدی نیاز دارد.

هشدار رئیس قوه قضائیه به دولت درباره بورس

بورس تهران تا نیمه اردیبهشت ماه روند رو به رشدی داشت و سومین ماه صعودی را پشت سر می‌گذاشت. به طوری که شاخص کل بورس تهران به سقف تاریخی خود یعنی سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید، اما از نیمه اردیبهشت روند نزولی پیدا کرد و با افت معاملات همراه شد.

در تیرماه تصویر ابلاغیه هیأت وزیران مبنی بر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان منتشر شد.

تاریخ این ابلاغیه به ۵۱ روز قبل، یعنی ۱۷ اردیبهشت، برمی‌گشت، انتشار با تأخیر این ابلاغیه که به امضای معاون اول رئیس جمهور رسیده است موجی از انتقادات را به همراه داشت، کارشناسان از ظن دسترسی عده‌ای به اطلاعات نهانی صحبت کردند و مسئولان قول بررسی دادند.

اما در نهایت در روز چهارشنبه ۲۸ تیر سخنگوی دولت خبر از تثبیت نرخ ۷ هزار تومانی و عدم تغییر آن داد. خبری که موجب ریزش بورس و افزایش انتقادات از دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار تهران شد.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای، امروز دوشنبه (۲ مرداد) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به موضوع بورس اظهار کرد: «یکی از مسائلی که  امروز در باب آن فضاسازی می‌شود و برای مردم نگرانی ایجاد می‌کند، مسئله بورس است؛ لذا دولت این مسئله را برای مردم تبیین کند و توضیح دهد تا مردم بدانند در ادامه مسیر و برای آینده خود باید چه کار کنند.»

وی ادامه داد: «زمانی مطرح شد که ۵۰ میلیون کد بورسی در کشور وجود دارد؛ این امر بیانگر آن است که جمعیت کثیری در داخل درگیر مقوله بورس هستند؛ در حال حاضر حرف و حدیث‌هایی در خصوص این مقوله مطرح است.»

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: «من الان هیچ قضاوتی نمی‌کنم اما به هر ترتیب سازمان بازرسی، شورای عالی بورس و دولت، موضوعات این عرصه را برای مردم توضیح دهند و تبیین کنند تا دشمن نتواند از این مقوله سوء‌استفاده کند و خدایی‌ناکرده این موضوع به یک مشکل تبدیل شود؛ چرا که تعداد افرادی که درگیر این موضوع هستند کثیر است و عده زیادی از مردم نیز با بورس آشنا نبودند اما وارد آن شدند و بعضاً هم احساس می‌کنند متضرر شدند.»

نامه کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس قوه مقننه درباره نرخ خوراک

اما امروز، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه مقننه، خواستار لغو دستور دولت در زمینه نرخ خوراک ۷ هزار تومانی شد.

اما در همین زمینه باید گفت با تصویب مجلس در بودجه ۱۴۰۲، طبق بند ۳ تبصره ۱۴ بودجه، دولت باید ۲۷۵ هزار میلیارد تومان از توزیع نرخ خوراک به صنایع، درآمدزایی داشته باشد، بررسی‌ها نشان می‌دهد با نرخ قبلی یعنی همان سقف ۵ هزار تومانی، دولت برای تامین این تکلیف قانونی با کسری ۸۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است.

یعنی دولت برای جبران کسری بودجه خود باید نرخ خوراک را از ۵ هزار تومان به ۷ هزار تومان افزایش می‌داد.

مجلس می‌خواهد قانون خودش لغو شود

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که تصمیمات دولت به‌شدت بر اعتماد سرمایه‌گذاران و فضای اقتصادی کشور اثر گذاشته است، نمی‌توان صرفاً با تزریق منابع، بازار را شاداب نگه داشت؛ در راستای بازگشت اعتماد عمومی به بازار، بازنگری کلی در سیاست‌های اتخاذ شده و نحوۀ افشای آن‌ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه همچنان روند معاملات قدرت چندانی ندارند و ترس و احتیاط در رفتار فعالان بازار به خوبی قابل مشاهده است، اما به نظر می‌رسد که در نهایت محرک‌های این روزها یعنی انتشار صورت‌های مالی و برگزاری مجامع توانسته‌اند پس از فروکش کردن نسبی شوک‌های منفی، اثر مثبت خود را بر بسیاری از سهام بگذارند، هرچند که انتظار می‌رفت این اثرگذاری بسیار بیشتر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه قضائیه و نامه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لغو نرخ خوراک ۷ هزار تومانی، تاکید کرد: دولت باید تکلیف خود را با مسائل مختلف روشن کند. این مسئله باید در مجلس هم رخ دهد.

وقتی مجلس درآمد ۲۷۵ هزار میلیاردی را از فروش نرخ خوراک برای دولت در بودجه ۱۴۰۲ تعیین کرده است، باید راهکار خود برای به دست آوردن این درآمد را نیز اعلام کند، وگرنه دولت با افزایش قیمت به دنبال اجرای قانون مجلس است تا کسری بودجه کمتری داشته باشد.

گلستانی افزود: مجلس برای دولت در بودجه ۱۴۰۲ یک تکلیف ایجاد کرده و دولت نیز در راستای اجرای این تکلیف نرخ خوراک را افزایش داده است و حالا مجلس به دنبال لغو این تصمیم خودش است. باید دید پایان این موضوع به کجا ختم می شود.

رشد یکپارچه شاخص های بورس پس از ۳ روز

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس هزار و ۵۰۹ واحد معادل ۱.۰۹ درصد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۴۵۳ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۷ هزار و ۵۳۷ واحدی در رقم ۷۰۹ هزار و ۵۳۸ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۰۷ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۲۵۸ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۶۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش ۲ هزار و ۴۹ واحد به سطح ۱۳۰ هزار و ۲۴۳ واحد رسید.

ورود پول حقیقی به بازار سرمایه

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام پس از ۳ روز مثبت شد و ۱۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، ولانا (شرکت لیزینگ آریا دانا) و خساپا (سایپا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای گلدیرا (صنایع گلدیران)، وگستر (گسترش سرمایه گذاری ایرانیان) و وکغدیر (بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) اختصاص داشت.

رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۲۴۸ هزار و ۱۶۳ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۴۱ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۰ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف های خرید بورس 

در پایان معاملات امروز، ۴۳۴ نماد با افزایش قیمت و ۲۵۸ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز دوشنبه، ۹۳ نماد صف خرید داشتند و ۳۹ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۶ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۵۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۸ درصدی به ۲۰۶ میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات امروز به ۲۴.۴ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها به ۲۱.۱ میلیون تومان رسید.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر 5926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =