کد خبر 5937
۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

نرخ تورم تیرماه اعلام شد/ ایران پنجمین کشور در جدول تورم غذایی

نرخ تورم تیرماه اعلام شد/ ایران پنجمین کشور در جدول تورم غذایی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهیانه در تیرماه ۱.۹۵ درصد بوده و روند کاهشی تورم نقطه به نقطه ادامه دارد.

به گزارش آهن نیوز؛ داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه شب گذشته در توییتی ضمن تایید کاهش ۳.۲ درصدی تورم نقطه به نقطه تیرماه اعلام کرد: تورم ماهانه کل کشور در تیر ماه بر اساس شاخص مصرف کننده مرکز آمار ۲ درصد شده است.

همچنین در تیرماه امسال طبق گزارش مرکز آمار تورم خوراکی و آشامیدنی ها ۱.۲ درصد و تورم کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۲.۴ درصد بوده است.

مرکز آمار نرخ تورم تیرماه را اعلام کرد

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه با ثبت عدد ۱.۹۵ درصد، کمترین تورم ماهانه ۱۶ ماه اخیر را به خود اختصاص داده و همچنین تورم نقطه به نقطه با ۳.۲ واحد درصد کاهش به کانال ۳۰ درصدی سقوط کرده و به ۳۹.۴ درصد رسیده است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در تیر ماه ١٤٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ٣٩,٤ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٤ درصد بیشتر از تیر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه تیر ماه ١٤٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ٣,٢ واحد درصد کاهش یافته است.

رسیدن شاخص قیمت مصرف کننده به ۱۹۳ در تیر ماه امسال نشان می دهد نرخ تورم ماهانه در تیر ماه امسال به ۱.۹۵ درصد کاهش یافته که کمترین رقم در ۱۶ ماه اخیر است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ١.٢ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٤ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در تیر ماه ١٤٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ٤٧,٥ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١,٠ واحد درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم سالانه کشور در تیرماه ١٤٠٢، برابر ٤٧,٥ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٧.١ درصد برای دهک‌های نهم و دهم تا ٥٠.٢ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٣.١ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۲ واحد درصد) ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.(ایرنا)

نرخ تورم خردادماه چقدر بود؟

در خردادماه نیز رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز نرخ تورم ماهانه را ۲ درصد اعلام کرده بود. همچنین مرکز آمار تورم ماهانه اردیبهشت را ٢,٨ درصد اعلام کرده بود که این ارقام کاهش ۲۸.۵۷ درصدی نرخ تورم ماهانه خرداد را نسبت به اردیبهشت نشان می‌داد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه خرداد برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۸ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۲ درصد بود که با اعلام نرخ تورم تیرماه مشخص است که این روند کاهشی ادامه داشته است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. به این معنا که خانوارهای کشور در ماه مورد نظر، به طور میانگین برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» چقدر بیشتر یا کمتر هزینه کرده‌­اند.

ایران پنجمین کشور در جدول تورم مواد غذایی

با وجود اینکه مرکز آمار ایران، روند نرخ تورم در کشور را کاهنده می‌داند، این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست. به ویژه نرخ برخی کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند.

تازه‌ترین گزارش بانک جهانی درباره امنیت غذایی نیز نشان می‌دهد که ایران در رده پنجم جدول تورم مواد غذایی در جهان قرار دارد.

آنگونه که فرارو گزارش داده، بانک جهانی در توییتی جدول ۱۰ کشور جهان با بالاترین میزان تورم را منتشر کرده است. در این جدول ونزوئلا با نرخ تورم ۴۷۱ درصد در رده اول و ایران با تورم ۷۸ در رتبه پنجم جدول رده‌بندی تورم قیمت مواد غذایی در جهان قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 5937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =