کد خبر 595
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

تناقض رکود و رشد تقاضا

تناقض رکود و رشد تقاضا

در شرایطی که نوردکاران با انباشت محصول به دلیل رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای در بازار داخل و همچنین تضعیف جدی بازارهای صادراتی روبه‌رو هستند، همچنان استقبال زیادی از عرضه شمش فولاد می‌شود که از این موضوع می‌توان با عنوان تناقض رکود و رشد تقاضا یاد کرد.

بهگزراش پایگاه خبری آهن‌نیوز، کف‌نشینی ۱۴ ماهه قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در بورس‌کالا، برقراری امکان خرید اعتباری و حذف سهمیه بهین‌یاب برای خرید باعث شد تا با وجود رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار فولاد داخلی و صادراتی، استقبال گسترده‌ای از عرضه‌های روز گذشته شود.

بازار داخلی مقاطع طویل فولادی ظرف ماه‌های اخیر با رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای روبه‌رو بوده‌اند. در این شرایط، سقوط نرخ فولاد در بازارهای جهانی و واهمه از رکود باعث شده است تا بازارهای صادراتی نیز در تنگنا قرار گیرند و این بخش نیز حال و روز خوبی نداشته باشد. در شرایطی که نوردکاران با انباشت محصول به دلیل رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای در بازار داخل و همچنین تضعیف جدی بازارهای صادراتی روبه‌رو هستند، همچنان استقبال زیادی از عرضه شمش فولاد می‌شود که از این موضوع می‌توان با عنوان تناقض رکود و رشد تقاضا یاد کرد.

فولادسازان روز دهم مرداد حدود ۱۲۳‌ هزار تن شمش فولاد را روانه رینگ صنعتی بورس‌کالا کردند. در این شرایط، تقاضایی برابر ۳۴۰‌ هزار تن برای خرید این شمش در بازار به ثبت رسید. اگرچه میزان تقاضا تقریبا سه‌برابر عرضه بود، بخش عمده‌ای از خریداران حاضر به رقابت هیجانی برای کسب سهم از عرضه‌ها نشدند و به این ترتیب، میانگین نرخ فروش شمش از رینگ روز گذشته به ۱۲‌ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این رقم تنها ۷/ ۲‌ درصد بالاتر از قیمت پایه بود.

این در حالی است که خریداران شمش در هفته‌های گذشته رقابت‌هایی تا سقف ۲۰‌ درصد نیز برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد داشتند. کاهش تمایل به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد بیانگر برآورد فعالان این بازار از استمرار روند کاهش قیمت در عرضه‌های بعدی است.

پیش‌بینی‌ای که عمدتاً از سیگنال‌های جهانی نشات می‌گیرد.  اگرچه برآورد اغلب فعالان بازار از عدم‌بازگشت قیمت‌ها به مسیر رشد در میان‌مدت خبر می‌دهد؛ اما برداشتن سهمیه بهین‌یاب و برقراری فروش اعتباری باعث شده است تا همچنان رینگ شمش فولاد در بازار داخل خلاف جریان کلی در بازارهای جهانی پررونق باشد.

فولاد داخلی، هم‌قیمت با فروش صادراتی

رقابت متقاضیان برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد در معاملات روز دوشنبه دهم مرداد باعث شد تا میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد از این بازار به ۱۲‌ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. با احتساب نرخ ارز نیمایی ۲۶‌ هزار و ۵۰۰ تومانی، شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا با نرخ ۴۶۷ دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این نرخ تقریبا ۲ دلار بالاتر از میانگین نرخ فروش صادراتی آن فوب خلیج‌فارس بود.

اگرچه همچنان نرخ فروش شمش فولاد در بازار داخل بالاتر از بهای فروش صادراتی این محصول است؛ اما این فاصله به‌شدت کاهش داشته است.  

رکود در بازار جهانی فولاد باعث شده است تا از نرخ شمش فولاد صادراتی ایران نیز در بازارهای جهانی کاسته شود. در چنین شرایطی پررونق ماندن بازار داخل فرصت استمرار فعالیت را برای فولادسازان داخلی فراهم کرده است؛ هر چند در این برهه زمانی نیز کاهش قیمت به افت سودآوری این شرکت‌ها منجر شده و تولیدکنندگان داخلی از تبعات رکود جهانی در امان نمانده‌اند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =