کد خبر 5975
۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با آهن‌نیوز گفت:

بورس کالا مانع رونق بازار فولاد

بورس کالا مانع رونق بازار فولاد

به گفته حسین امیری، کارشناس صنعت فولاد، عملا حاشیه سود برای واحدهای تولیدی فولاد حدود ۳ الی ۴ درصد است. با این حاشیه سود تولیدکننده توان ندارد که هم حجم بزرگی را سرمایه‌گذاری و تامین منابع کند و هم برگشت سرمایه را احیا کند.

حسین امیری، کارشناس صنعت فولاد با حضور در تحریریه آهن‌نیوز ضمن اشاره به چالش‌های توسعه صنعت فولاد در ایران، یکی از مشکلات بازار را عدم کارکرد صحیح بورس کالا در مدیریت و شفاف‌سازی بازار دانسته و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در گذشته و قبل از اینکه بورس کالا فعال باشد یک تولیدکننده شمش با یک تلفن یا چک یا سفارش، اقلام مورد نیاز خود را خریداری می‌کرد اما در حال حاضر با ارجاع خریداران به بورس کالا، علاوه بر اینکه این بازار مسائل و مشکلات خاص خود را دارد، تولیدکننده نقدینگی قابل توجهی در دسترس ندارد که اقدام به خرید کالای مصرفی خود از بورس کالا کند. 

وی با عنوان کردن هزینه‌های سرباری که در انواع حوزه‌های پرسنلی، مالیات و حقوق و دستمزد که تولیدکنندگان باید به فکر آن باشند به قوانین و بخشنامه‌های لحظه‌ای در زمنیه‌های مختلف بیمه، تامین اجتماعی و موارد دیگر ایجاد شده اشاره کرده و تصریح کرد: عملا حاشیه سود برای واحدهای تولیدی فولاد حدود ۳ الی ۴ درصد است. با این حاشیه سود تولیدکننده توان ندارد که هم حجم بزرگی را سرمایه‌گذاری و تامین منابع کرده و هم برگشت سرمایه را احیا کند.

به اعتقاد این فعال صنعت فولاد، بورس کالا به تولیدکنندگان کمک نکرده و اتفاقا این کمک به دلالان و واسطه‌گران بوده، چراکه تامین منابع نقدی و اقدام به خرید نقدی می‌کنند و با قیمت چندبرابری در بازار به مصرف‌کننده واقعی می‌فروشند.

امیری به عنوان راه‌کار پیشنهادی حل این معضلات اظهار داشت: حاکمیت در این زمینه باید قوانینی را بر صنعت فولاد مترتب کند که برای تولیدکنندگان قابل استفاده باشد، به عنوان مثال یک مورد بحث ارز است، در حال حاضر در ایران حدود ۳۰ میلیون تن ظرفیت فعلی تولید می‌شود در این میان طوری برای صادرات شمش جذابیت ایجاد شده که روزانه یا هفتگی ۲۰۰ تریلی صادرات در نوار مرزی در حال انجام است. چرا که شمش به عنوان یک محصول میانی است مورد نیاز حلقه‌های بالادستی است اما به دست تولیدکننده‌ای که به این شمش به عنوان محصول میانی نیاز دارد نرسیده و از مبادی مختلف از کشور خارج می‌شود. 

وی درباره جزئیات این مسئله گفت: در حال حاضر کشورهای همسایه کارخانه‌های نوردی خود را در نوارهای مرزی ما راه‌اندازی کرده‌اند که به عنوان رقیب ما اقدام به تولید میلگرد می‌کنند. در نتیجه، این سیاست باعث شده که نزدیک ۱۹۰ کارخانه نوردی در داخل کشور با چالش جدی در تامین مصالح و مواد اولیه مواجهه شوند.

امیری در پایان بیان کرد: دولت باید اولویت فروش را به تولیدکننده‌ای که بالای ۴۰۰-۵۰۰ پرسنل دارند بدهد. سپس شرایطی فراهم کند که در تامین مدیریت زنجیره ارزش تمام الزامات لازم را داشته باشد. تک بعدی یا تک سببی یا تک عامل تولیدی منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان خواهد شد که در حال حاضر  نیز درگیر آن هستیم.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 5975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =