کد خبر 6007
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۱

۷۱ درصد میلگرد بورسی بدون مشتری ماند

۷۱ درصد میلگرد بورسی بدون مشتری ماند

۶۷ هزار تن میلگرد فولادی با میانگین نرخ ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان ظرف هفته ابتدایی مرداد ماه از رینگ صنعتی بورس کالا معامله شد.

به گزارش آهن نیوز؛ اگرچه نرخ عرضه مقاطع طویل فولادی در بازار فیزیکی بورس کالا نسبت به بهای فروش شمش فولاد در همین زمان ارزنده بود، اما رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار ساخت‌وساز باعث شد تا ۷۱ درصد عرضه میلگرد بورسی بدون مشتری بماند.

نوردکاران ظرف هفته ابتدایی مرداد ماه امسال بالغ بر ۲۳۵ هزار تن میلگرد فولادی با قیمت پایه‌ای در بازه ۲۰ هزار و ۱۸۰ تومان تا ۲۱ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند.

برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۲۱ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۶۷ هزار تن میلگرد از این بازار با میانگین قیمت ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم انجامید.

به این ترتیب در هفته ابتدایی مرداد ماه حدود ۲۹ درصد عرضه میلگرد معامله شد.

میانگین نرخ فروش میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی مرداد ماه برابر ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده خرید این میلگرد به ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسید.

این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی برابر ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد، بنابراین خرید میلگرد بورسی با نرخی حدود ۳۰۰ تومان ارزان‌تر از بهای فروش آن در بازار آزاد قابل توجیه بود.

در عین حال ظرف هفته ابتدایی مرداد ماه میانگین نرخ فروش هر کیلوگرم شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس کالا به ۱۹ هزار و ۱۶۰ تومان رسید؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس نرخ تمام شده این شمش برای خریدار به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد.

با در نظر گرفتن هزینه حمل ۵۰۰ تومانی و هزینه تبدیلی برابر ۱.۱ درصد نرخ شمش، هر کیلوگرم میلگرد تولیدی با این شمش نرخی برابر ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد داشت.

به این ترتیب نوردکاران در هفته ابتدایی مرداد ماه، میلگرد تولیدی خود را به نرخی کاملا ارزنده در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه کردند.

از سویی قیمت عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا ارزان‌تر از بهای فروش آن در بازار آزاد بود و از سوی دیگر با در نظر گرفتن بهای ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومانی برای فروش شمش فولاد، میلگرد با نرخی رقابتی در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد.

با این وجود تنها ۲۹ درصد عرضه میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد.

پایین بودن نسبت معامله به عرضه در محصول میلگرد به رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار مقاطع طویل فولادی در کشور بازمی‌گردد. 

در شرایطی که بخش ساخت‌وساز در کشور در رکود سنگین چند ساله به سر می‌برد؛ نوسان مثبت نرخ ارز، برای برهه زمانی محدودی زمینه‌ساز رونق رینگ مقاطع طویل فولادی می‌شود.

اما محدودیت در زمان نگهداری میلگرد و مغایرت ذات این محصول به عنوان کالای سرمایه‌ای به دلیل کاهش کیفیت با افزایش زمان انبارش باعث می‌شود تا حجم ورود نقدینگی سرمایه‌ای به این بازار محدود باشد و در نتیجه در شرایط رکود مصرفی حاکم بر بازار، دارندگان این محصول حاضر به زیرفروشی نیز شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 6007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =