کد خبر 6009
۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

رشد ناپایدار بهای جهانی سنگ‌آهن

رشد ناپایدار بهای جهانی سنگ‌آهن

با وجود اینکه مقامات دولتی چین در جلسه هفته گذشته از بسته‌هایی برای تحریک اقتصاد این کشور رونمایی کردند؛ اما به نظر می‌رسد فعالان بازار به تاثیر این طرح اعتماد نداشتند و در نتیجه بهای سنگ‌آهن نیز رشد چشمگیری را تجربه نکرد.

به گزارش آهن نیوز؛ این درحالی است که امید به سیاست‌های مالی انبساطی در این کشور طی دوماه گذشته موجب رشد قیمتی سنگ‌آهن در شرق آسیا شده بود.

از طرفی بررسی خبرها حاکی از آن است که به دستور مقامات دولتی این کشور، برخی کارخانه‌ها موظف به کاهش میزان تولید فولاد هستند؛ مساله‌ای که می‌تواند موجب افت قیمتی محسوس سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شود.

نوسان سنگ‌آهن در کانال ۱۱۰ دلاری

در حالی که چشم‌انداز تقاضا برای زنجیره تولید فولاد از جمله سنگ‌آهن در چین ناامیدکننده به نظر می‌رسد، امیدواری به سیاست‌های انبساطی دولت این کشور موجب رشد قیمتی این کامودیتی در شرق آسیا شد.

جمعه گذشته بهای معاملات آتی سنگ‌آهن عیار ۶۲‌درصد برای تحویل به بندر تیانجین در شمال چین به ۱۱۵دلار به ازای هر تن رسید و بازده ماهانه منفی۸۶/ ۰ درصد را به ثبت رساند.

دستور مقامات دولتی در خصوص کاهش تولید فولاد موجب شد تا بهای این ماده اولیه طی هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شود.

دو شرکت مشاوره چینی جمعه گذشته اعلام کردند که از کارخانه‌های فولاد در استان یوننان در جنوب غربی چین خواسته شده است برای کاهش تولید به دستور دولت آماده شوند.

این استان تنها ۲‌درصد از کل فولاد کشور را تولید می‌کند؛ اما تحلیلگران معتقدند این دستور مقدمه‌ای برای اجرای طرح کاهش تولید در سراسر کشور است.

به گزارش موسسه مطالعاتیMySteel ، دستور مشابهی به کارخانه‌های دیگر تولید فولاد در چین داده شده است. در نتیجه با کاهش تولید فولاد تقاضا برای سنگ‌آهن نیز کاهش پیدا کرده که موجب افت قیمتی این کالا می‌شود.

چین طی دوسال گذشته رشد تولید فولاد را به صفر رسانده است؛ چرا که به دنبال کاهش انتشار کربن است.

اما براساس آمارهای دولت مرکزی تولید فولاد در نیمه اول سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته ۳/ ۱‌درصد رشد داشته و به بیش از ۵۳۵میلیون تن رسیده است.

بنابراین اگر پکن بخواهد رشد تولید را در سطح صفر نگه دارد، باید تولید فولاد در این کشور طی سال ۲۰۲۳ به میزان چشمگیری کاهش پیدا دهد.

تردید تحلیلگران در مورد تداوم افزایش قیمت

برخی تحلیلگران معتقدند با وجود اینکه قیمت سنگ‌آهن در دوماه گذشته روند صعودی را تجربه کرده است، این رشد قیمتی، شکننده به نظر می‌رسد؛ چرا که امیدها به تاثیر طرح‌های محرک اقتصادی توسط سیاستگذاران چینی کاهش پیدا کرده است.

از اوایل ماه ژوئن گذشته مقامات دولتی این کشور از شدت سیاست‌های پولی انقباضی کاسته‌ و مجموعه‌ای از اقدامات را برای حمایت از دارایی‌ها و سایر بخش‌های اقتصاد به کار گرفته‌اند.

همچنین دفتر سیاسی چین در جلسه این هفته به حمایت بیشتر از املاک و مستغلات و کاهش بار بدهی‌های دولت محلی که رشد هزینه‌ها را در سال‌جاری کند کرده است، متعهد شد.

هنوز جزئیات کامل این جلسه منتشر نشده است؛ اما فعالان بازار اطمینان دارند که سیاستگذاران قصد اجرای طرحی شامل محرک‌های مالی چشمگیر را ندارند.

آتیلا ویدنل، مدیرعامل Navigate Commodities Ltd  معتقد است، اعتماد مصرف‌کننده چینی به بازار به دلیل کندی رشد اقتصادی در دوران کرونا و همچنین مشکلات و بدهی‌های بخش املاک چین تضعیف شده است.

با این‌ حال، آملیا فو شیائو، رئیس استراتژی کالا در BOCI Global Commodities دید خوش‌بینانه‌تری دارد و می‌گوید، دفتر سیاسی نشان داد که اقدامات حمایتی همچنان ادامه دارد.

وی معتقد است، با این‌حال تعیین اثربخشی این سیاست‌ها بر میزان تقاضا کمی طول می‌کشد و احتمالا تولید فولاد در سه‌ماه آخر سال کمی پایین‌تر از حد متوسط باشد.

از طرفی مشکلات صنعت املاک در چین تمام نشده است و حدود ۴۰‌درصد از کل فولاد تولیدشده در چین توسط این صنعت مصرف می‌شود.

بنابراین میزان ساختمان‌سازی در چین تاثیر چشمگیری بر تقاضای فولاد دارد. بررسی آمارها حاکی از آن است که میزان رشد بخش املاک و مستغلات در سه‌ماه گذشته، پس از افزایش کوتاه‌مدت، دوباره کاهش یافته و هدف سیاستگذاران چینی برای رشد اقتصادی ۵‌درصد در سال را در معرض خطر قرار داده است.

به عقیده برخی تحلیلگران، این صنعت فشار نزولی بر قیمت سنگ‌آهن وارد می‌کند؛ اما بهای این کامودیتی در سطح قیمتی ۹۰ تا ۹۵دلار به ازای هر تن مقاومت خواهد کرد.

کاهش درآمد Rio Tinto

میزان درآمد شرکت ریوتینو به دلیل کاهش قیمت سنگ‌آهن در نیمه اول سال میلادی جاری به کمترین سطح در سه‌سال گذشته تاکنون رسید.

درآمد حاصل از فروش سنگ‌آهن ۷۰‌ درصد سود شرکت ریوتینو را تشکیل می‌دهد.

ژاکوب استاشولم، مدیرعامل این شرکت می‌گوید، ما نسبت به آینده اقتصاد چین خوش‌بین هستیم؛ چرا که تجربه نشان می‌دهد اگر اوضاع خوب پیش برود، چینی‌ها توانایی چشمگیری در مدیریت اقتصاد دارند.

بررسی آمارهای این شرکت نشان می‌دهد که ریو میزان درآمد ۷/ ۵ میلیاردی را برای ۶ماه منتهی به ۳۰ژوئن گزارش کرده که حدود ۳میلیارد دلار کمتر از سطح درآمد سال گذشته است.

از طرفی میزان هزینه‌های این شرکت به دلایل مختلف همچون تورم و افزایش قیمت‌ها در سال میلادی جاری، کمبود نیروی کار ماهر و رشد هزینه‌های مربوط به اکتشاف معادن برای استخراج مواد معدنی همچون لیتیوم با افزایش مواجه شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 6009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =