کد خبر 601
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵

کاهش میزان تولید فولاد خام در جهان / افت نرخ فولاد در ایران

کاهش میزان تولید فولاد خام در جهان / افت نرخ فولاد در ایران

تولید فولاد خام در سراسر جهان در ماه ژوئن ۵.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به ۱۵۸.۱ میلیون تن رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، پس از شوک اولیه ناشی از جنگ در اوکراین، ابتدا بازار شاهد یک اصلاح کاملاً قابل توجه بود و سپس قیمت‌ها در برخی مناطق تثبیت شد، اما قیمت مواد خام نیز اصلاح شده‌اند، که این امر به وضوح نتایج بازار در سه ماهه سوم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در همین حال، قیمت‌های داخلی کویل نورد گرم در سراسر اتحادیه اروپا در ۲۸ جولای تا حد زیادی ثابت ماند زیرا فعالیت بازار مطابق با الگوی معمول فصلی کاهش یافته و برخی از کارخانه‌های اروپایی تعمیر و نگهداری تابستانی را آغاز کرده‌اند و برخی دیگر نیز انتظار می‌رود به زودی این کار را انجام دهند.

به گزارش منابع خبری، خریداران از رزروهای جدید خودداری می‌کنند و در انتظار احیای فعالیت‌های بازار در ماه سپتامبر هستند. علاوه بر این، گزارش شده است که توزیع‌کنندگان دارای ذخایر کافی مواد می‌باشند.

 در حال حاضر انگیزه واردات فولاد به اروپا به طور قابل توجهی کاهش یافته است، به خصوص با ضعیف‌تر شدن یورو، میزان واردات نیز با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد. البته، قیمت فولاد اروپا در دو هفته گذشته نسبتاً ثابت بوده، در حالی که قیمت‌های بین‌المللی نیز نشانه‌هایی از عادی‌سازی دارند.

در بازار داخل نیز از سکه افتادن فولاد در بازارهای جهانی و کاهش بهای شمش فولاد صادراتی ایران، زمینه افت نرخ پایه این محصول را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران رقم زد.

متال‌بولتن میانگین نرخ فروش بیلت صادراتی ایران، فوب خلیج‌فارس را برابر ۴۶۵دلار به‌ازای هر تن اعلام کرد که این رقم نسبت به میانگین نرخ فروش صادراتی این محصول در هفته قبل کاهش ۱۵دلاری به ازای هر تن داشت.

در عین حال، ظرف یک‌هفته اخیر بهای ارز نیمایی رشد محدود حدود ۲۰۰ تومانی داشت و مجموع این دو سیگنال باعث شد تا در نهایت قیمت پایه شمش فولاد برای عرضه در روز گذشته (دهم مرداد) کاهش ۴/ ۳ درصدی داشته باشد و هر کیلوگرم شمش فولاد با نرخ ۱۱‌ هزار و ۸۸۰ تومان به ازای هر کیلوگرم روانه رینگ صنعتی بورس کالای ایران شود که این رقم کمترین قیمت پایه عرضه شمش پس از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بود.

آخرین داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در سراسر جهان در ماه ژوئن ۵.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به ۱۵۸.۱ میلیون تن رسیده است. همچنین، میزان تولید در کشورهای EU – 27 با ۱۲.۲ درصد کاهش ۱۱.۸ میلیون تن و در بقیه نقاط اروپا با ۱۰.۹درصد کاهش ۳.۸ میلیون تن ارزیابی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =